دلوس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

مختصات: ‏۱۶″ ۱۶′ ۲۵°شرقی ‏۳۶″ ۲۳′ ۳۷°شمالی (نقشه) دلوس

میراث جهانی یونسکو

اطلاعات اثر

کشور    یونان

نوع       فرهنگی

معیار ثبت          ii, iii, iv, vi

شمارهٔ ثبت      ۵۳۰

منطقه     اروپا

تاریخچه

تاریخچهٔ ثبت   ۱۹۹۰ (طی نشست نامشخص)

* نام اظهارشده در فهرست میراث جهانی یونسکو

 † منطقهٔ بر پایهٔ دسته‌بندی یونسکو

 

جزیره دلوس، در مجمع الجزایر حلقوی شکل سیکلادس نزدیک جزیره میکونوس، در دریای اژه یکی از مهمترین پایگاههای اسطوره ای، تاریخی و باستانشناختی یونان است. کاوشهای باستانی این جزیره که به دست کالج فرانسوی آتن انجام شده است، گسترده ترین کار حفاری در مدیترانه بوده است. آثار بدست آمده در موزه باستانی دلوس و موزه ملی آتن نگهداری میشوند. این جزیره را از هزاره خست پیش از میلاد، زادگاه خدایان یونانی، آپولو و آرتمیس میدانستند. دلوس، جایگاهمعبد دلفی بود که پیشگوهای آن شهرتی جهانشمول داشتند. کروزوس پادشاه لیدیه پیش از نبرد با کوروش بزرگ، از پیشگوی معبد دلفی درخواست کرد تا نتیجه جنگ را به او بازگویند. پاسخ آن بود که اگر چنین کنی، دولتی بزرگ را برخواهی انداخت. کروزوس به نبرد با ایرانیان پرداخته و شکست خورد. بنابر هرودوت، او پس از شکست پی برد که منظور پیشگوی دلفی، از دولت بزرگ، خود کروزوس بوده است. [۱] همچنین دلوس و معبد آن، پایگاه اتحادیه دلوس، به رهبری آتن بر ضد اسپارت و شاهنشاهی ایران و جایگاه گنجیه های آن بود. هرچند در زمان پریکلس، آتنی ها به بهانه خطر از دست رفتن گنجینه، آنرا به آتن بردند. در جریان یورش سپاهیان داریوش بزرگ به یونان به رهبری داتیس مادی، با نزدیکی ناوگان ایران به جزیره، ساکنان و خادمان معبد را وحشت فراگرفت ولی داتیس دستور داد تا جارچیان پیام شاهنشاه را بخوانند که بنابر آن، داریوش اعلام کرد، احترام معبد و خدایان آن را نگه داشته و با ساکنان آن به نیکی رفتار خواهد کرد. [۲] به نوشته توکودیدس، ساکنان اصلی آن کاریایی بوده و این جزیره زیر کنترل پادشاه جزیره کرت بود. که بعدا به تصرف نژاد ایونی درآمد.

بنا به اساطیر یونان باستان، این جزیره با یک ضربه نیزه سه شاخ پوزئیدون از دریا سر برآورد. جزیره دلوس، جایی است که لتو را بر خاک خود پذیرفت و او در آنجا آپولون و آرتمیس را زاد.

زئوس برای قدر دانی از دلوس، که به نوزادان ایزدی پناه داده بود، آن را در مرکز جزایر کیلکادس جای داد. از آن پس دلوس جایگاه آیین آپولون شد. به علاوه، در این جزیره بازی‌هایی به نام دلیا برگزار می‌شد که گفته‌اند پایه‌گذار آن تزه بوده‌است.

 

 جزیرهٔ دلوس با رنگ قرمز مشخص شده‌است.

 

 

منابع

↑ هرودوت - کتاب یکم - ترجمه مرتضی ثاقب فر - انشارات اساطیر

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...