معمای ابوالهول

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

بزرگترین ابوالهول جهان، کنار «هرم کبیر» در فلات دره ی جیزه قرار گرفته است. این پیکره که تقریباَ در شش مایلی غرب قاهره واقع است، بزرگترین مجسمه ی یک تکه در جهان است که از بستر سنگی فلات تراشیده شده است. ابوالهول کبیر یک معماست.

با اینکه نظریه های زیادی در مورد خاستگاه و هدف ساخته شدن آن ذکر شده، اما هنوز هیچکس به طور قطع نمی داند که چه زمانی ساخته شده و نشان چیست.

ابوالهول، به سمت شرق رو به طلوع آفتاب و در نزدیکی مدار سی ام ساخته شده است. این مجسمه ظاهراَ قدیمی ترین بنا در فلات جیزه است، چراکه در گودال بزرگی که ابوالهول در آن قرار گرفته آثار بسیار قدیمی ازفرسایش ناشی از آب، یافت شده است. ابوالهول دارای معبدی شبیه معابد خورشیدی است که بعدها شاهان سلسله ی پنجم ساختند. هیچ کتیبه ای نه داخل و نه بیرون ابوالهول برای مشخص کردن سازنده ی آن وجود ندارد.

نام ابوالهول یا Sphinx از واژه ی یونانی Sphingo به معنی خفه کردن ویا Sphingen به معنی سفت بستن مشتق شده که بر اساس عادت ابوالهول افسانه ای یونان به خفه کردن قربانیان خود شکل گرفته است. سایر ابوالهول های مصری وعربی هم در نتیجه شباهت فیزیکی به ابوالهول افسانه ای یونان به این نام خوانده شده اند، هرچند که ساخت ابوالهول کبیر به طور قطع به قبل از پیدایش این افسانه ی یونانی بر می گردد. با اینکه نمی دانیم مصریان باستان ابوالهول را از ابتدا چه می نامیدند، اما می دانیم که در۱۵۰۰ سال پیش از میلاد، آن را «هورــ اِم ــ آخت» (Hor em akht)، به معنی هوروس[۱] در افق، Bw How به معنی مکان هوروس، و همچنین Ra Horakhty به معنای رعد و افق(خورشید دو افق) می نامیدند....

 

Horus خدای آسمان که دو چشمش ماه و خورشید بود و اغلب به صورت انسانی با سر شاهین به تصویر کشیده می شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...