جزیره‌ ایستر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

جزیره‌ ایستر (راپانویی در زبان بومی) مستعمره کشور شیلی و در جنوب شرقی اقیانوس آرام قرار دارد. راپانویی جزیره‌ای کوچک، پر از پستی و بلندی و اکنون بدون درخت از منشا آتشفشانی می‌باشد. این جزیره غیرعادی‌ترین منطقه دورافتاده جهان خوانده شده، اما چیزهای دیگری هم هست که این مکان را از مکانهای دیگر روی کره زمین مجزا می‌سازد.

در این جزیره صدهای مجسمه خرسنگی به شکل انسان وجود دراد که موآی نام دارند. اغلب موآی‌ها از خاکسترهای آتشفشانی و فشرده شده متراکم و خاص تراشیده شده‌اند. بزرگترینشان وزنی بالغ بر 165 تن را داراست و ارتفاعش به 220 متر می‌رسد. برخی از موآی‌های (گروه اینترنتی ایران ویج ) عمودی (ایستاده) تا گردن در زیر خاک پنهان شده‌اند.

این سازه بسیار عظیم که در جزیره‌ای کاملا بایر و خشک (فقط با مقدار کمی ‌سبزه) وجود دارند به سرعت و در نگاه اول ذهن‌ها را تسخیر می‌کند. واقعا چگونه چنین چیزی امکان دارد؟ چه کسانی این تندیسها را ساخته و دلیلشان از خلق آنها چه بوده؟

 

بعضی از دانشمندان می‌گویند ساکنان جزیره‌ ایستر یعنی راپانویی از پلی‌نزی آمده بودند. اما شباهتهای این مجسمه‌ها به مجسمه‌های سنگی هندی اطراف دریاچه تیتیکاکا در جنوب آمریکا جالب و درخور توجه است آیا این تشابه تصادفی بوده؟ متخصصین قادر نیستند به طور دقیقی کاربرد مجسمه‌های موآی را توضیح دهند. بعضی از آنها اعتقاد دارند که این مجسمه‌ها هم نماد قدرت و هم مذهب و سیاست بوده‌اند.

یکی از بزرگترین اسرار جزیره‌ ایستر در مورد این بود که این سنگها چگونه از معدن سنگ تا صفه‌هایشان یا آهوس (گاهی فاصله ای بیشتر از 20 یا 25 کیلومتر) منتقل می‌شدند؟

طبق افسانه راپانویی موآی خودش از معدن سنگ راه می‌افتاده! بعضی نیز این مجسمه‌ها را به مراسم آیینی نسبت می‌دهند.

آیا همین موضوع باعث شده تا سختیهای ذاتی را برای جابجا کردن اینها متقبل شوند؟

آیا کسانی با فرض اینکه نباید زحمت جابجا کردن سنگها را به خود بدهند در معدنها می‌ماندند؟

یا شاید افراد( گروه اینترنتی ایران ویج ) جزیره‌ ایستر از قدرتهای ماورایی کمک می‌گرفتند و با توانایی فوق طبیعی آنها را تراشیده و سپس موآی‌ها را حرکت می‌دادند؟

جزیره‌ ایستر بیشتر به نام‌های ته- پیتو- او- ته- هنا به معنی آ«داستان جهانآ» و ماتا-کی-ته- رانی به معنی آ«چشمانی نظاره گر به بهشتآ» مشهور است.

این نامهای باستانی و (گروه اینترنتی ایران ویج) جزئیات بسیار زیاد اسطوره‌ای به احتمالاتی اشاره دارند مبنی بر اینکه این جزیره دورافتاده شاید قبلا هم یک شاخص جغرافیایی و هم رصد خانه ستاره شناسی تمدنی فراموش شده اما بسیار قدیمی‌ بوده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...