دولمن ها و استون هنج

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

اولین نوع معماری است که به معماری سه تایی نیز مشهور بوده و شامل دو ستون و یک تخته سنگ بعنوان سقف بوده است «مانند شکل فوق» کروملیجها ساختمانهایی دایره وار بودند که برای نیایش-عبادت - قربانگاه وهمچنین پیش بینی های نجومی مورد استفاده قرار میگرفتند و معروفترین آنهادر جنوب انگلستان با مساحتی برابر با ۱۱۳۰۴۰۰ متر مربع بوده است.

در منتها الیه غربی اروپا – برتانی،ایرلند، و انگلستان – ساختمانها یایادمانهایی از سنگهای عظیم نیمه تراشیده بر جای مانده اند که صدها سالمایه حیرت و شیفتگی آدمیان بوده اند . ابعاد این سنگها، که در پاره ایموارد به بیش از بیست متر می رسد و چندین تن وزن دارند، تاریخ دانان رابدین فکر انداخته است که آنها را درشت سنگها ( به انگلیسی : مگالیتس ) وفرهنگ پدید آورنده آنها را فرهنگ درست سنگی بنامند . ساختمانهای درشت سنگ، تقریبا" در 3000 سال پیش از میلاد در اروپای غربی به ظهور می رسند . نخستین نمونه های این ساختمانها در کنار نخستین دهکده های اسکان یافته واستحکامات بندی شده جنوب اسپانیا و پرتغال یافت شده اند . این دهکده هااحتمالا" سکونتگاههای کوچ نشینان یا نتیجه گسترش امپراتوری یا اقتصاد ازسرزمینهای خاور نزدیک بوده باشند، و یگانه فرهنگ دارای تمدن شهر نشینی دردنیای غرب آن روزی به شمار می رفتند . بدین ترتیب، درشت سنگها، مظاهریاز آغاز نفوذ فرهنگی یا مذهبی بیگانه به نظر می رسند که ساکنان بومیاسپانیا و پرتغال آن را پذیرفتند . این فرهنگ از سرزمینهای یاد شده درامتداد ساحل اقیانوس اطلس به سوی شمال گسترش یافت و تقریبا" در سال 2000پیش از میلاد به میان ساکنان جزایر بریتانیا راه یافت

استونهنج , حدود 1650 ق.م. قطر محیط 30 متر . دشت سالزبری , ولایت ویلتشر, انگلستان. ساختمانهای درشت سنگ، چندین نوع دارند . دولمن یا ساختمان تخته سنگی، ازچند سنگ بزرگ عمودی با یک تخته سنگ به جای سقف تشکیل شده است . دولمنهااحتمالا" بقایای گورهایی دالانی هستند که کپه خاک رویشان را آب باران شستهو برده است . گورهای دالانی، یعنی نوع غالب گور درشت سنگ – اکنون هزارانگور از این دست در فرانسه و انگلستان وجود دارد – دالانی دارد که تختهسنگهای بزرگ منتهی به محفظه ای مدور و غالبا" دارای طاقی پیش آمده در حکمدیوارهایش هستند و در آن هریک از چند حلقه سنگی از پشت ردیف زیرین به درونکشیده می شود تا آنکه حلقه ها از بالا مسدود می شوند . این گورها راغالبا" در شیب تپه ها می ساختند یا با چند کپه خاک می پوشاندند، واحتمالا" با گورها « لانه زنبوری » میسنی که به خوبی نگه داری شده اند ( تصویر 119 و مطالب زیر ) ارتباط دارند . در کارناک واقع در برتانی، تکسنگهای بزرگی به نام منهیر به طور قائم و در ردیفهای موازی کارگذارده شدهاند، که برخی از آنها تا چندین کیلومتر امتداد می یابند و از چندین هزارتکه سنگ تشکیل می شوند . سازندگان این یادمانها ظاهرا" هدفی مذهبی داشتهاند و شاید آنها را برای پرستش مردگان یا خورشید بر پا می داشته اند . گاهی این سنگهای بزرگ را دایره وار بر پا می داشتند و نام کروملک بر آنهامی نهادند ؛ از جمله شگفت انگیزترین کروملها می توان به دو کروملک درایوبری و استونهنج ( تصویرهای 27 و 28 ) انگلستان اشاره کرد . ساختمانواقع در ایو بری درون حلقه ای سنگی قرار دارد که قطرش به بیش از 1200 مترمی رسد . بقایای استونهنج، مجموعه ای از سنگهای بزرگ رسوبی و « سنگهایکبود » شنی کوچکتر هستند . حلقه بیرونی از تک سنگهای حمال گذاشته شده است . حلقه بعدی از سنگهای کبود شنی تشکیل شده بود که به نوبه خود بر نیم حلقهای نعل اسبی شکل ( انتهای باز به سوی خاور ) از ساختمانهای سه سنگی محیطبود – پنج جفت از بزرگترین سنگهای شنی و دارای سنگ حمال، هر یک از 45 تا 50 تن وزن دارد . سنگ دیگری که تک و رو به خار قرار گرفته، « پاشنه – سنگ » است، و اگر شخصی در وسط این مجموعه بایستد و به بیرون بنگرد، در برابرنقطه ای ایستاده است که خورشید در نخستین روز انقلاب صیفی از آن طلوع میکند اگر این سنگ را بلند کنیم تا خط بر آمدن آفتاب در نخستین روز انقلابصیفی سال برپا شدنش دقیقا" مشخص شود، طبیعتا" – در اثر عوامل نجومی – چنین نتیجه می شود که مسیر این خط با گذشت زمان، مختصر تغییر پیدا کردهاست . مقدار انحراف، برابر خواهد بود با زمانی که از بر پا شدن این سنگهاگذشته است ؛ بدین ترتیب، عمر این ساختمان عظیم معلوم می شود . بنابرمحاسبه ای که در اوایل سده بیستم به عمل آمد معلوم شد که خورشید در نخستینروز انقلاب صیفی سال 1680 بیش از میلاد دقیقا" بر بالای سنگ نشانه طلوعکرده بود و با محور این پرستشگاه و جاده منتهی به آن در یک خط قرار داشت . تاریخگذاری به روش کربن 14 این محاسبه را تأیید کرد، هرچند ممکن استاصلاحاتی که اخیرا" در محاسبه مزبور به عمل آمده است تاریخ یاد شده را بهمقدار قابل توجهی عقب تر ببرد .

امروزه محاسبات کامپیوتری باعث پیدایش مشاجره تازه ای پیرامون استونهنجشده است . اما نه بر سر تاریخ ساختمان آن، بلکه بر سر هدف از ساختمان آن . این بنای اسرار آمیز که در سده های میانه معتقد بودند کار جادوگری بهنام مرلین است که آن را از ایرلند ربوده و به آنجا آورده یا کار نژادی ازغولهاست . در روزگار ما به عنوان یک تقویم بسیار دقیق و دلیلی بر رشد سریعنیروی عقلی انسان شناخته می شود . تک سنگهای استونهنج حتی امروزه در محیطیمخروبه مانند برپامانده اند، عظمتی بی مانند دارند و آفریده تلاشقهرمانانه جسمی و فکری نوع بشر هستند . در ایوبری نیز مانند استونهنج درمجموعه دایره های متحدالمرکز با گزرگاهها یا راههای ارتباطی منهنی گرایشبه نظم، تقارن و توازنی احساس می شود که نه فقط نشانه ای از مراسمپیشرفته و سازمان یافته جادویی و دینی است بلکه نشان می دهد که یک حس رشدیابنده هندسی نیز در اثر مشاهده حرکت ظاهری ماه و خورشید در انسان آن روزپدید آمده بود .  

  • Ima

    Ima

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۲۲:۱۳:۱۹

    Woah! I'm really enjoying the template/theme of this website.
    It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appeal.
    I must say you have done a awesome job with
    this. In addition, the blog loads extremely fast
    for me on Chrome. Outstanding Blog!