گروه علمی نابغه‌های ایران

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

آتلانتیس ممکن است طعمه سونامی شده باشد

برخی بر این باورند که افسانه آتلانتیس سرچشمه در واقعیات دارد. یک زمین‌شناس فرانسوی دریافته است که یک جزیره غرق شده که می‌تواند سرمنشاء افسانه آتلانتیس باشد 12 هزار سال قبل در معرض یک زمین لرزه و سونامی بزرگ قرار گرفت.

جزیره اسپارتل اکنون در عمق 60 متری آب های تنگه جبل الطارق نهفته است اما به عقیده برخی زمانی روی آب قرار داشت. این یافته شاهدی تازه بر فرضیه ای است که می گوید این جزیره الهام بخش افسانه ای بود که بیش از دو هزار سال قبل توسط افلاطون، فیلسوف یونانی، بازگو شد. این شواهد حاصل مطالعه بستر دریا در این ناحیه است و نتایج آن در نشریه "ژئولوژی" چاپ شده است.

مارک-آندره گوتشر از دانشگاه "بریتانی غربی" در پلوزان، فرانسه، لایه ای رسوبی به قطر 50 تا 120 سانتیمتر در بستر دریا کشف کرد که می تواند پس از وقوع یک سونامی به جا مانده باشد.

دکتر گوتشر گفت که ویرانی توصیف شده توسط افلاطون با زمین لرزه و سونامی بزرگی مشابه آنچه در سال 1755 با امواجی به ارتفاع 10 متر شهر لیسبون، پرتغال، را ویران کرد همخوانی دارد.

دکتر گوتشر در مجله "ژئولوژی" می نویسد مطالعه این رسوبات نشان می دهد که در حدود 12 هزار سال از زمان تشکیل آنها می گذرد که تقریبا با تاریخی که افلاطون از ویرانی آتلانتیس ارائه می کند همزمان است.

جزیره اسپارتل، در خلیج کادیز، ابتدا در سال 2001 از سوی ژاک کولینا ژرارد، زمین شناس فرانسوی به عنوان یکی از نامزدهای افسانه آتلانتیس معرفی شد.

آتلانتیس به گفته افلاطون در "برابر ستون های هرکولس" در جبل الطارق قرار داشته است.

افلاطون توضیح می دهد که این تمدن مستقر در این جزیره در یک روز و یک شب زیر دریا ناپدید شد.

شواهد رسوبی نشان می دهد که حوادثی مانند زلزله 1755 لیسبون هر 1500 تا 2000 سال یک بار در خلیج کادیز روی می دهد.

اما نقشه برداری از این جزیره توسط دکتر گوتشر در یافتن هرگونه بناهای مصنوع بشر ناکام ماند و همچنین نشان داد که جزیره بسیار کوچکتر از آنچیزی است که تاکنون تصور می شد. این وضع احتمال وجود یک تمدن بشری در آن را کاهش می دهد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...