معماری تمدن پیش کلمبی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اولین ساختمان‌های پیش کلمب، از چوب، نی های دسته بندی شده، کفپوشی تارچه یا بام گالی پوش و دیگر مواد شکننده، بنا شده است. معماری و ساختی جاودان و ماندگار در استفاده از سنگ یا آجرهای خشتی  که به طور کلی در آمریکای میانه و ناحیه ی مرکزی کوه های آند گسترش داده شد.

فناوری ساختمانی پیش کلمبی، ابتدایی بود. بیشتر ساختارها با سیستم دارای تیرچه و سنگ سردر (فاقد قوس) ساخته شده اند، اگرچه در تمدن چاوینی (Chavín) پرو و مایا، از اهرام آمریکای میانه کاذب بود، یعنی قوس طاقی در واقع ساختی بود که در آن  با قرار دادن  سنگ ها روی هم  برای القا حالت قوس انجام می شد. سنگ به جای ابزارهای فلزی و کارگران انسانی به جای دستگاه ها برای حمل کردن و ساختن مورد استفاده قرار می گرفت، همچون مشخصات ساخت هایی مانند اهرام، مکان ها، مقبره ها و تختگاه پرستش گاه ها (ساخته شده در تختگاه های خاکی) در این معماری دیده می شدند.

اهرام پیش کلمب زمانی متفاوت از همتای مصری اش در نظر گرفته می شد ، به این دلیل که نه محلی برای دفن بلکه جایگاه یک خداوند به شمار می آمد. با این  حال،  کند و کاوهای اخیر به صورت روز افزون نشان می دهند که گاه  قبرهایی نیز درون اهرام قرار می گرفتند. تصویر نگاشت ها در آمریکای میانه، قوانین ( طومارهای کاغذی، تولید شده از الیاف و پوست گیاهان گوناگون، یا پوست آهو) نشان دهنده ی این است که این ساختمان ها دارای کاکرد  دفاع نظامی نیز بوده اند. نماد آزتک برای فتح همیشه یک هرم بسیار مهم از کالی ، یا  جایگاه خداوند (معبدی بر فراز هرم) بود که توسط کشور فاتح واژگون میشد. برای جلوه ی بیشتر  جنبه ی یادبودی یا بازتاب بهتر آن در قالب حاکمیت بعدی، تعداد زیادی از اهرام آمریکای میانه هرچند وقت یکبار از روی ساختاری که از پیش وجود داشته است، بنا می شدند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...