کشف مقبره‌ای عجیب از تمدن «اینکا» در «پرو»

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

مقبره‌ای عجیب از تمدن «اینکا» با شیوه‌ی خاص معماری در «پرو» کشف شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز گذشته، باستان‌شناسان کشور«پرو» در جریان کاوش‌های خود در منطقه پوئلبو آلتو (Puelbo Alto) در جنگل‌های کویلاپ (Kuelap) در جنوب این کشور، موفق به کشف مقبره‌ای عجیب شدند که تا به حال نمونه آن کشف نشده است.

به گزارش آندیانا، در این مقبره آثار تاریخی متنوعی از جمله ظروف سرامیکی زیبا که در قرنها قبل به امپراطوریان تمدن «اینکا» هدیه شده و تنها نمونه آن در شهر تاریخی سوسکو مشاهده شده، کشف شده‌اند.

اما مساله‌ای که حیرت باستان‌شناسان را در پی داشته، ابعاد و شیوه‌ی خاص معماری این بنا است که تا به حال در هیچ محوطه‌ی تاریخی مشاهده نشده و آن را از سایر بقایای بر جای مانده از تمدن اینکا متمایز می‌کند.

کمتر از یک هفته قبل نیز باستان‌شناسانی کشور پرو در جریان کاوش‌های خود در محوطه‌ی تاریخی در شهر «لیما» پایتخت این کشور موفق به کشف چهار مومیایی با قدمتی در حدود 1150 سال شدند.

این چهار مومیایی که در شرایط بسیار خوبی دارند، به دوران پیش از اینکاها تعلق داشته و در بقایای مجموعه تاریخی مشهور «هوآکا پوکلانا» کشور پرو کشف شده‌اند.

طبق یافته‌های باستان‌شناسان چهارمومیایی کشف شده به مردمان فرهنگ «واری» و یا فرهنگ «هوآری» که در هزاران سال قبل در پرو فعلی می‌زیسته‌اند و اطلاعات کمی درباره نحوه زندگی و آداب و رسوم آنها در دست است، تعلق دارند.

ماه گذشته نیز باستان‌شناسان کشور پرو در جریان کاوش‌های خود در مناطق جنگلی شمال این کشور موفق به کشف دو معبد با قدمتی چهار هزار ساله شدند که می‌توان آنها را قدیمی‌ترین معابد کشف شده در پرو لقب داد.

در حدود دو ماه قبل نیز باستان‌شناسانی از کشور پرو در جریان کاوش‌های خود در حریم مقبره‌ی مشهور منطقه‌ی «سیپان» این کشور موسوم به مقبره‌ی «حاکم بزرگ» موفق به کشف مقبره‌ای به یک نوجوان در عمق 16 متری شدند.

این مقبره قدمتی 1600 ساله داشته و احتمالا به فرزند یکی از افراد قدرتمند تمدن ناشناخته‌ی «موچیکا» کشور پرو که سال‌ها قبل حاکمان آن بر پرو فعلی حکم می‌راندند، تعلق دارد.

براساس بررسی‌های محققان، جسد کشف شده به پسری 12 تا 14 ساله تعلق داشته و تاکنون در مقبره‌ی وی دیگر آثار تاریخی از جمله چهار خمره که در هزاران سال قبل پر از غذا بوده‌اند، کشف شده‌اند.

در ماه جولای نیز باستان‌شناسان کشور پرو در کاوش‌های خود در سواحل شمالی این کشور موفق به کشف بقایای ساختمانی شدند که در هزاران سال قبل از آن به عنوان سالن ویژه قربانی کردن انسآنها استفاده می‌شده است.

این قربانگاه که راهرویی به طول 60 متر است، از یک قرن پیش از میلاد مسیح (ع) تا قرن هشتم میلادی توسط مردمان تمدن ناشناخته موچی که کشاورز بوده اند، به عنوان محلی برای قربانی کردن زندانیان و یا اسیران جنگی در قالب رسوم مذهبی استفاده می‌شده است.

در ماه ژوئن نیز باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود در منطقه باستانی «لوآسا لاس وانتاناس» این کشور شدند که در 1200 سال قبل، به یکی از صاحب منصبان تمدن ناشناخته «سیکان» تعلق داشته است.

مقبره صاحب منصب تمدن سیکان در نزدیکی مقبره یکی از پادشاهان این تمدن قرار داشته و آثار تاریخی ارزشمندی از جمله نقاب ، جواهرآلات و وسایل خاکسپاری در آن کشف شده‌اند.

  • Terence

    Terence

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۲۷:۲۰

    I just like the helpful information you provide to your articles.
    I'll bookmark your blog and check again here frequently.
    I am moderately sure I will learn many new stuff proper here!
    Good luck for the next!

  • German

    German

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۳:۳۰:۵۳

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a co-worker who has been doing a little
    homework on this. And he actually bought me dinner simply because I discovered it for him...
    lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!!

    But yeah, thanks for spending time to talk about this topic
    here on your internet site.