تمدن مایاها

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

امریکای مرکزی . منطقه ای بود که نخستین تمدن بومی در ان شکوفا گردید . در حدود اغاز دین مسیحیت . مایاها . شروع به ساختن شهرها در محل فعلی کشورهای . مکزیک . هندوراس و السالوادور نمودند . و این نواحی قلمرو مایاها بود .

تمدن مایاها . یک تمدن شهری بر پایه توسعه کشاورزیی و کشاورزی خانه داری مانند تمدن عهد باستان بود . در ان زمان در دنیای جدید امریکا غلات و نحوه کشت انها متفاوت بود .

لوبیای امریکایی و ذرت . بادام زمینی و کدوی قلیایی . سیب زمینی شیرین و پنبه وجود داشت . بیش از صد نوع گیاه خوراکی به وسیله سرخپوستان امریکایی و مایاها کشف گردید که مهمترین انها کاکائو می باشد . سگ و بوقلمون را اهلی کرده بودند و با نگهداری زنبور عسل از عسل استفاده می نمودند و همچنین با جمع اوری حشره قرمز دانه . از رنگ طبیعی و سرخ ان برای رنگ رزی استفاده می نمودند .

اما در مقام مقایسه وقتی به این موضوع و این کشفیات مایاها می پردازیم مشاهده می شود که جانوران کمتری را اهلی کرده بودند . نسبت به تمدن های دیگر . سرخپوستان شمال امریکا معمولا کشاورز . شکارگر و یا ماهیگیر بودند .

سرخپوستان امریکای مرکزی سه هزار سال پیش از اینکه تمدنشان شکوفا گردد بر این سرزمین دست یافتند . ساکنان و مردمی که اینک در کشور گواتمالا به سر می برند در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح به کشت ذرت اقدام نمودند . نخستین ساختمان های سنگی انها تاریخی در حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد دارد .

تمدن مایاها به سرعت رو به پیشرفت و توسعه نهاد . مایاها تقویم خاصی داشتند که بسیار معرف حضور باستان شناسان می باشد . تاریخ مایاها به دو دوره امپراطوری قدیم از ۳۲۰ میلادی تا ۹۸۷ میلادی است و دوره امپراطوری جدید از ۹۸۷ تا حمله و فتح اسپانیایی ها تقسیم گردیده است . شهرهای مایاها شامل یک معبد . یک کاخ . اهرام . دیر یا معبد . رصدخانه . و سکوها برای رقص . میدان توپ بازی که در ان بازی های مذهبی . چون توپ بازی با دست ( هند بال ) بازی میشد .

 

نمایی از تقویم مایاها

در بیرون شهرها خانه های مسکونی مایاها در کشتزارهای پهناور مستقل قرار داشت .

مایاها متکی به چاک چاک کردن زمین و سوزاندن مزرعه پس از درو بودند و به جای ایش و رها کردن زمین و تغییر کشت محصولات . جنگل را قطع می کردند و بقایای جنگل را می سوزاندند . و همان محصول را مانند سال قبل . منتهی در جنگلی که درختانش را بریده و به اتش کشیده و زمین قابل کشت به دست اورده می کاشتند . و این روش را ادامه میدادند . همینکه زمین غیر حاصل خیز میشد انجا را ترک کرده و به سوی بخش تازه ای از جنگل می رفتند .

بنابراین شهرهای مایا مردم را از حرکت باز می داشت . پس از سال ۸۵۰ میلادی تمدن مایاها رو به زوال نهاد . امپراطوری جدید در شمال یوکاتان درخشید و دوره شکوه و عظمت آزتک ها اغاز گشت.

 

نمایی از شهر های مدفون شده مایاها در دل جنگل

تشکیلات حکومتی مایاها نسبتا شبیه شهر حکومتی ( هر شهر حکومت مستقل داشت ) یونان باستان بود . و به صورت یک ریاست موروثی بود . که در راس هر شهر قرار می گرفت و در انجا یک کاهن بنام نوکوم بود که به مدت سه سال انتخاب می گشت . زندگیشان به وسیله مذهب کنترل میشد . معابد زیبا در مرکز هر شهر قرار داشت . انان یک خدای عالی ( خدای خدایان ) به نام هاناب کیو داشتند .

امروزه بسیاری از شهرهای مایا در اعماق جنگل ها پنهان گشته است

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...