کشف راز‌های تمدن مایا از روی ظرف‌های سفالی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

با بررسی نقوش ظرفهای سفالی متعلق به تمدن مایا، بخشی از رازهای شیوه‌ی حکومت این تمدن آشکار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از آرکئولوژی‌نیوز، یکی از باستان‌شناسان دانشگاه هاروارد آمریکا که از سالها پیش مشغول بررسی ظرفهای سفالی باقی‌مانده از تمدن مایا در موزه‌های مختلف جهان، بویژه موزه‌ی پن (Penn) آمریکاست، اعلام کرد که با بررسی تصاویر نقش‌بسته روی ظرفهای سفالی، موفق به کشف بخشی از رازهای نحوه‌ی حکومت امپراطوری این تمدن ناشناخته بر بخشهای وسیعی از قاره‌ی آمریکای جنوبی شده است.

به گفته‌ی او، بخش اعظم ظرفهای سفالی منقوش که در جریان این پروژه‌ی علمی از آنها استفاده شده است، ظرف سفالی‌اند که سالها پیش در نزدیکی روستای چاما (Chama) در کشور گوآتمالا کشف شده‌اند و اکنون در موزه‌ی پن نگهداری می‌شوند.

وی همچنین براساس مطالعه‌ی نقوش ظرفهای سفالی دریافته که سیاستگذاری برای حکومت در میان مردم تمدن مایا و توسط گروهی از جوانان باهوش هر قبیله همراه امپراطور انجام می‌شده است؛ ولی هرکدام از این افراد درجه‌ی خاص اجتماعی ویژه‌ی خود را داشته‌اند و میزان قدرت آنها براساس درجه‌ی اجتماعی‌شان بوده که براساس نوع رنگی که صورت خود را با آن رنگ‌آمیزی می‌کردند، به دیگران اعلام می‌شده است. همچنین یکی از پیش‌شرطهای کسب قدرت سیاسی، شکار یک ببر و انجام اعمال بسیار سخت بوده است.

مردم تمدن مایا سالها در منطقه‌ی آمریکای جنوبی زندگی می‌کردند تا اینکه این تمدن که هنوز بسیاری از رازهای آن ناشناخته باقی مانده است، در سال 1512 توسط اسپانیایی‌ها نابود شد.

قرار است، نتایج این تحقیقات توسط دانشگاه هاروارد انتشار یابند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...