نظر و دیدگاه مدیر وبلاگ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

بشر همیشه در (حال حاضر) زندگی می‌کند. این بدان معنی است که همیشه زمان (حال) است. در مقابل این وضعیت، بشر با دو وضعیت مختلف روبرو است.

1-وضعیت اول: گذشته

گذشته بشر هرچه به دورتر می‌رود، پیچیده‌تر و پرابهام‌تر می‌شود. شاید مهمترین علت آن نبود امکانات برای ضبط تاریخ بوده باشد. البته دلایل دیگری نیز وجود داشته است.

2-وضعیت دوم: آینده

آینده به مراتب پیچیده‌تر است. گرچه دو مفهوم پیش‌بینی و پیش‌گویی نسبتا مفاهیم نزدیکی هستند، اما پیش‌بینی بیشتر به جنبه‌های علمی ولی پیش‌گویی بیشتر وارد مباحث غیرعلمی می‌شود. نظر ما در این بحث، تأکید برروی مبحث «پیش‌بینی» است. برای پیش‌بینی آینده اصولا چند روش است:

الف-روش غیرمنطقی:

در این روش بیشتر پای پیش‌گویانی در میان است که با خرافه و اکثرا با نیت ثروت‌اندوزی اقدام به این کار می کنند.

ب-روش پندآموزی دینی:

در این روش دو مورد وجود دارد

جبر: مواردی است که در آینده بطور حتم اتفاق خواهد افتاد و بشر در ایفاء آن خیلی مؤثر نیست. مثل قیامت. در اینجا نقش بشر محدود به عملکردی که دارد می‌شود. یعنی نتیجه عل خود را در قیامت میبیند.

اختیار: مواردی است که بستگی به عملکرد انسان دارد. یعنی اگر فعلی را مرتکب شویم در آینده بازتاب آنرا خواهیم دید.

پ-روش پیش‌بینی علمی:

در این روش از طریق مشاهده عوامل ایجادکننده یک پدیده و امکان فراهم آمدن عوامل در کنار هم، به ایجاد یک پدیده پی می‌برند. مثل پیش‌بینی هواشناسی در مورد هوای چند روز آینده.

اما در نهایت آنچه معمولا بیشتر هیجان‌انگیز و جنجال‌ساز می‌شود، پیش‌بینی‌هایی است که با مسائل اساسی بشر سر و کار دارد. مسائلی مانند پایان دنیا در سال 2012.

اگرچه سال 2012 آمد و رفت و هیچ اتفاقی نیافتاد، اما از آن رو که این مطالب قبل از آن تاریخ تهیه شده و همچنین از آن رو که دریغ دیدم این همه مطالب ناخوانده بماند، بنابراین مطالب را مجددا در وبلاگ قرار دادم. این مطالب جهت وبلاگ قبلی که سالها پیش از دست رفته تهیه شده است.

  • Jaimie

    Jaimie

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۳:۱۷

    I'm impressed, I have to admit. Rarely do I come across a blog that's both
    equally educative and amusing, and without a doubt, you've hit the nail on the
    head. The problem is something which too few men and women are speaking intelligently about.
    Now i'm very happy I came across this in my search for something regarding this.