محققان موزه FIELD در شیکاگو موفق به کشف گونه‌های جدیدی از دایناسورها در صحرای گوبی چین شدند

یک گونه دایناسوری از خانواده‌ تیرانازاروس با قدی به بلندی 5 فوت و دیگری از نوع دایناسورهای منقاردار با وزنی بیش از 1400پوند که یادآور شترمرغ‌های غول‌پیکر است. این کشف حاصل همکاری محققان آمریکایی و چینی است که 2 تابستان متوالی در مناطق جنوبی صحرای گوبی و در میان لایه‌های سنگی به دنبال گ ونه‌های جدیدی از دایناسورها بوده‌اند.

تیرانازاروس‌ها و دایناسورهای منقاردار حدود 110میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند. تیرانازاروس و البرتوزاروس بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دایناسورهایی هستند که روی زمین قدم بر می‌داشتند. نام دایناسور اول Xiongguanlong می‌باشد که نشان می‌دهد تیرانازاروس همچون ماشینی بوده که از خوردن باز نمی‌ایستاده است و کم‌کم به تهدیدی برای دوران کرتاسه محسوب می‌شد. این دایناسور در فاصله زمانی 50 میلیون سال بین 2 گونه ظاهر شده است.

این گونه نشان‌دهنده ظهور اولیه خصوصیات منحصر به فردی همچون مفصل‌های جمجمه‌های بزرگ برای عضلات حجیم آرواره و مهره‌های کلفت در گردن برای نگهداشتن سرهای بزرگ و گردنی دراز است. این موضوع دریچه‌ای جدید از تکامل تیرانازاروس که تاکنون در دسترس نبوده را روی محققان می‌گشاید. این گونه از دایناسورها تعداد زیادی از انواع دایناسورها در موزه field را شامل می‌شود.

گونه دوم beishanlong یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های ارنیتومیموزاروس یا دایناسورهای شترمرغ‌شکل است که تاکنون پیدا شده‌اند. محققان معتقدند این جانور 14 سال عمر کرده و وزنی معادل 1400پوند داشته است. این جانور دارای چنگال‌های بلند و دو باله بسیار نیرومند برای کندن و شکافتن زمین بوده است. این محققان شواهد دیگری از چندین گونه مختلف دایناسورها یافته‌اند.

در این تحقیق همچنین الگوهای باارزشی از توزیع فسیلی به دست آمده است. دایناسورهای شاخدار و پنجه داسی شکل در نواحی صخره‌های سرخ می‌زیسته و در شرایط خشک ته‌نشین شدند در صورتی که فسیل دایناسورهای تیرانازاروس و ارنیتومیموزاروس و منقار اردکی در محیط‌های مرطوب‌تری شکل گرفته‌اند. این یک تصویر مهیج است که بر چگونگی تکامل حیوانات در محیطی که در آن پدید آمده‌اند، نظر می‌اندازد.