ماموریت فرود بر روی ستاره دنباله‌دار

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

  

فضاپیمای "روزتا" ماموریت دارد تا با نشاندن کاوشگری بر روی ستاره دنباله‌دار 67P اطلاعاتی از چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی بدست آورد.

هیتنا: فضاپیمای روزتای اروپا (Rosetta) سفر تاریخ ساز خود را به سوی یک ستاره دنباله دار آغاز کرد. در سال 2014 میلادی، روزتا به مدار ستاره دنباله‌دار 67P، که به نام کاشفین آن Churyumov-Gerasimenko نیز شناخته می‌شود، وارد شده و کاوشگری را بر روی سطح آن خواهد نشاند.

به گزارش گروه هوافضای هیتنا، ماموریت روزتا این است که در حین متلاشی شدن باشکوه دنباله‌دار، اطلاعاتی در مورد پیدایش منظومه شمسی بدست آورد.

ستاره‌های دنباله‌دار بقایای شکل‌گیری منظومه شمسی در حدود 4.5 میلیون سال پیش می‌باشند، و از آنجا که بیشتر عمر خود را در فضای خیلی سرد و بدون جو بین سیاره‌ای گذرانده‌اند، اطلاعاتشان بخوبی باقی مانده و برای کسانی که بخواهند بفهمند که در هنگام شکل‌گیری منظومه چه شرایطی حاکم بوده‌است به منزله یک معدن طلای اطلاعات می‌باشند.هنگامیکه یک ستاره دنباله‌دار در مدار کشیده خود به خورشید نزدیک می‌شود به یکی ازهیجان انگیزترین پدیده‌ها در آسمان شب تبدیل می‌شود. روزتا که از طرف سازمان فضایی اروپا در سال 2004 با تجهیزاتی امریکایی به فضا پرتاب شد طی ماموریت خود این دگرگونی را از نزدیک مشاهده خواهد کرد.

تا کنون تمام اطلاعاتی که ما از ستاره‌های دنباله‌دار داریم از تعدادی ماموریت‌های گذر از کنار آنها بدست آمده‌است.به گفته یکی از دانشمندان درگیر این پروژه "ماموریت‌های گذر از کنار، در واقع نگاهی اجمالی به ستاره دنباله‌دار در برهه خاصی از زمان است. اما روزتا فرق می‌کند. این فضاپیما بمدت 17 ماه در اطراف 67P خواهد چرخید. ما شاهد تغییراتی خواهیم بود که در هنگام نزدیک شدن به خورشید و سپس دور شدن از آن در ستاره دنباله‌دار رخ خواهد داد."گرمای شدید خورشید تاثیرات زیادی بر هدف روزتا خواهد داشت. در خلال این ماموریت ستاره دنباله‌دار مورد نظر از هنگامیکه یک جسم جامد کوچک در فضا هست تا آن موقع که تبدیل به جسمی زیبا و خیال‌انگیز با دنباله‌ای عظیم خواهد شد، مشاهده و بررسی خواهد گردید. در آن هنگام روزتا موقتا بصورت غیر فعال درآمده و به همراه 67P در حرکت خواهد بود و در واقع تا شروع مراحل بعدی ماموریت خود به خوابی زمستانی خواهد رفت. حدودا در ابتدای 2014 از حالت غیر فعال در آمده و برنامه یک ماهه بازبینی خود را آغاز می‌کند.

اگر همه چیز به درستی پیش برود در آگوست همان سال روزتا وارد مدار اطراف 67P خواهد شد و سطح آنرا جهت پیدا کردن محلی برای فرود جستجو خواهد نمود. پس از پیدا نمودن محلی مناسب برای فرود، فضاپیما تا ارتفاع یک کیلومتر پایین میآید تا کاوشگر خود را به سطح اعزام نماید. نام فضاپیمایی که از روزتا جدا شده و به سطح فرود خواهد آمد به نام جزیره‌ای در رود نیل فایلی Philae نامگذاری شده است.

طبق برنامه در نوامبر 2014 اولین فرود کنترل شده بر روی هسته یک ستاره دنباله‌دار را انجام خواهد داد. بدلیل جاذبه کم ستاره دنباله‌دار لازم است که سفینه بر روی سطح آن مهار شود. پس از مهار سفینه، مطالعه‌ای بی‌سابقه بر روی سطح هسته یک ستاره دنباله‌دار شروع خواهد شد. کاوشگر نمونه‌هایی برای بررسی توسط میکروسکوپهای اتوماتیکی که بهمراه دارد جمع‌آوری خواهد نمود و تصاویری نیز از سطح ضبط خواهد نمود.

روزتا نیز بطور همزمان فعال خواهد بود. سنسورهای آن نقشه سطح و میدان مغناطیسی اطراف 67P، فوران‌های سطحی، دبی جرم خروجی و برخی موارد دیگر را بررسی می‌کنند. در مجموع، دو سفینه نقشه سه‌بعدی کاملی از این ستاره دنباله‌دار را تهیه خواهند نمود که نتایج آن مطمئنا بسیار جالب خواهد بود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...