تابش اطلاعات از فاصله ای 16 کیلومتری

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

موفقیت چینی ها در تله پورت اطلاعات

دانشمندان چینی طی گزارشی نشان دادند امکان انتقال اطلاعات از میان فاصله ای طولانی با استفاده از شبکه های کوانتومی امکانپذیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مطالعه می تواند منجر به ارائه رایانه های سریعتر و کوچکتر کوانتومی و ارتباطات غیر قابل نفوذ و رمزگذاری شده در سرتاسر جهان شود. محققان طی این گزارش اعلام کردند توانسته اند اطلاعات را در مسافتی برابر 16 کیلومتر "تله پورت" کنند. (تله پرت به مفهوم انتقال انرژی یا ماده از مکانی به مکان دیگر بدون جا به جایی آن در فضا است.)

به گفته یکی از محققان این پروژه از دانشگاه علوم و تکنولوژی چین این طولانی ترین مسافت گزارش شده ای است که تا کنون در آن تله پورت نوری انجام گرفته است. این مسافت نسبت به تلاشهای پیشین برای اجرای چنین فرایند انتقالی 20 بار طولانی تر است.

در داستانهای تخیلی، تله پورت کردن به مفهوم انتقال دادن آنی ماده از مکانی به مکانی دیگر است. در فیزیک واقعی تله پورت بخشی ناملموس تر از دستگاه های کوانتومی است که می تواند رفتار اتمها و ذرات وابسته به آنها را توضیح دهد.

بر اساس این نظریه، ذرات نور و ماده می توانند با یکدیگر درگیر شوند و هر چه برای یک ذره رخ دهد بدون توجه به فاصله و یا نوع ماده درگیر برای ذره دیگر نیز رخ خواهد داد. آنچه دانشمندان چینی موفق به انجام آن شده اند انتقال تغییر حالت اطلاعات از پروتونی به پروتون دیگر در فاصله ای به طول 16 کیلومتر است.

دانشمندان در گذشته با جدا سازی ذرات درگیر با یکدیگر در فواصلی بیش از چند یارد مشکل داشتند. در مطالعات جدید دانشمندان چینی با استفاده از لیزر آبی، یک نیمه رسانا و یک کریستال "بتا باریوم بورات" در ابتدا دو فوتون نوری را با یکدیگر درگیر کرده و سپس فوتون پر انرژی تر را به فاصله 16 کیلومتری ارسال کرده و مشاهده کردند زمانی که یکی از فوتونها قطبیت خودرا تغییر می دهد، قطبیت فوتون دیگر نیز به همان شکل تغییر می کند.

به گفته محققان فاصله 16 کیلومتری برای تله پورت کردن به اندازه ای طولانی هست که بتوان بر اساس آن به آغاز نسل شبکه های ماهواره ای ارتباطاتی پر سرعت  بر اساس تله پورت کوانتومی اندیشید.

بر اساس گزارش گیزمودو، شاید دستیابی به سیستم ارتباطی مشابه آنچه در فیلم جنگهای ستاره ای دیده می شوند کمی تخیلی باشد اما تله پورت اطلاعات از زمین به ماهواره ها امری است که دانشمندان عملی شدن آن را طی دو سال آینده امکان پذیر می دانند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...