ماشین زمان با استفاده از سیاهچاله

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

شاید یک ایده جدید در مورد ماشین زمان به نسلهای بسیار دور در آینده این توانائی را بدهد تا به گذشته سفر کنند.

بر خلاف ایده های قبلی ، این ایده جدید به موادی با خاصیتهای غیر عادی و موادی با اشکال تئوریک نیازی ندارد. اما این ایده نوین هنوز به فناوری بسیار پیشرفته ای که فراتر از دانش فعلی می باشد نیاز دارد. علاوه بر آن ، سئوالات عمده در مورد اینکه آیا این ماشین زمان آنقدر ثابت و پایدار خواهد بود تا سفر واقعی به گذشته را ممکن سازد وجود دارند.

پژوهشگران ماشین زمان اغلب گرانش را مورد کاوش و تحقیق قرار می دهند. اساس ، گرانش زمانی بوجود می آید که ماده زمان و فضا را خم می کند. پژوهش در خصوص سفر در زمان بر اساس خم شدن فضا-زمان تا حدی که در واقع خطوط زمان به سوی خود برگردند و یک “حلقه” را تشکیل دهند قرار دارد. این پدیده با نام تخصصی ” منحنی بسته مشابه زمان” شناخته شده است.

آموس اوری فیزیکدان نظری از انستیتوی فناوری حیفا می گوید” ما می دانیم که خم شدن پدیده ای است که همواره اتفاق می افتد. اما قصد ما این است که این خم شدگی آنقدر قوی باشد و شکل خاصی ایجاد کند تا خطوط زمان تشکیل حلقه های بسته را بدهند. ما تلاش داریم تا دریابیم که آیا امکان دستکاری و تغییر فضا-زمان برای بوجود آوردن این حلقه ها ممکن می باشد یا خیر.

بسیاری از دانشمندان در مورد احتمال مسافرت در زمان تردید دارند. برای مثال ، تصور بر این است که ماشین زمان معمولا به شکل غیر عادی از ماده به نام ” غلظت انرژی منفی” نیاز دارد. این چنین ماده ای خواص غیر معمول و عجیبی دارد: زمانیکه هل داده شود در جهت مخالف ماده معمولی حرکت می کند. از لحاظ نظری یک چنین ماده ای می تواند وجود داشته باشد اما اگر هم وجود داشته باشد مقدار آن آنقدر کم است که برای ساخت ماشین زمان کافی نیست.

تحقیقات اوری پیشنهاد می کند که ماشین زمان بدون ماده غیر عادی نیز ممکن می باشد که بدین ترتیب یکی از موانع سفر در زمان را بر می دارد. پژوهش وی با چاله ای حلقه مانند آغاز می شود که در میان یک گوی از ماده عادی پیچیده و پوشانده شده است.

درون این خلا حلقه مانند ، می توان با استفاده از میدانهای گرانشی متمرکز فضا-زمان را بر روی خودشان خم کرد تا یک منحنی بسته مشابه با زمان ایجاد کنند. برای برگشت در زمان ، مسافر می باید با سرعت درون این حلقه چرخانده شود تا با هر “دور” به زمان دورتری برگردد.

اوری می گوید” این ماشین همان” فضازمان” است. اگر ما بتوانیم یک ناحیه از فضا را با یک چنین خمیدگی ایجاد کنیم که قادر باشد خطوط زمان را به هم نزدیک کند ، نسلهای آینده می توانند به گذشته برگردند و از زمان ما دیدن کنند.

اوری تاکید می کند که این ماشین با یک محدودیت عمده روبرو خواهد بود: این ماشین نمی تواند به زمان قبل از ساخت خود مسافرت کند”.

برخی موانع بر سر راه اساخت این ماشین وجود دارند. میدانهای گرانشی برای ایجاد چنین منحنی مشابه زمان می باید بسیار قدرتمند باشد. به عبارت دیگر می باید تقریبا مشابه یک سیاهچاله باشد.

اوری می گوید ” ما هنوز روشی برای ایجاد چنین میدانهای گرانشی پر قدرتی در دست نداریم و همچنین روشی برای دستکاری و تغییر این گونه میدانهای گرانشی در دسترس نیست.

وی ادامه می دهد که تغییر این میدانها می باید با دقت بسیار بالا و خاصی انجام گیرد تا محیطی پایدار ایجاد گردد. زیرا هر گونه انحراف حتی در اندازه ای بسیار کم و کوچک باعث اختلال در میدانهای گرانشی دیگر می شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...