اخترشناسان از تولد یک ستاره جدید خبر می دهند

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

یک شبیه سازی رایانه ای از سحابی تاریک بارنارد 68 به این نکته اشاره می کند که این سحابی دچار رمبش شده و در یک بازه ی زمانی نجومی کوتاه به یک ستاره جدید تبدیل می شود. اخترفیزیکدانان معتقدند سحابی تاریک بارنارد 68 ناگزیر می رمبد(فرو می ریزد) و موجب تولد ستاره ای جدید می شود.

سحابی تاریک بارنارد 68

 

یک شبیه سازی رایانه ای از سحابی تاریک بارنارد 68 به این نکته اشاره می کند که این سحابی دچار رمبش شده و در یک بازه ی زمانی نجومی کوتاه به یک ستاره جدید تبدیل می شود.

اخترفیزیکدانان معتقدند سحابی تاریک بارنارد 68 ناگزیر می رمبد(فرو می ریزد) و موجب تولد ستاره ای جدید می شود.

بارنارد 68 یک سحابی تاریک است که در صورت فلکی مار افسای(حوا) و در فاصله 400 سال نوری از ما قرار دارد.سحابی هایی از این قبیل ابرهای گازی و غباری میان ستاره ای هستند که در کهکشان راه شیری ساکنند و مانع عبور نور ستارگان و اجرام پشت خود می شوند.

اخترشناسان بر این باورند که ستارگان از ابرهای گازی غول آسا تشکیل می شوند و تحت تأثیر گرانش خودشان می رمبند تا زمانیکه چگالی زیاد و دمای آنها به شکاف هسته ای بیانجامد.با این وجود تاکنون بیشتر جزئیات این پروسه توجیه نشده اند و مطالعات جدید به دنبال توجیه هرچه بیشتر و دقیقتر این جزئیات هستند.

برخی از اخترفیزیکدانان اظهار می کنند که رمبش دو ابر گازی ممکن است مکانیزمی باشد که تولد یک ستاره را موجب می شود.آنها تصور می کنند بارنارد 68 پیش از این در یک حالت بی ثبات اولیه قرار دارد که به زودی(طی 200000 سال) فرو میریزد.

تصاویر نشان می دهند که بارنارد 68 یک ابر گازی سرد با جرم دو برابر خورشید ماست.اما ابر کوچکتری نیز وجود دارد که به اندازه کافی به ابر بزرگتر نزدیک می شود تا با یکدیگر فرو ریزند.به منظور ارتقاء این فرضیه ، دو اخترفیزیکدان این سناریو را توسط یک ابر رایانه در دانشگاه مونیخ شبیه سازی کردند .آنها دو جسم کوچک کروی را در فاصله ی 1 سال نوری از یکدیگر ، با جرم و سرعتی مشابه با بارنارد 68 و ابر کوچک همراه آن شبیه سازی کردند.با استفاده از یک الگوریتم شمارشی ، محققان چگونگی رشد این دو ابر مجازی را در طول زمان نشان دادند.

نتایج حاکی از آنند که جسم کوچکتر به جسم بزرگتر پس از حدود 1.7 میلیون سال با سرعت 370 متر بر ثانیه نفوذ می کند.این مدل همچنین نشان داد که پایداری موقعیت اولیه در طول زمان کاهش می یابد.در لحظه ای که دو جسم کروی با یکدیگر برخورد می کنند ، چگالی عظیمی به وجود می آید که موجب رمبش می شود و شرایط ایده آل برای شکل گیری یک ستاره را می آفریند.بر  اساس محاسبات دو اخترفیزیکدان ، یک منظومه ستاره ای جدید در بارنارد 68 طی 200000 سال آینده شکل خواهد گرفت

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...