شواهدی از وجود باران در مریخ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

زمانی که روی کوهها و دشتها باران می بارد، رودهایی ایجاد می شود که به سمت مناطق پست تر حرکت می کنند. این رودها مواد فرسایش یافته و سنگها و خاکها را با خود به سمت دریا ها و دریاچه ها حمل می کنند. زمانی که به دریا می رسند، این مواد را به درون بستر دریا می ریزند و لایه هایی از مواد رسوبی بوجود می آورند. این توده ی مواد لایه ای به نام دلتا مشهور است، بعد از گذشت سالها و عقب نشینی دریا، این رسوبات به سنگهای رسوبی تبدیل می شوند، ولی همان شکل لایه لایه ی خود را حفظ می کنند.

تصاویری از لایه های رسوبی و دلتا روی مریخ شاهدی بر وجود دریاچه ها و رودهایی دارد که  مواد فرسایش یافته را به پایین ارتفاعات منتقل کرده اند. گروهی از محققان همچنین معتقدند این لایه ها نشانه ای از وجود نزولات آسمانی در گذشته ی این سیاره ی سرخ رنگ دارد.

لایه های رسوبی روی مریخارنست هاوبر از مرکز هوا-فضای آلمان می گوید: «برای سالها دانشمندان شک داشتند که این پدیده ی سطحی توسط رودخانه ها شکل گرفته باشد. ما می توانیم لایه های رسوبی را در جاهایی که رودها به دهانه های برخوردی مریخ می رسند، ببینیم. شکل این رسوبات معمولا شبیه رسوبات دلتایی است که در منطقه ای تشکیل می شود که آب بعد از ورود به دریاچخ توقف می کند.» هاوبر و گروهش همچنین فکر می کنند که سطح فرسایش یافته توسط باران یا برف، تصور ما از کذشته ی مریخ را کامل می کند.

ولی اگر واقعا زمانی روی مریخ آب وجود داشته است، این آب چقدر بوده است؟ و کی این مقدار آب از روی مریخ ناپدید شده است؟

محققین منطقه ای به نام زانته ترا (Xanthe Terra) که در نزدیکی منطقه ی استوایی مریخ قرار دارد، را مورد بررسی قرار داده اند. این بررسی توسط چهار دوربین از سه فضاپیمای مختلف انجام گرفته است.

         

یک رودخانه، دهانه ای را از آب پر می کرده است. (در گذشته ی مریخ)

 

گذشته ی مریخ

این تصاویر، تصور ما را از گذشته ی مریخ چنین ترسیم می کنند: حدود ۴ میلیارد سال پیش، دریاچه هایی روی سطح مریخ وجود داشته است که توسط رودهای موقتی پر می شده اند، و این رودها توسط باران و برف شکل گرفته اند. این دریاچه ها دهانه یی که توسط برخوردهای شهابسنگها شکل گرفته بوده اند را پر می کرده اند. آب در جاهایی جمع می شد که رودخانه ها با دهانه ها به پایان می رسیدند. دلتاها در دهانه های رودها شکل گرفتند، همانطور که همیشه روی زمین در دهانه ی رودها به دریاها و دریاچه ها، شکل می گیرند.

دو رودخانه ای که روی مریخ به هم می پیوندند.

چگونه بفهمیم که چه زمانی روی مریخ آب جریان داشته است؟

محققین می توانند زمان پر شدن دهانه ها از آب، را با تحلیل توزیع دهانه های برخوردی در اندازه های مختلف پیدا کنند و تخمینی از سن سطح مریخ ارائه دهند: هر چقدر یک منطقه دارای دهانه های بیشتری باشد، آن منطقه سن بیشتری دارد. شمارش تعداد دهانه ها نشان می دهد حدود ۸ر۳ تا ۴ میلیارد سال پیش آب در شیارهای مریخی در جریان بوده است.

ولی خود شیارها می توانند نسبتا سریع بوجود آمده باشند، و لایه های رسوبی می توانند در مدت زمانی حدودا چند دهه یا چند صده شکل گرفته  باشند.

اما چه چیز باعث می شود که دانشمندان حدس بزنند که باید در آن زمانها روی مریخ نزولات جوی وجود داشته باشد؟ هاوبر و گروهش معتقدند که شواهدی از شسته شدنِ سطحی، توسط باران روی مریخ وجود دارد.

البته امروز مریخ یک صحرای خشک بی آب و علف است و دیگر هیچ آبی در شیارهای آن در جریان نیست!

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...