فروپاشی جهان هستی با انرژی تاریک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

گروهی از فیزیکدانان نظریه جدیدی را مطرح کرده‌اند که بر اساس آن جهان هستی فعلی در نهایت و در زمان مرگ خود از هم پاشیده شده و میلیاردها جهان دیگر از آن متولد می‌شوند.

به گزارش سایت اینترنتی "نیوساینتیست"، برخی نظریات قدیمی‌تر در زمینه سرانجام جهان هستی بیان می‌کنند که جهان در نهایت در پی تاثیر نوعی از انرژی به نام "انرژی تاریک" از هم می‌پاشد و برخی نظریات دیگر نیز عنوان کرده‌اند که پس از نابودی جهان، مجددا یک انفجار بزرگ مشابه انفجار اولیه "بیگ بنگ" که جهان فعلی پس از آن خلق شده، رخ خواهد داد و جهان جدیدی ایجاد می‌شود که این فرایند مرگ و تولد جهان‌ها همچنان ادامه خواهد یافت.

هم‌اکنون فیزیکدانان دانشگاه "کارولینای شمالی" در "چپل هیل" آمریکا نظریه جدیدی را مطرح کرده‌اند که می‌تواند علت منظم بودن چیدمان تمامی ماده موجود در جهان در آغاز پیدایش جهان فعلی را توجیه کند.

مشاهدات نجومی و تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد ماده موجود در جهان هستی در آغاز پیدایش جهان بسیار منظم‌تر از وضعیت فعلی بوده و به اصطلاح "آنتروپی" یا بی‌نظمی کمتری داشته‌است اما با گذر زمان، میزان این بی‌نظمی افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد. با توجه به میل ذاتی طبیعت به بی‌نظمی، این سوال همواره برای فیزیکدانان و اخترشناسان وجود داشته‌است که چرا پس از انفجار "بیگ بنگ" چیدمان ماده در جهان بسیار منظم بوده و جهان از آنتروپی کمی برخوردار بوده‌است.

هم‌اکنون محققان آمریکایی اعلام کرده‌اند پاسخ این سوال به نحوه پیدایش و نابودی جهان‌ها بازمی‌گردد. تحقیقات قبلی نشان داده‌است که "انرژی تاریک" در طول میلیاردها سال گذشته سبب گسترش ابعاد جهان هستی فعلی شده‌است. بر همین اساس، سرنوشت جهان هستی به رفتار "انرژی تاریک" در آینده بستگی خواهد داشت. اگر "انرژی تاریک" همچنان در آینده ابعاد جهان را گسترش دهد، جهان در نهایت در پی وقوع حادثه‌ای به نام "شکاف بزرگ" یا "بیگ ریپ" از هم خواهد پاشید.

به گفته فیزیکدانان این دانشگاه، میزان "انرژی تاریک" در آینده و با گذر زمان افزایش خواهد یافت و درنتیجه گسترش ابعاد جهان با شتاب فزاینده‌ای ادامه می‌یابد تا جایی‌که در نهایت "شکاف بزرگ" رخ می‌دهد. پس از "شکاف بزرگ"، جهان به اجزای کوچکتری تقسیم می‌شود که این اجزا با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت نور، از یکدیگر دور می‌شوند.

پس از این مرحله با کاهش چگالی انرژی تاریک، روند متلاشی شدن جهان متوقف می‌شود و از هر کدام از تکه‌های جهان قبلی که به شدت از یکدیگر دور شده‌اند، جهان جدیدی متولد می‌شود.

این بدان معناست که هر جهان جدید، تنها بخش بسیار کوچکی از همه ویژگی‌ها، از جمله "بی‌نظمی" یا آنتروپی موجود در جهان اولیه را به ارث می‌برد و در نتیجه چیدمان ماده در هر جهان جدید در لحظه تولد به دلیل برخورداری از آنتروپی کمتر، بسیار منظم خواهد بود، همانطور که مشاهدات نجومی نخستین مواد جهان فعلی با قدمت بیش از ‪۱۳میلیارد سال که تنها مدت اندکی پس از "بیگ بنگ" شکل گرفته‌اند، نشان‌دهنده "بی‌نظمی" بسیار کم در آنهاست.

به زبان ساده، هر جهان پس از تولد دارای بی‌نظمی اندک است، به مرور تحت تاثیر اثر انرژی تاریک، بی‌نظمی در آن افزایش می‌یابد و در نهایت متلاشی شده و جهان‌های جدیدی از آن حاصل می‌شود و همین سرنوشت برای هر کدام از آن جهان‌ها تکرار می‌شود.

به گفته "پاول اشتانیهاردت" محقق فیزیک نجوم دانشگاه "پرینستون"، در آینده و به ویژه پس از پرتاب ماهواره "پلانک" آژانس فضایی اروپا در ژوئیه سال ‪۲۰۰۸برای مطالعه انرژی تاریک در جهان، با روشن شدن بیشتر چگالی و ابعاد انرژی تاریک، میزان صحت نظریه جدید محققان دانشگاه "کارولینای شمالی" مشخص خواهد شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...