اسرار تازه ازبزرگ ترین گور باستانی در شمال کشور

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۳ دیدگاه

 

کاوش های تیم باستان شناسی تالش در گورستان باستانی که توسط یک گنج یاب روستایی کشف شده است پایان یافت .

این گورستان زمانی توسط باستان شناسان کشف شد که یک مرد روستایی نزد رییس پایگاه پژوهشی مریان که در حال تحقیق در مناطق مختلف تالش است ، رفت و گفت 12 سال پیش یک گور بزرگ را در کنار جاده یی در نزدیکی یکی از روستاهای مریان پیدا کرده و از آنجا تعداد زیادی اشیای عتیقه به دست آورده و فروخته است .

گفته های مرد روستایی هیات باستان شناسی را به محل موردنظر کشاند و آنها بلافاصله حفاری های خود را آغاز کردند و سرانجام با یک گور بزرگ از نوع کلان سنگی چهارچینه مواجه شدند که قدمت آن به دوران پیش از هخامنشی می رسد و تاکنون نظیر آن در شمال کشور کشف نشده است .

مرد روستایی به باستان شناسان گفت : من تاکنون در کشف چند گور و پیدا شدن جام طلای تول تالش نقش داشته ام تا به حال چنین گور عظیمی ندیده ام .

کشف این گور که 15 متر طول و سه متر و 70 سانتی متر عرض دارد سبب شد تا باستان شناسان به حفاری های خود در آن محدوده ادامه دهند یا به یافته های جدیدی دست پیدا کنند.

محمدرضا خلعتبری سرپرست پایگاه پژوهشی مریان که مسوولیت تحقیق درباره این گور را به عهده دارد، در این باره می گوید: 12 سال پیش در این منطقه جاده یی احداث و به همین دلیل حدود یک متر از سطح زمین خاکبرداری و همین مساله سبب شده بود تا تعدادی سنگ که متعلق به گور کلان سنگی بوده در کنار جاده رها شود. آن زمان مرد روستایی با مشاهده سنگ ها احتمال داد در آنجا گنجی وجود داشته باشد برای همین شروع به حفاری کرد و یک جام طلا، 12 شمشیر و خنجر مفرغی ، چند رشته دستبند عقیق و دو تبر مفرغی پیدا کرد و آنها را به قیمت 150 هزار تومان فروخت و پس از آن می خواست به حفاری های خود ادامه دهد که دیگر فرصت این کارها را پیدا نکرد و در نهایت بعد از 12 سال راز خود را فاش کرد. وی می افزاید: تحقیقات ما درباره این گور نشان می دهد تمام این منطقه ، محوطه گورستان بوده که به علت احداث جاده بخشی از آن تخریب شده است . خلعتبری در توضیح ویژگی های این گور کلان سنگی می گوید: این گور بزرگترین گور کلان سنگی کشف شده در شمال کشور است و تحقیقات نشان می دهد در آن دو دوره تدفین انجام شده ، یعنی پس از تدفین اول دوباره روی آن خاک ریخته و تدفین دیگری انجام داده اند. ما تا

کنون حدود سه متر از گور را حفاری کرده و هنوز به خاک بکر نرسیده ایم . از سویی بقایای استخوان های جانوری که برای آذوقه در گور قرار داده شده ، کشف شده است . سرپرست پایگاه پژوهشی مریان ادامه می دهد: هرچند حفار غیرمجاز آثار باستانی به دست آمده را فروخته است اما گفته های وی درباره دستبندهای کشف شده نشان می دهد آنها بی شباهت به دستبندهای دوران هخامنشی نیستند. از سویی یکی از عقیق هایی که توسط این مرد پیدا شده دارای نقش پادشاهی است که بالای تختی نشسته و شخصی پرنده یی را به او می دهد.

بیژن ذهاب معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان نیز درباره ویژگی های این گور می گوید: این گور یک گور کلان سنگی است بطور کلی گورستان ها از نظر وسعت و نوع معماری و همچنین کوچک یا دسته جمعی بودن و داشتن تاسیسات جانبی با یکدیگر تفاوت هایی دارند و گورهای کلان سنگی گورهای وسیعی هستند که در آنها از سنگ های بزرگ استفاده می شده است .

وی می افزاید: این گور کلان سنگی همچنین از نوع چهار چینه است که آن نیز مربوط به نوع معماری خاص گور می شود.

ذهاب ادامه می دهد: کشف آثار تاریخی در منطقه ییلاقات اطراف تالش چندین سال گذشته به صورت مرتب وجود داشته ، از سویی پیدا شدن گورستان های پیش از تاریخ نیز بی سابقه نیست اما این گور دارای وسعت بسیار بزرگی است و درباره ویژگی های کامل آن باید منتظر گزارش مکتوب باستان شناسان ماند.

معاون فرهنگی میراث فرهنگی استان گیلان درباره تخریب بخشی از گورستان در هنگام احداث جاده و همچنین نحوه کشف گورکلان سنگی می گوید: اکنون بین دستگاه های مختلف هماهنگی خوبی وجود دارد و در عملیات های ساختمانی و راهسازی کارشناسان میراث فرهنگی نیز اعلام نظر می کنند اما این هیات ها در برخی مناطق طبیعتا کمتر است و به همین دلیل نیز چنین اتفاق هایی رخ می دهد و در مجموع کشف آثار باستانی به صورت اتفاقی موضوع بی سابقه یی نیست .

ذهاب درباره مرد روستایی که گور را پیدا کرده است ، می گوید: او بخاطر حفاری غیرمجاز و فروش آثار باستانی تخلف انجام داده و اگر این موضوع در دادگاه ثابت شود باید به مجازات برسد اما چون در کشف گور با باستان شناسی همکاری کرده دادگاه در مجازات او تخفیف قایل می شود.

  • std screening

    std screening

    • ۱۳۹۶/۰۴/۰۲ - ۱۷:۱۱:۲۷

    core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آغاز آیا نه حل و
    فصل کاملا با من پس از برخی از زمان.

    جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن متاسفانه فقط برای کوتاه در حالی که.
    من با این حال کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و شما ممکن است
    را خوب به پر همه کسانی شکاف.
    در این رویداد شما که می توانید انجام من خواهد بدون شک بود مجذوب.

  • Victoria

    Victoria

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۵:۰۴:۰۲

    You're so interesting! I don't think I've read a single thing like that before.
    So good to find somebody with unique thoughts on this topic.
    Really.. thanks for starting this up. This website is something that's needed on the internet, someone with
    some originality!

  • Ophelia

    Ophelia

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۱۰:۰۷:۳۹

    Excellent blog here! Also your web site loads up very fast!
    What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
    I wish my website loaded up as quickly as yours lol