کشف عجیب نیمرخ گاندی در مریخ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اکنون که برنامه گوگل مریخ در دسترس همگان قرار گرفته، برنامه‌ای جدید که با ترکیب نقشه‌های ماهواره‌ای از سیاره سرخ ایجاد شده است، مشتاقان فضا در سرتاسر جهان در حال کشف ساختارهای جالب توجه و جدید بر روی سطح مریخ هستند.

جدید ترین پدیده شگفت انگیزی که بر روی تصاویر گوگل مریخ توسط فردی ایتالیایی کشف شده، فردی که طی هفته‌های گذشته ادعا کرده توانسته بر روی مریخ بافت گیاهی و ورودی تونلی زیرزمینی به سوی یک شهر ویران شده را بیابد، تصویری نیم رخ از «مهاتما گاندی» است!

کشف تصویر یک چهره بر روی مریخ را در سال ۱۹۷۶به یاد دارید؟ تصویری که توسط فضاپیمای وایکینگ ۱به ثبت رسیده و از وضوح تصویری پایینی برخوردار بود. پس از انتشار این تصویر بسیاری آن را ساخته دست بشر تصور کردند اما تصویری دیگر که سال گذشته توسط فضاپیمای HiRISE از همان نقطه و با وضوح بالاتری به ثبت رسیده بود، نشان داد این ساختار چهره مانند تنها یک سطح به شدت ناهموار است.

این بار نیز موردی مشابه پیش آمده است، یکی از محققان دانشگاه آریزونا که مسئولیت پایگاه داده‌های تصاویر به ثبت رسیده از مریخ را به عهده دارد، موقعیت دقیق این تصویر گوگل مریخ را بر روی سیاره سرخ شناسایی کرد و دریافت این تصویر، عکسی با وضوح پایین بوده است که توسط مدارگرد مریخی اکسپرس اروپا به ثبت رسیده است.

تصویری با وضوح بالاتر از همین منطقه که توسط دوربین CTX مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا به ثبت رسیده است، نشان داد که تصویر گاندی بر روی مریخ توهمی بیش نیست و این منطقه مشابه مورد پیشین منطقه‌ای ناهموار بوده است که به دلیل پایین بودن وضوح تصویر اولیه به این شکل دیده می‌شده است.

به گفته محققان، این منطقه از مریخ در واقع گودالی است که در اثر فروریختن به وجود آمده و بر خلاف آنچه در تصاویر گوگل مریخ دیده می‌شود، به هیچ وجه برآمده نیست.

بر اساس گزارش ان.بی.سی، به گفته محققان «پاریدُلیا» عنوان علمی این رویداد است، دیدن چهره و یا اشکال معنی دار در همه جا در حالی که واقعا وجود ندارد و از آنجایی که انسانها اطلاعات زیادی درباره چهره هم نوعان خود دارند، می‌توانند در هر جایی چهره ببینند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...