کشف یک شهاب سنگ جدید

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 تلسکوپی با دوربین 4/1 گیگاپیکسلی که به تازگی در جزایر هاوایی وارد فعالیت شده است شهاب سنگی را کشف کرده که از اواسط اکتبر از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه هاوایی با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS PS1 که به تازگی وارد فعالیت شده است شهاب سنگی را کشف کردند که اواسط ماه اکتبر از حدود 4/6 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.

ابعاد این شهاب سنگ حدود 45 تا 50 متر است و برای اولین بار در حدود فاصله حدود 32 میلیون کیلومتری از زمین رصد شد.

اطلاعاتی که تاکنون از این شهاب سنگ که 2010 ST3 نامیده می شود به دست آمده درخصوص خطرات برخورد این شهاب سنگ به زمین توضیحی نداده است.

درحقیقت ستاره شناسان محاسبه کرده اند که برپایه مدار فعلی این جرم آسمانی، 2010 ST3 باید در سال 2098 با زمین برخورد کند.

رابرت یدیک از دانشگاه هاوایی در این خصوص توضیح داد: "با توجه به ابعاد این شهاب سنگ، در زمان برخورد این جرم آسمانی با اتمسفر زمین، به سختی تکه های آن به سطح سیاره ما خواهند رسید باوجود این، مطمئن هستیم که شهاب سنگهای متعدد دیگر با ابعاد بسیار بیشتر از 2010 ST3 وجود دارند که هنوز کشف نشده اند. این اجرام می توانند یک برخورد آسیب رسان با زمین داشته باشند هرچند که تلسکوپ Pan-STARRS PS1 به تازگی وارد فعالیت شده است اما در جستجو و کشف اجرام از این نوع بسیار موثر عمل کرده است."

در سال 1908 یک جرم با ابعاد مشابه در تونگوسکا واقع در سیبری روسیه به زمین آسیب رساند. به نظر می رسد که ابعاد جرم آسمانی مورد تونگوسکا یک ستاره دنباله دار با قطر 30 متر بوده است که در اثر انفجار، 60 میلیون درخت در مساحتی بیش از دو هزار کیلومتر مربع را نابود کرد.

براساس گزارش Astronomy Now Online، به گفته ستاره شناسان تلسکوپ Pan-STARRS PS1، با این تلسکوپ که از یک دوربین 4/1 گیگاپیکسلی برخوردار است می تواند در هر سال حداقل 10 هزار جرم آسمانی جدید را رصد کرد و مدار و درجه خطرناک بودن آنها را مورد ارزیابی قرار دهد.

در سالهای گذشته، شهاب سنگهای مختلفی با احتمال یک برخورد ویرانگر با زمین کشف شده اند اما محاسبات بعدی نشان دادند که در حقیقت به استثنای یک شهاب سنگ، سایر این اجرام تنها از کنار زمین عبور می کنند و به این سیاره برخورد نمی کنند.

این مورد استثناء مربوط به شهاب سنگ 1999 RQ36 است که برپایه اطلاعات کنونی، با احتمال یک بر روی هزار می تواند به زمین برخورد کند و به احتمال 50 درصد این برخورد در سال 2182 رخ خواهد داد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...