مطالعه شهاب‌سنگ‌ها برای پی بردن به رازهای خلقت زمین

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 گروهی از محققان آمریکایی برای جمع‌آوری شهابسنگ به قطب جنوب سفر کرده‌اند تا یافته‌های خود را به عنوان سوغات برای یکیاز مراکز تحقیقاتی این کشور به ارمغان بیاورند.

گروهیاز محققان آمریکایی برای جمع‌آوری شهاب سنگ به قطب جنوب سفر کرده‌اند تایافته‌های خود را به عنوان سوغات برای یکی از مراکز تحقیقاتی این کشور بهارمغان بیاورند. 

طرح "جستجوی قطب جنوب برای یافتن شهاب‌سنگ‌ها" کهبه اختصار آنسمت نامیده می‌شود، ۳۵ سال است که به وسیله بنیاد ملی علومایالات متحده و با پشتیبانی سازمان ملی هوا- فضای آمریکا، ناسا در جریاناست. 

شهاب سنگ‌ها در همه نقاط زمین فرود آمده اند ولی شرایط در قطبجنوب به گونه‌ای است که آنها دست نخورده باقی می‌مانند و گنجینه پرارزشیدر را در اختیار محققان قرار می‌دهند. 

اعضای طرح آنسمت امسال قرار است یافته‌های خود را به یک مرکز تحقیقاتی تازه تاسیس در ایالت مریلند تقدیم کنند. 

اینمرکز تحقیقاتی به موسسه اسمیتسونین واشنگتن تعلق دارد و زمین‌شناسان ودیگر محققان می‌توانند با مراجعه به آن این شهاب‌سنگ‌ها را بررسی کنند. 

لینداوایزنبک از محققان موسسه اسمیتسونین می‌گوید "شهاب سنگ‌ها قطعات کوچکیهستند که تاریخ روزهای نخستین تشکیل منظومه‌شمسی را بازگو می‌کنند. عمر اینسنگ‌ها چهار و نیم میلیون سال است و بیانگر روند تشکیل سیاره‌ها هستند." 

هزاران قطعه شهاب سنگ در این مرکز تحقیقاتی در محفظه‌های جداگانه و تحت شرایط آب و هوایی مخصوص نگهداری می‌شود.

محققان امیدوارند با مطالعه این سنگ‌های سیاه و صیغلی رازهای بیشتری از خلقت زمین راکشف کنند.

خانموایزنبک گفت: "هر شهاب سنگ کوچک بیانگر اطلاعات کمی درباره چگونگی اوضاعمنظومه شمسی در آغازین روزهای تشکیل خورشید و سیاره‌هاست." 

در ۳۵سال گذشته حدود ۱۶ هزار قطعه شهاب سنگ در قطب جنوب جمع‌آوری شده که بیشتراز ۱۴ هزار قطعه از آن به مرکز تحقیقاتی موسسه اسمیتسونین منتقل شده اشت. 

با افزایش دانسته‌های بشر از کیهان، اطلاعات بیشتری هم از شهاب‌سنگ‌های مورد مطالعه استخراج می‌شود. 

بهعنوان مثال، اطلاعات جمع‌آوری شده از سیارک وستا به وسیله فضاپیمای داونمتعلق به ناسا به محققان کمک کرده است تا منشا بعضی از شهاب سنگ‌های مجموعهاسمیتسونین مشخص شود. 

گفته می‌شود منشاء حدود ۵ درصد از شهاب‌سنگ‌هایی که به جو زمین وارد شده‌اند، سیارک وستا است. 

تصاویر تهیه شده از وستا به وسیله فضاپیمای داون بیانگر وجود فرورفتگی‌های عظیم بر روی سطح آن در اثر برخورد اجرام کیهانی است. 

این برخوردها منجر به پراکنده شدن قطعات این سیارک در فضا به صورت شهاب سنگ است. 

محققان امیدوارند پس از رسیدن فضاپیمای داون به سیاره کوتوله سریس، منشاء تعداد بیشتری از شهاب‌سنگ‌های مورد مطالعه را کشف کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...