ده سمبل نفرت‌انگیز فناوری!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

آیا تا به حال نشان‌ها و سمبل‌های شرکت‌های مختلف دقت کرده‌اید؟

انتخاب و طراحی آنها دشوار است، چون روح حاکم بر یک شرکت، محصول یا حتی یک دوره از بازی‌های ورزشی باید در قالب یک موجود زنده در آنها تجسم پیدا کند.

وقتی آنها خوب باشند، باعث اشتهار و متمایز شدن شرکت و محصول می‌شوند مثل نشان تونی پلنگه که نشانی برای تبلیغ حبوبات مخصوص صبحانه یک شرکت هستند.

اما خدا نصیب نکند، وقتی آنها خوب طراحی نشده باشند، الهام بخش نباشند، حس رخوت را القا کنند، آزاردهنده باشند یا اصلا بیننده را گیج کنند!

پیداست که نشان‌ها در دنیای فناوری اهمیت زیادی دارند، دردنیایی که رقابت زیادی بین سرویس‌های اینترنتی و برنامه‌ها وجود دارد، یک نشان خوب می‌تواند باعث موفقیت یک محصول فناوری شود. آیا شما می‌توانید لینکوس را بدون آن پنگوئن‌های دوست‌داشتنی تصور کنید؟!

ما در این پست قصد داریم که ۱۰ نشان نفرت‌انگیز دنیای فناوری را معرفی کنیم!

۱- Clippy: کلیپی در بسته آفیس ۹۷ معرفی شد و می‌خواست دستیاری برای کاربران باشد. اما متأسفانه یکی از نفرت انگیز‌ترین نشان‌ها از آب درآمد! طوری که نرم‌افزاری برای تغییر آن نوشته شد و سایت imageGenerator.net هم لطف می‌کرد و به بازدیدکنندگان خود امکان جایگزین کردن آن را با نشان قابل تحمل‌تر می‌داد. حتی سر و کله کلیپی در جشن‌های هالووین پیدا شد! تعداد ویدئوهایی تمسخرآمیز کلیپی از در یوتیوب قابل شمارش نیستند. مثلا این ویدئو را ببینید.

۲- Microsoft Bob: این نشان قبل از کلیپی و در عهد ویندوز ۳٫۱ و ویندوز ۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مورد نفرت قرار گرفت!

۳- Apple Cyberog: مایکروسافت در ساخت نشان‌های نفرت‌انگیز تنها نیست، اپل هم سابقه ساخت یک نشان سگی به نام Apple Cyberog را دارد. Cyberog ، پاسخ اپل به مرورگرهای اینترنت اکسپلورر و نت‌اسکیپ بود و در دوره اوج مایکروسافت، طراحی شد، اما خوب، نشانش مثل خود مروگر، اصلا چیز محبوبی از آب درنیامد!

۴- عروسک خمیه‌شب‌بازی سایت Pets.com: در طی نخستین «حباب دات کام»، سایت Pets.com تصمیم گرفت برای تبلیغ خود نشانی معرفی کند و نتوانست چیزی بهتر از این عروسک خیمه شب‌بازی که آدم را یاد جوراب می‌اندازد، درست کند!

۵- Wenlock و Mandeville: در جریان تبلیغ آنلاین المپیک ۲۰۱۲ لندن، این نشان‌ها هم ساخته شدند. نشان‌هایی که چیز موفقی از آب درنیامدند.

۶- توییتی‌هایی که نهنگی را به هوا می‌برند: این نشان هم از جمله، نشان‌های نفر‌انگیز یکی دو ساله اخیر است. تصور کنید که وقتی کاربر توییتر به خاطر ضعف زیرساختارهای لازم و سرمایه‌گذاری در توییتر، در هنگام ترافیک با این نشان مواجه شود، چه حالی به او دست می‌دهد. گرچه توییتی، نشان بسیار موفق و محبوبی است، اما این نشان پرنده و نهنگ، واقعا روی اعصاب است!

۷- خرگوش زشت یاهوی هنگ کنگ: این خرگوش ارغوانی، نشان یاهوی هنگ کنگ است. خیلی‌ها این نشان را دوست ندارند.

۸- خرگوش شرکت انرژایزر: خرگوش (بونی) دوراسل واقعا نشان زیبایی است، اما خرگوش انرژایزر چیزی جز تقلید هجوآمیز آن نشان موفق نیست.

۹- موئت: موئت Mooouette، پرنده ترسناکی است که نشان سایت فرانسوی‌زبان OpenOffice.org است. این نشان نه الهام‌بخش است و نه تأثیر مثبتی روی بیننده می‌گذارد.

۱۰- دوک: ‌دوک Duke نشان نرم‌افزار جاوا، محصول سان مایکروسیستم است و به اعتقاد بسیاری اصلا طراحی خوبی ندارد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...