ریشه آرم مار به عنوان سمبل برای داروخانه

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

پیش از خواندن این مطلب به نکته‌ای از نویسنده وبلاگ توجه کنید:

گاهی انسان از سلامتی صحبت می‌کند و در این میان به استثنائاتی اشاره می‌کند که منظور همان افراد ناسالم یا به عبارتی «بیمار» هستند. اگر به ترکیب کلمه بیمار تو.جه کنیم متوجه می‌شویم از دو قسمت تشکیل شده است. بخش اول پیشوند «بی» به معنای نداشتن و قسمت دوم «مار» است. با کمی توجه درمی‌یابیم که منظور از کلمه مار در اینجا همان سلامتی است و بیمار یعنی فردی که سلامتی ندارد. از این رو متوجه می‌شویم که چرا مار علامت سلامتی است. آیا از بین صدها موجود زنده که دچار بیمار بیماری شده‌اند، اعم از انسان و حیوان آیا ماری دیده‌اید که دچار بیماری باشد؟ نکته ظریفی است که شایان توجه است.

 

دو اسطوره یونانی در این مورد وجود دارد.

داستان اول اینکه روزی اسکولاپ  پسر آپولو سرگرم درمان مردی به نام گلائوکس بود که زئوس او را با آذرخشی از پای درآورده بود . ماری به اتاق او خزید و اسکولاپ مار را با عصایش کشت.مار دیگری به درون اتاق آمد و گیاهانی در دهان مار مرده نهاد و او را زنده کرد .سپس اسکولاپ از همان گیاه برای زنده کردن گلائوکس بهره گرفت .از آن پس مار نماد داروخانه و پزشکی شد .

 

داستان دیگری نیز هست که می گوید در شهر رُم بیماری طاعون آمد و مردم  ماری را که در معبدی در بیرون شهر رم بود آوردند تا بیماری را از بین ببرد.مار هر جا حرکت می کرد بیماری را با نیروی جادویی خود از میان می برد . آنگاه به پاس کار آن مار در سر راه او جام شرابی نهادند تا از آن بنوشد . مار دور آن جام حلقه زد و  از آن بالا رفت و سر در آن کرد و از آن نوشید و رفت . از آن پس ماری را که سر در جام شراب کرده به عنوان نمادی برای داروخانه برگزیدند

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...