ریاضی‌دانان مشهور یونانی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

طالس

یونان سرزمین ریاضی دانان برجسته‌ای بود. طالس یکی از آنهاست. وی مردی تاجر پیشه بود ولی به فراگیری علوم علاقه بسیار داشت او طی سفرهایی که به دوردست از جمله به مصر داشت از مصریان ریاضیات عملی آموخت. وی در نجوم نیز دست داشت و کسوف (گرفتگی خورشید) را نیز پیشبینی کرد طالس حدود سال ۶۰۰ قم می‌زیست. وی در فلسفه نیز دستی داشت و آب را ماده اصلی همه چیز می‌دانست.

 

فیساغورس

پس از طالس، فیساغورس را باید از ریاضیدانان یونان باستان شمرد. اونیز به مصر سفر کرد و بیشتر علم ریاضی بابلی ومصری را آموخت. قضایای مشهوری در هندسه طرح و حل کرده است. اما کسی که ریاضیات یونانی را به طور دقیق تدوین کرد و بدان شکل واحدی داد اقلیدس است که حدود سال ۳۰۰ ق م در شهر اسکندریه می زیست. وی قضایای هندسه را در کتابی به نام اصول گرد آوری کرد. این کتاب در مجموع از۱۳ کتاب تشکیل شده است. وبه سبب تالیف این کتاب ونیز نظم و دقتی که اقلیدس در علم ریاضی از خود نشان داد او را مشهورترین ریاضی دان یونانی می دانند.

 

ارشمیدس

اگر قرار باشد نابغه‌ها یی از یونان باستان نام ببریم بی شک ارشمیدس یکی از آن‌ها ست وی از ریاضی‌دانان برجسته یونانی است اما بیشتر به سبب کشف بزرگ (اصل ارشمیدس) مشهور است. او کشف کرده بود که (هر جسمی در مایعی فرو رود به اندازه وزن مایع هم حجمش از وزن آن کم می‌شود.) از اختراعات مشهور ارشمیدس تلمبه مار پیچی است. با این تلمبه می‌توان به راحتی آب را از سطح پایین به سطح بالاتری منتقل کرد. از اکتشافات دیگر ارشمیدس کشف قوانین اهرم‌ها ست که هنوز هم کاربرد دارد جمله مشهوری از اونقل می کنند که می گوید :(جایی به من نشان دهید که بر آن بایستم و اهرم بلندی به من بدهید تا با آن دنیا را جابه جا کنم.) ارشمیدس از کارایی عدسی‌ها نیز نیز آگاهی داشت.

 

منابع

در باره یونان باستان - علی دانش

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...