ژنوم گوجه فرنگی رمزگشایی شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

توالی کامل ژنوم یک گونه گوجه فرنگی موسوم به «هاینز 1706» و یک پیش‌نویس توالی برای گونه وحشی «گوجه فرنگی مویز» در مجله نیچر منتشر شده است.

به گفته این محققان، این توالی‌ها در کنار هم به ارائه یک چشم‌انداز دقیق بر بخشهای کاربردی ژنوم گوجه فرنگی و نمایش ترتیب، منشا، گونه و موقعیت نسبی تمام 35 هزار ژن پرداخته‌اند.

این توالی‌ها به دانشمندان در بررسی پیوندهای میان ژن‌های خاص گوجه فرنگی و ویژگی‌های تعیین شده توسط آنها کمک کرده و همچنین درک دانشمندان را از چگونگی تاثیرگذاری عوامل ژنتیکی و محیطی بر سلامت یک گیاه وسعت خواهد بخشید.

این گیاه همچنین یک نمونه خوب برای بررسی فرایند رسیده شدن میوه‌ها بوده از این رو درک ژنوم آن به آشکارسازی مدارهای مولکولی که به رسیده شدن میوه‌ها و تعیین خواص ارتقادهنده سلامتی آنها کمک کرده، خواهد پرداخت.

این پژوهش همچنین به ارائه بینش‌هایی از تنوع و انطباق گوجه فرنگی و گیاهان نزدیک آن به محیط‌های جدید طی سال‌ها پرداخته است.

به گفته این دانشمندان، این یافته‌ها نشان داده که ژنوم گوجه فرنگی به شکل ناگهانی از حدود 60 میلیون سال پیش گسترش یافته است.

برخی از این ژن‌ها در جریان این گسترش ایجاد شده که در رشد و کنترل رسیدگی گوجه فرنگی دخیل بوده و پرورش دهندگان را علاقه‌مند کرده است.

این پروژه دانشمندانی را از 14 کشور جهان از جمله آرژانتین، چین، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، کره جنوبی، انگلیس، آمریکا و دیگر کشورها در خود دخیل داشته است.

به گفته این محققان، میوه‌های دیگری نیز مانند سیب، توت فرنگی، هندوانه، موز و دیگر میوه‌های تازه از پنوم مشابهی با گوجه فرنگی برخوردار بوده، از این رو دانش در مورد ژن‌های درگیر در رسیدن میوه را می‌توان بطور بالقوه بر آنها اعمال کرد.

رمزگشایی DNA شپش، حشره‌ای که بر ارتش ناپلئون پیروز شد

شپش بدن انسان سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها در انسان می‌شود که از میان آنها می‌توان به اپیدمی تیفوس (حصبه) و تب سنگر اشاره کرد. اپیدمی تب سنگر که امروزه نادر است از این جهت بسیار شهرت دارد که موجب شد ارتش ناپلئون در سال 1812 از روسیه فرار کند.

اکنون گروهی از حشره‌شناسان دانشگاه ایلینویز موفق شدند DNA این حشره را رمزگشایی کنند. به‌گفته این محققان، دستیابی به توالی ژنوم شپش بدن انسان می‌تواند به ارائه درمان‌های جدیدی برای مبارزه با این حشره و خویشاوند نزدیک آن یعنی شپش سر کمک کند.

هر دو حشره شپش بدن و شپش سر انگل‌های انسان هستند و از خون تغذیه می‌کنند، اما شپش بدن از شپش سر بسیار خطرناک‌تر است و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های باکتریایی متعددی شود.

این حشرات به خصوص در کشورهای محروم و کشورهایی که شرایط بهداشتی در وضعیت نامناسبی قرار دارد گسترده‌اند و می‌توانند روی بدن خارش‌های شدیدی ایجاد کنند. این حشره نیش خود را داخل پوست می‌کند و خون میزبان را می‌مکد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: ژنوم شپش بدن، کوچکترین DNA شناخته شده یک حشره است به طوری که ابعاد DNA این حشره بازتابی از محیط‌زیست محافظت شده و رژیم غذایی قابل پیش‌بینی آن است.

برای مثال DNA این حشره محتوی تعداد کمی از ژن‌های مسئول گیرنده‌های نور است و تعداد ژن‌های مربوط به گیرنده‌هایی چشایی و بویایی آن نسبت به سایر حشرات بسیار کمتر است.

براساس گزارش Scientific American، شپش بدن انسان برای بقا کاملاً به انسان وابسته است و اگرازمیزبان خود برای مدت طولانی جدا شود می‌میرد.

این حشره فقط می‌تواند روی یک باکتری که در بدن آن زندگی می‌کند حساب کند. این محققان در ادامه تحقیقات خود موفق شدند ژنوم این باکتری که Candidatus Riesia Pediculicola نام دارد را هم رمزگشایی کنند.

در ژنوم این باکتری ژن‌هایی برای تولید یک ماده مغذی به نام «ویتامین ب -5» کشف شد. شپش قادر نیست این ویتامین را تولید کند و بنابراین آن را از این باکتری می‌گیرد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...