چگونه اجساد را مومیایی می‌کردند؟!!!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در زمان عهد نخستین فراعنه روش مومیایی کردن مرسوم نبود اما به تدریج مومیایی کردن برایشان بسیار مهم تلقی گشت. از آن پس فراعنه به روش مخصوصی به دست پزشکشان مومیایی می‌شدند تا در عالم بعدی زمانی که می خواهند پدر فراعنه یعنی «رع» را ببینند جسدشان سالم باشد و اعتقاد این بود که جسم باید سالم باشد تا در عالم بعدی راه یابد .

روش مومیایی کردن بدین صورت است که ابتدا جسد را با مواد خوشبو و آغشته به روغن می‌شستند و او را کاملا تمیز می ساختند سپس پزشکان با میله ای ظریف اما برنده قسمت چپ جسد را می‌شکافتند و امعا و احشا را بیرون می‌آوردند و درون جسد را کاملا از گوشت خالی می کردند تا خراب نشود مثلا برای خارج کردن مغز میله ی کوچکی را از درون گوش و بینی جسد داخل می‌بردند و مغز را ذره ذره بیرون می‌کشیدند و داخل کاملا خالی می‌گشت زمانی که این کار را به اتمام می‌رساندند درون جسم را به موم عسل آغشته می‌ساختند و طوری این کار را انجام می‌دادند که هیچ تغییری در شکل جسد پیدا نمی‌شد سپس روی پوست را با موم عسل و نمک مالش می‌دادند عسل بدان جهت که هیچگاه خراب نمی‌شود و دفع کننده میکروب‌هاست و نمک بدلیل اینکه باعث می‌شود رطوبت را بگیرد و به جسم ندهد. سپس پارچه‌ی سفیدی را که قبلا در آب نیل فرو برده بودند، به دورش می‌پیچیدند آب نیل بدان جهت که مقدس به شمار می‌رفت. روی پارچه را با رنگ‌هایی تزیین می‌کردند و شکل و شمایل الهه‌ها و خدایان را ترسیم می‌نمودند سپس در تابوتی زیبا که گاهی اوقات با طلا مزین بود جسم مومیایی فرعون را قرار می‌دادند اکثر فراعنه در دره شاهان دفن شده اند اما هیچ کس نمی‌داند فرعون خئوپس (فرعون هرم بزرگ) کجا دفن شده است.

علم پزشکی بدلیل اینکه آن‌ها درون بدن را دیده بودند بسیار پیشرفت نمود مشهورترین پزشک مصری سینوهه نام دارد که کتاب داستان ماجرای زندگی‌اش در دست می‌باشد. حتی تحقیقات اخیر برملا ساخت که آن‌ها جراحی مغز نیز انجام داده‌اند گرچه عقاید خرافی نیز داشتند ...

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...