کشف جسد یک بچه «ماموت» با قدمت 37 هزار سال

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

حتی مژه‌های این ماموت سالم و دست نخورده باقی مانده است و دانشمندانی که این ماموت را کشف کرده‌اند این بچه ماموت را "لیوبا" نامگذاری کرده‌اند.

با کشف جسد یخ زده یک بچه ماموت در منطقه تندرایی در مدار قطبی در کشور روسیه دانشمندان امیدوارند با کمک آن بتوانند به اطلاعات تازه ای درباره انقراض نسل ماموت‎ها دست پیدا کنند.

لاشه این ماموت کوچک 37000 سال قدمت دارد و جسد به قدری خوب در یخ‌ها باقی مانده است که گویی جانور لحظاتی پیش به خواب رفته است. لاشه این ماموت 90 سانتی‌متر ارتفاع دارد که در مقایسه با اندازه یک ماموت بالغ بسیار کوچک و نحیف به نظر می‌رسد.

حتی مژه‌های این ماموت سالم و دست نخورده باقی مانده است بخاطر همین هم دانشمندانی که این ماموت را کشف کرده‌اند هیجان‌زده شده‌اند و از این کشف بی‌نظیرشان بسیار خوشحالند و این بچه ماموت را "لیوبا" نامگذاری کرده‌اند.

دیرین شناسان از این لاشه که در منطقه تندرایی در شمال‌شرقی سیبری کشف شده است می‌توانند اطلاعات زیادی درباره نحوه زندگی ماموت‌ها و عادات و رفتارشان بدست آورند. محتوی معده لیوبا می‌تواند به دانشمندان اطلاعات ارزشمندی درباره رژیم غذایی ماموت‌ها بدهد.

بررسی دندان‌های این ماموت هم می‌تواند به دانشمندان آگاهی‌های بیشتری درباره وضعیت جسمی او و وضعیت جسمی ماموت‌های دیگر در دوران یخبندان زمین بدهد. ماموت‎ها 10 هزار سال پیش از بین رفتند ولی علت آن هنوز برای دیرین‌شناسان روشن نشده است.

شاید علت آن تغییر آب و هوای زمین و افزایش دمای جو زمین بوده است. بعضی از دیرین‌شناسان هم عقیده دارند که شکار بی‌رویه ماموت‌ها توسط انسان‌های اولیه باعث انقراض نسل آنها شده است.

از سال 1806 تا به حال تعدادی لاشه ماموت در سیبری روسیه کشف شده است ولی هیچ‌کدام به اندازه لاشه این بچه ماموت سالم و دست نخورده نبوده است. متخصصان معتقدند این بچه ماموت در توده ای از گل نرم فرو رفته و دچار خفگی شده است و بدنش هم در گل باقی مانده و به خوبی طی این همه سال، سالم مانده است.

یک ماموت بالغ بیش از شش تن وزن داشته و دارای عاج‌هایی غول‌پیکر هم بوده است. دیرین‌شناسان می‌خواهند "دی‌ان‌ای" این ماموت کوچک را با "دی‌ان‌ای" ماموت‌های دیگری که پیدا کرده‌اند مقایسه کنند، از این راه آنها می‌توانند اطلاعات بیشتری راجع به علل انقراض نسل ماموت‌ها بدست آورند

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...