خون ماموت‌ها ضد یخ بوده است

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تامین اکسیژن در دمای انجماد

احیای یکی از حیاتی ترین پروتئین های خون ماموت ها توسط دانشمندان دانشگاه «مانیتوبا» نشان داد ماموت ها در خون خود از نوعی ژن ضد یخ برخوردار بوده اند تا بتوانند در درجه حرارت بسیار پایین نیاز اکسیژن بدن خود را تامین کنند.

تحقیقات جدید نشان می دهند ماموت ها از نوعی خون ضد یخ برخوردار بوده اند تا این خون بتواند در دمای انجماد نیاز اکسیژن بدن این جانداران را تامین کند.

این کشف در پی احیای پروتئین خونی ماموت های عظیم الجثه انجام گرفته است. این پروتئین که با نام هموگلوبین شناخته می شود در گلبول های قرمز خون جایی که به اکسیژن متصل شده و آن را حمل می کند، یافت می شود.

محققان دریافتند ماموت ها تحت تاثیر سازگاری ژنتیکی این توانایی را به دست آورده بودند تا به هموگلوبین خون خود امکان دهند در پایین ترین حرارتها نیز اکسیژن آزاد کند.

دانشمندان با دستیابی به توالی ژنتیکی هموگلوبین به دست آمده از DNA سه ماموت سیبریایی که قدمتی بیش از ده ها هزار سال داشته و در پوسته منجمد زمین یافته شده اند موفق به کشف این واقعیت شدند.

طی این مطالعات توالی DNA ماموت ها به RNA تبدیل شده و به باکتری ای-کولی اتصال پیدا کرد و این باکتری نیز با کمک RNA ماموت توانست پروتئین خونی این جانداران ماقبل تاریخ را تولید کند.

به گفته «کوین کمپبل» محقق دانشگاه «مانیتوبا» در کانادا دست پیدا کردن به این مولکول های هموگلوبین تفاوتی با بازگشت به گذشته و نمونه برداری مستقیم از خون یک ماموت واقعی را ندارد.

دانشمندان سپس پروتئین احیا شده را مورد آزمایش قرار داده و دریافتند سه تغییر مشخص در توالی ژنتیکی این پروتئین به خون ماموت ها امکان می داده است در سردترین درجه حرارتها نیز توانایی انتقال اکسیژن خود را حفظ کنند. توانایی که هموگلوبین خون فیلهای معمولی از آن برخوردار نیستند.

دانشمندان معتقدند بازگرداندن پروتئینی پیچیده از گونه ای منقرض شده به حیات و یافتن تغییرات مهم این پروتئین که در گونه های زنده عصر حاضر وجود ندارند ، بسیار قابل توجه است. بدون این سازگاری ژنتیکی ماموت ها باید بیشترین بخش انرژی خود را در زمستان از دست می دادند و در نتیجه مجبور به مصرف بیشتر مواد غذایی می شدند.

اجداد ماموت های عظیم و فیل های مدرن به آفریقای استوایی باز می گردد اما زمانی در حدود 1.2 تا 2 میلیون سال پیش اعضای خانواده ماموت ها به ارتفاعات مهاجرت کردند.

دانشمندان معتقدند ویژه بودن ژنتیکی ماموت ها شاید به اجداد ماموت ها این امکان را داده تا بتوانند از شرایط موجود در محیط زیست سرد خود طی دوران پلیستوسن استفاده کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...