کشتی نوح در کوه‌های البرز پهلو نگرفته است

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

یک باستان‌شناس تاکید کرد که بر اساس الواح سومری و بابلی، محل فرود کشتی نوح منطقه‌ای در نزدیکی‌های کوه ‌آرارات است و احتمال پهلو گرفتن این کشتی در کوه‌های البرز منتفی دانست. 

 

رشته کوه البرز

خبرگزاری میراث فرهنگی_میراث استان‌ها- زهراکشوری- یک باستان‌شناس ایرانی اعلام کرد که بر اساس الواح سومری و بابلی محل فرود کشتی نوح منطقه‌ای در نزدیکی‌های کوه ‌آرارات است.

پیش از این مجله نشنال‌جئوگرافیک با طرح این سئوال که آیا کشتی نوح(ع) در ارتفاعات 4هزار متری سلیمان در رشته کوه البرز کشف شده است؟ توجه باستان‌شناسان را به این موضوع جلب کرد اما برخی باستان‌شناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی وگردشگری وقوع چنین اتفاقی را رد کردند.

 این نخستین بار نیست که شایعه وجود کشتی نوح(ع) در ایران قوت می‌گیرد. پیش از این نیز این شایعه شنیده می‌شد که کشتی نوح(ع) را باید در منطقه "جم" بوشهر یافت.

 چند سال گذشته نیز عنوان شد که محل فرود ‌آمدن کشتی نوح را در کشور بحرین یافته‌اند اما "کریمیان سردشتی"باستان‌شناسی که به زودی کتاب باستان‌شناسی قرآنی تالیف خود را به چاپ می‌رساند می‌گوید: « در این مورد کنگر‌ه‌ای در کشور بحرین برگزار شد که مجموعه مقالات عنوان شده در این کنگره به دست من هم رسید. اما مطالب ناقص بود به طوری که نمی توان به آن‌ها استناد کرد. البته نظریه دیگری هم وجود دارد مبنی بر این که کشتی نوح در عربستان فرود آمده‌. اما باز هم مدارک و اسناد آن بسیار ناقص و بی‌مبناست.»

 کشتی نوح درکوه "جودی" آرام گرفت

 به گفته کریمیان بر اساس الواح سومری و بابلی محل فرود کشتی نوح منطقه‌ای در نزدیکی‌های کوه ‌آرارات است: « باستان‌شناسان ابزار بسیاری را در کنار کشتی کشف شده در نزدیکی‌های کوه ‌آرارات،  یافته‌اند. چوب‌های پوسیده کشتی سالیابی‌ شده و آزمایش‌های کربن 14 به منظور تعیین قدمت اثر روی آن‌ها انجام گرفته‌است. باستان‌شناسان با توجه به نتایج آزمایش ها احتمال بسیار داده‌اند که این کشتی همان کشتی نوح باشد.»

 اسناد و مدارکی چون کتاب مقدس(عهد عتیق) نیز محل نشست کشتی نوح را کوه‌های آرارات می‌داند. کریمان می گوید: «البته تفاسیر و کتب جغرافی دوره اسلامی نیز این مسئله را تاکید می‌کند. در قرآن هم به صراحت آمده: "کشتی نوح در کوه‌های "جودی" آرامش گرفت.»

 کوهی که در حال حاضر کشتی مورد نظر روی آن قرار گرفته به ترکی " کودی" داغ یا همان کوه"جودی " خوانده می‌شود.

 

رشته کوه‌های آرارات از دو کوه کوچک و بزرگ تشکیل شده است.  کریمیان اعتقاد دارد کوه "جودی" در رشته کوه آرارات کوچک همان کوهی است که در قران به آن اشاره شده: «سالیان طولانی است که باستان‌شناسان اروپایی و آمریکایی در این کوه کاوش می‌کنند و این کاوش‌ها هنوز ادامه دارد.»

کشتی نوح مسئله جهانی است

کریمیان کشتی نوح را موضوعی جهانی می‌د‌اند: «داستان نوح برای سه دین بزرگ اسلام، مسیحیت و یهودیت اهمیت دارد و بر همین اساس از گذشته‌های دور در این مورد مطالعات بسیاری انجام شده‌ و حتی در دوره‌های پیش از اسلام هم مورد توجه قرار داشته است . چنانکه در تاریخ هم می‌خوانیم در کتابخانه "آشور بانی‌پال" در مورد کشتی نوح صحبت می‌شود.»

 آشور بانی‌پال، پادشاه آشور (859 -883 قبل از میلادی) مدعی بود کشتی نوح در محلی به نام "نی سیر" پهلو گرفته است. کاوش‌های باستان‌شناسان اروپایی و آمریکایی در فاصله کمتر از 500 یاردی محل کشتی نیز  به شناسایی دهکده ای منجر شد که"اوزون گیلی" نام دارد و پایین تر از آن روی نقشه های بسیار قدیمی، محلی به نام "نی سیر" یا "نسیر" مشاهده می‌شود.

 آغاز قصه

 بر اساس نوشته های "جاناتان گری"، باستان‌شناس استرالیایی که  30 سال  از زندگی ‌اش را صرف کاوش روی این کشتی کرده،  در سال 1959  یک خلبان اهل ترکیه، بر اساس ماموریت محول شده، چندین عکس هوایی برای موسسه "ژئودتیک" ترکیه برمی‌دارد. درمیان عکس های او تصویری جلب نظر می کرد که شبیه یک قایق بود. قایقی بزرگ که بر سینه تپه ای در فاصله 20 کیلومتری کوه های آرارات آرمیده بود.

 خبر در سراسر دنیا بخش شد و تعداد بی‌شماری از باستان‌شناسان اروپایی و آمریکایی را به آرارات کشاند. باستان‌شناسان دوباره از شی کشف شده عکس گرفتند و عکس‌ها یک شی بزرگ چوبی مانند کشتی را نشان می‌داد. در سال 1959 بار دیگر چند عکس هوایی از این شی در 20 کیلومتری جنوب آرارات بزرگ گرفته شد.

کریمیان می گوید :«بعد از آن دکتر "براند نبرگ"، از دانشگاه "اوهایو" به آرارات می‌رود و عکس‌هایی از آن می‌گیرد و اعلام می‌کند : من شک ندارم که این شی یک کشتی است.»

"براندنبرگ" کسی بود که در زمینه کشف تاسیسات روی زمین از طریق عکسبرداری هوایی، مطالعات دانشگاهی داشت و پایگاه‌های موشکی کوبا را در دوران کندی کشف کرده بود. او اذعان داشت که شی دیده شده در این عکس به طور یقین کشتی است. پس از آن یک گروه آمریکایی به منطقه اعزام شدند. ولی نتوانستند اطلاعات قابل توجهی پیدا کنند.

 زلزله‌ای که از راز کوه جودی پرده برانداخت

 "ران وایت" باستان‌شناس آمریکایی، با انجام محاسبات دقیق متوجه شد که طول جسم عظیم کشف شده خیلی بیشتر از آن است که در عکس دیده می‌شود و  زیر گل و لای قطوری دفن شده است. از تحقیقات " وایت "  مدت زیادی نگذشته بود که در 25 نوامبر سال 1978، وقوع زمین لرزه ای در محل، باعث شد تا کشتی به طور شگفت آوری  از دل کوه بیرون بزند.

 به دنبال این زمین لرزه، وایت ادعا کرد این شی می‌تواند باقی مانده کشتی نوح باشد. بعد از آن بسیاری به این نتیجه می‌رسند که آن شی بزرگ و عظیم چیزی نیست جز کشتی نوح. کریمیان که به گفته خود کشتی نوح را از نزدیک دیده است می گوید این کشتی سه طبقه دارد: «حتی باستان‌شناسان مو‌فق شده‌اند که تا فسیل استخوان حیوانات مختلف را در کشتی بیابند.»

 وی می افزاید:‌ «"دکتر جاناتان گری"، باستان‌شناس استرالیایی 30 سال است که روی کشتی کاوش می‌کند و شما می‌توانید گزارش‌ها و دستاورهای وی را از طریق اینترنت دنبال کنید. حتی برخی از باستان‌شناسان توانستند در سال 1991 میلادی چندین فسیل شاخ حیوان را در این کشتی کشف کنند.»

کشف لنگرهای کشتی 

 

چنانکه جاناتان گری در مورد این کشتی گفته است،بر بلندی تپه های اطراف محل کشتی، باستان‌شناسان چند جسم بزرگ حجیم سنگی یافتند که در بالای هر کدام سوراخی بزرگ تعبیه شده بود.

این اجسام مثلثی شکل سنگی و نیمه صیقلی، شبیه به لنگرهای کشتی‌های باستانی بودند که "دراگ" نامیده می‌شدند. این شش جسم در واقع ابزاری بودند که به علت وزن زیاد به جای وزنه یا لنگر به هنگام پهلوگرفتن کشتی به آب پرتاب می‌شدند.

  اندازه کشتی نوح در کتاب مقدس 300 ذراع یاد شده و واحد ذراع در مصر قدیم نیز برابر با 7/52  سانتیمتر بوده است . بر این اساس محاسبه نشان می دهد طول کشتی 158 متر و 46 سانت بوده که این موضوع پس از محاسبه دقیق تایید شده و رقم به دست آمده به طور دقیق عدد  158.46 متر را نشان داده است.

کشتی از الواح چوبی و فلز ساخته شده است 

 

یکی از آثاری که باستان‌شناسان از این کشتی کشف می کنن حلقه ای فلزی است. کریمیان کشف این حلقه را موید این آیه‌ای از قرآن می‌داند که عنوان می کند :« این کشتی از دوچیز ساخته شده است الواح چوبی و فلز.»

از سوی دیگر جاناتان گری هم معتقد است آزمایش های انجام گرفته توسط دانشمندان وجود قطعات آهن را در فواصل منظم و معین در ساختار کشتی تایید کرده است. آن‌ها همچنین گره ها واتصالات آهنی محکم و برجسته ای را یافته‌اند که در 5 هزار و 400 نقطه کشتی به کار رفته است.

باستان‌شناسان اعتقاد دارند استفاده وسیع و همه جانبه از فلزات در ساخت این کشتی خارج از حد تصور ماست.  به نظر می رسد که تکنولوژی پیشرفته و رشد یافته ای در آن دوران وجود داشته که به هر حال نوح توانسته از آن بهره مندشود.

کشف 4 ستون فلزی فسیل شده که هر کدام 120 سانتیمتر طول دارند و از بخش های مهمی در ساخت کشتی به شمار می رفتند، از جمله این اشیاء است که هم اکنون در تملک وزارت معادن و فلزات ترکیه قرار دارد.

شاهد از غیب رسید

جاناتان گری در گزارش‌هایش می‌نویسد: «در نزدیکی محل فرود کشتی در بالای تپه، لوحی کشف شد که ادعاهای باستان‌شناسان را به طرز زیبایی اثبات کرد. کتیبه‌ای که دست کم 4هزار سال قدمت دارد.  روی این تابلوی سنگ آهکی، در سمت چپ، تصویر رشته کوه هایی دیده می‌شود که درکنار یک تپه و سپس یک کوه آتشفشان قرار دارد. در سمت راست،  یک تصویر قایقی شکل با 8 نفر انسان کنده کاری شده است. در بالای سنگ کتیبه هم دو پرنده در حال پروازند. کشف این کتیبه همگان را به شگفتی وا داشت.»

او برای تاکید بر ادعاهایش می‌گوید:‌ «روایت است که حضرت نوح"ع" پیش از به زمین نشستن کشتی و فروکش کردن آب، پرنده ای را که باید مانند کبوتریا کلاغ  بوده باشد،به بیرون فرستاد تا مطمئن شود خشکی نزدیک است یا نه . بار اول پرنده با خستگی به کشتی بازگشت و این بدان معنا بود که خشکی در آن نزدیکی ها وجود ندارد. بار دوم پرنده به کشتی بازنگشت و این آزمایش نشان داد که زمان لنگرانداختن نزدیک است.درست در 2 کیلومتری شرق محلی که کشتی هم اکنون قرار دارد، دهکده ای وجود دارد که " کارگاکونماز" نامیده شده است. نام این دهکده ترکی را چنین ترجمه کرده اند: آن کلاغ نه توقف می کند نه باز می گردد"»

کشتی نوح در شهر ما نیست

"رضا حیدری"، باستان‌شناس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان‌غربی ضمن رد کشف کشتی نوح در ارتفاعات سلیمان گفت: «سالیان سال است که باستان‌شناسان در کوه‌های ترکیه به دنبال کشف کشتی نوح هستند. چون احتمال می‌دهند که کشتی نوح در کوه‌های آرارات نزدیک ایران باشد اکنون هم شایعه شده که این کشتی در ایران کشف شده است.»

"حسین توفیقیان"، باستان‌شناس زیرآب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز ضمن اظهار بی‌خبری از کشف کشتی نوح در کوه‌های شمال‌غربی ایران می‌گوید:‌«سالیان بسیار زیادی است که باستان‌شناسان اعلام کرده‌اند شواهدی از وجود کشتی نوح در کشور ترکیه یافته‌اند. اما من  از کشفیات باستان‌شناسان خارجی در ایران و چنین ادعایی خبر ندارم.»

مجوزی برای جستجوی کشتی نوح صادر نشده است

دکتر "مسعود آذرنوش"، رئیس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و "فاضلی نشلی"، رئیس جدید این پژوهشکده هر دو ورود باستان‌شناسان خارجی و کشف کشتی نوح را در شمال ‌غرب ایران یا شمال تهران رد کردند.

فاضلی نشلی می‌گوید: «کشتی نوح و اتفاقی که در تاریخ گذشته افتاده است برای سه دین بزرگ اسلام، مسیحیت و یهودیت بسیار حائز اهمیت است و نباید خیلی راحت به شایعه پیرامون این مسائل دامن زد. دامن زدن به این شایعات باعث می‌شود توسط مجامع علمی و دینی مورد مواخذه قرار گیریم.»

باستا‌شناسان، باستان‌شناسی را علم احتمالات می‌دانند. برای همین  هم هیچ‌وقت صد در صد درباره یک موضوع نظر نمی‌دهند. با این وجود آن‌ها هیچ دلیلی برای وجود کشتی نوح در ایران ندارند.... بسیاری به وجود کشتی نوح در ترکیه نیز بادیده تردید می‌نگرند اما گزینه دیگری نیست.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...