بقایایی از کشتی نوح در ایران کشف شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

قطعه سنگ پیدا شده در ارتفاعات شمال غرب ایران

یک هیئت اعزامی از خارج در ارتفاعات کوههای شمال غرب ایران موفق به کشف یک قطعه سنگ مانند شدند که آنرا به بقایای کشتی نوح نسبت داده‌اند.

این تیم قطعه مذکور را در در ارتفاع 4000 متری کوه سلیمان - از رشته کوههای البرز - پیدا کرده اند. بنا به اظهارات رابرت کرنیوک (Robert Cornuke)، رئیس موسسه تحقیقات و اکتشافات باستان‌شناسی Bible - که به اختصار آن را BASE می نامند -این قطعه صخره مانند به طرز حیرت آوری به چوب شبیه است.

تصاویر عکاسی شده توسط اعضای گروه BASE، نشان دهنده شئیی است که در ظاهر به صخره شباهت دارد، اما تیم تحقیقاتی معتقد است این شئ در واقع قطعه چوبی است که بر اثر مرور زمان به سنگ تبدیل شده است.

کرنیوک در این باره می گوید : ما قطعه کوچکی از شئ مزکور را مورد بررسی دقیق قرار دادیم و در بافت‌های تشکیل دهنده آن، ترکیبات چوب مشاهده کردیم. هر چند در حال حاضر نمی‌توانیم ادعا کنیم که قطعا بقایای کشتی نوح را یافته‌ایم، اما این شئ به کشتی نوحی که در گذشته از آن صحبت می شده کاملا شبیه است.

این تیم تحقیقاتی، معتقد است اثبات این نکته که شئ کشف شده متعلق به کشتی نوح است، امری بسیار دشواراست، اما آنها موفق به یافتن شواهدی شده‌اند که ثابت می‌کند این ناحیه در گذشته جزو مناطق مقدس محسوب می شده است.

طوفان نوح

داستان کشتی نوح در سه دین مسیحیت، یهودیت و اسلام نقل شده است. این داستان در تورات به این شکل روایت شده که خداوند سیل عظیمی نازل کرد تا تمام بندگان نا شکر را جزا دهد، اما قبل از وقوع سیل، به حضرت نوح دستور داد که یک کشتی ساخته و در آن یک جفت از هر موجود زنده را سوار کند. نوح اطاعت کرد، پس از آن چهل شبانه روز باران بارید و پس از گذشت هفت ماه و هفده روز، با پایین رفتن آب کشتی نوح بر کوه آرارات پدیدار گشت.

بر طبق این داستان، معتقدین به کتاب مقدس، محل به خشکی نشستن کشتی نوح را کوه آرارات واقع در شرق ترکیه میدانند. هرچند جغرافیای این منطقه با توضیحاتی که در تورات-مبنی بر این نکته که مسافرین کشتی از شرق به سمت بین النهرین در حرکت بودند- آمده، مغایرت دارد.

کرنیوک و تیم تحقیقاتی اش بر این باورند که کوه آرارات می‌تواند به منزله کلیدی برای رسیدن به هدف باشد. کرنیوک در این باره می گوید : "ما با جهت یابی جغرافیایی که در کتاب مقدس به آن اشاره شده، به یک نقطه از ایران رسیدیم، این منطقه نمی‌تواند در ترکیه واقع شده باشد.

تیم تحقیقاتی BASE با تکیه بر اطلاعات منابع مختلفی چون تورات و نیز با مطالعه دست نوشته های یک کاشف انگلیسی به نام مک ماهن (A. H. McMahan) که در قرن نونزدهم می زیسته، در ماه ژوئیه سال 2005 با هدف صعود به کوه سلیمان وارد ایران شدند.

مک ماهن که در سال 1894 به ایران سفر کرده، بر فراز کوه سلیمان در خاطرات سفرش چنین نوشته است: بر طبق مدارک موجود کشتی نوح پس از طوفان در چنین نقطه‌ای پدیدار گشته است.

به علاوه او در خاطراتش از تکه چوب‌هایی مربوط به معبدی که در بالای کوه قرار داشته و مردم برای زیارت آن به این منطقه می آمدند نیز سخن به میان آورده است.

دلایل تیم تحقیقاتی BASE در اثبات ادعایشان برای بسیاری از افراد متقاعد کننده نبوده است. کوین پیکرینگ (Kevin Pickering)، یکی از باستان‌شناسان دانشگاه لندن و متخصص در زمینه سنگ های رسوبی نیز معتقد است؛ شئ یافت شده که به کشتی نوح شبیه است، در اصل از جنس چوب نبوده، او در این باره می‌گوید:

"از تصاویر چنین بر می آید که لایه نازکی از ماسه سنگ‌های چخماقی و پوسته‌های صدفی که به احتمال قریب به یقین سال‌ها قبل در مناطق اطراف دریا ساخته شده، سطح این صخره را پوشانده است.

دانشمندان از سراسر جهان در مورد صحت یا عدم صحت این نظریه دیدگاههای متفاوتی ارائه کرده اند. از جمله اینکه : در کتاب مقدس ذکر شده که نوح بین شش تا ده هزار سال پیش کشتی خود را ساخته بوده است، در عین حال بر طبق نظریات اثبات شده، یک قطعه چوب در محیطی کاملا مرطوب یا کاملا خشک، بیش از چند هزار سال دوام نمی آورد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...