کشف یک قمر جدید بدور پلوتو

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تلسکوپ فضایی هابل یک قمر جدید را بدور پلوتو کشف نمود...

دو تصویر از منظومه پلوتو که بعد از کشف قمر جدید آن بنام (P4) توسط کمره 3 میدان گسترده تلسکوپ فضایی هابل در طول موج های مرئی و فرابنفش گرفته شده است. تصویر سمت چپ به تاریخ 28 جون 2011  و تصویر سمت راست به تاریخ 3 جولای 2011 گرفته شده است. عکس از ناسا و ایسا.

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل اخیرأ چهارمین قمر را بدور سیارک یخی پلوتو کشف نمودند. این قمر کوچک که موقتأ بنام P4 نامیده می شود، در زمان جستجوی حلقه ها بدور سیارک ها توسط سروی هابل کشف گردید.

این قمر جدید کوچکترین قمر در میان اقمار پلوتو است و قطر آن تقریبأ 13 تا 34 کیلومتر می رسد. بصورت مقایسه باید بگویم که کارن به عنوان بزرگترین قمر پلوتو 1043 کیلومتر و قمر های دیگر آن نیکس و هیدرا به ترتیب 32 و 113 کیلومتر قطر دارند.  

مارک شوالتر از انستیتوت ستی در مونتن وییو که با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل این پروگرام رصدی را رهبری می کرد گفت: " برای من واقعأ جالب بود که کمره هابل ما را قادر ساخت تا بتوانیم چنین یک جرم بسیار ریز و کوچک را بدور پلوتو از فاصله بیش از 5 میلیارد کیلومتر ببینیم".

این کشف جدید نتیجه تلاش های جاری ناسا برای حمایت از مأموریت سفینه روبوتیک افق  جدید است که طبق برنامه تعیین شده در سال 2015 از میان منظومه پلوتو عبور می کند. این مأموریت با هدف کشف اطلاعات جدید در مورد دنیا هایی که در مرز منظومه شمسی قرار دارند، طراحی شده است. نقشه برداری های هابل از سطح پلوتو و کشف قمر های آن برای برنامه ریزی سفینه فضایی افق جدید بسیار با ارزش شمرده می شود.

آلن سترن از مرکز پژوهشهای جنوب شرق در بولدر کلورادو به عنوان پژوهشگر اصلی سفینه فضایی افق جدید می گوید :" این کشف خیلی عالی و با ارزش است. حالا که می دانیم یک قمر دیگر نیز در منظومه پلوتو وجود دارد، می توانیم رصد های نزدیک را در زمان پرواز افق جدید از کنار پلوتو برنامه ریزی کنیم. 

این قمر جدید بین مدار نیکس و هیدرا که هر دو در سال 2005 توسط هابل کشف شده بودند، قرار دارد. کارن در سال 1978 توسط رصدخانه بحری امریکا کشف گردید و برای اولین بار هم در سال 1990 با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل به عنوان یک جرم جداگانه از پلوتو تفکیک گردید.

نمایی از منظومه پلوتو با قمر تازه کشف شده P4 بدور آن. ناسا

به باور اخترشناسان همه قمر های منظومه کوتوله (کوچک) پلوتو در اثر برخورد پلوتو با یک جرم آسمانی به اندازه یک سیاره در اوایل شکل گیری منظومه شمسی بوجود آمده اند. برخورد پلوتو و این جرم سیاره نما مواد را کاملأ خرد و متلاشی کرده و در نتیجه به عنوان اجرام قمر مانند بدور پلوتو در حرکت افتادند.

سنگ های ماه زمین هم که توسط مأموریت های آپولو به زمین آورده شدند، دانشمندان را به طرح این نظریه که گویا ماه در اثر برخورد زمین و یک جرم دیگر به اندازه مریخ در 4.4 میلیارد سال قبل بوجود آمده، کمک کرده است. اخترشناسان باور دارند که مواد پرتاب شده به فضا در اثر برخورد سیارک های کوچک با قمرهای پلوتو احتمالأ حلقه هایی را هم بدور این سیاره کوتوله  ایجاد نموده، ولی وجود چنین حلقه ها تا هنوز در تصاویر هابل دیده نشده است.

به گفته جان مورس رئیس بخش اخترفیزیک ناسا در واشنگتن‌" این رصد حیرت انگیز یکبار دیگر توانایی های عجیب تلسکوپ هابل را به مثابه یک رصد خانه تمام کاره نجومی به ما گوشزد کرد و ما می توانیم به کمک این رصد خانه فضایی به دستاورد های باور نکردنی در عرصه کیهان شناسی و نجوم دست یابیم."

قمر P4  پلوتو برای اولین بار در تصاویر کمره 3 میدان باز هابل به تاریخ 28 دیده شده بود. اما وجود این قمر در تصاویر بعدی هابل که به تاریخ 3 و 18 جولای گرفته شده بود، تثبیت شد. دلیل اینکه این قمر کوچک در تصاویر قبلی هابل دیده نشده بود، زمان نور دهی برای تصویر از اجرام ریز بدور پلوتو بسیار کم بود.

با این کشف میتوان گفت که هنوز دانش ما در مورد منظومه شمسی کامل نشده و با رسیدن سفینه فضایی افق جدید به لبه های مرز بیرونی منظومه شمسی می توان انتظار اتفاقات و کشفیات زیادی را داشت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...