کشف جدید دانشمندان؛ اگر تنها باشید زودتر خواهید مرد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

یافته‌های جالب یک پژوهش نشان می‌دهد رابطه‌ای بیولوژیک میان تنهایی و بروز بیماری‌های مختلف در فرد منزوی وجود دارد که می‌تواند زندگی‌اش را به مخاطره بیندازد.

«جان کاسیوپو»، محقق دانشگاه شیکاگو و نویسنده پژوهش «اثرات بیولوژیکی تنهایی» نتایج تحقیقات خود را در نشست علمی «روانشناسی اجتماعی» در «سن دیگو» اعلام کرد. به نوشته ایسنا؛ بر اساس نتایج این تحقیقات، رابطه‌ای میان تنهایی و بروز مشکلات قلبی و عروقی، بروز التهاب در بدن، مشکلات یادگیری و نقص حافظه وجود دارد و حتی مگس میوه ایزوله شده نیز از وضعیت سلامتی بدتری نسبت به سایر مگس ها برخوردار است و زودتر از سایرین می‌میرد.

تنهایی دارای اثرات منفی متعددی است که در یافته‌های این پژوهشگر به آنها اشاره شده است:

تنهایی و مشکلات قلبی و عروقی: این پژوهشگر، در بررسی‌های خود دریافت، رابطه‌ای میان تنهایی و سخت شدن شریان‌های خونی که منجر به افزایش فشار خون می‌شود، وجود دارد. تنهایی باعث افزایش ترشح هورمون استرس کورتیزول و بالا رفتن فشارخون می‌شود؛ به حدی که فرد در آستانه منطقه خطر و احتمال سکته قلبی و مغزی قرار می‌گیرد. سیستم گردش خون افراد منزوی ضعیف است و این وضعیت، عملکرد قلب را دشوار می‌سازد.

تنهایی و ضعف سیستم ایمنی: محققان تغییراتی در برخی از ژن‌های سیستم ایمنی افراد منزوی مشاهده کرده‌اند. برخی از ژن‌های کلیدی و مهم که در واکنش‌های ضد ویروسی و تولید آنتی‌بادی نقش دارند، در بدن این افراد دچار تغییراتی می‌شوند که باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی در مقابل حملات ویروسی خواهد شد.

تنهایی و مشکلات خواب: نتایج پژوهش یاد شده نشان می‌دهد که کیفیت خواب در افراد تنها، تنزل پیدا کرده و بر سلامت جسمی و روحی آنها اثر منفی می‌گذارد؛ فرد در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شود و طول زمان واقعی خواب بسیار کم است.

تنهایی و دید منفی نسبت به اجتماع: یافته‌ها حاکی از آنست که میزان واکنش شدید به رفتارهای منفی دیگران در افراد منزوی بیشتر از سایرین است. از نظر افراد تنها، دنیا جای امنی نیست و این حس را به دیگران نیز القا می‌کنند. افراد تنها غمگین هستند و باعث ایجاد ناراحتی، سرخوردگی، ناامنی جسمی و روحی در دیگران می‌شوند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...