جن ها در چه صورتی مزاحم انسان میشوند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

جن ها در چه صورتی مزاحم انسان میشوند؟ شما چه راه حل هایی پیشنهاد میکنید که صد در صد تضمین میکنید اگر ما آن کارها را انجام بدیم جن ها مزاحم ما نمیشوند؟ مثل گذاشتن نمک زیر بالشت!! آیا این خرافات است یا کاربرد دارد؟

خداوند در آیه‏ى 275 سوره‏ى بقره مى‏فرماید: کسانى که ربا مى‏خورند (در قیامت) برنمى‏خیزند مگر مانند کسى که بر اثر تماس شیطان دیوانه شده (و تعادل خود را نمى‏تواند حفظ کند گاهى زمین مى‏خورد و گاهى به پا مى‏خیزد). مرحوم علامه‏ى طباطبایى در تفسیر این آیه مى‏فرماید: اگر چه آیه دلالت ندارد که هرگونه جنون و دیوانگى ناشى از تماس شیطان باشد و لکن اشاره‏اى است بر این که بعضى از دیوانگى‏ها از ناحیه شیطان است. و همین‏طور آیه دلالت بر این نمى‏کند که این گونه تماس فعل خود شیطان باشد براى این که شیطان به معناى شریر (شرور- مردم‏آزار) است که هم بر ابلیس اطلاق مى‏گردد و هم بر انسان‏هاى شریر و هم جنّیان شریر و ابلیس هم از طایفه جن است. اما آن چه یقینى است از دلالت آیه این است که براى جنّ در این گونه تماس (که حاصل آن دیوانگى است) شأنى است ولو این که همه‏ى آن‏ها این گونه نباشند ((1)).

اما این گونه نیست که شیطان سلطه‏اى قهرى و غیراختیارى بر انسان داشته باشد، بلکه سلطه شیطان، همه سلطه‏فتنه و غرور است به این معنى که انسان را دعوت به آلودگى مى‏نماید و به عبارت دیگر در راه هدایت دام مى‏گستراند، به فرموده قرآن: (اى شیطان) بر بندگانم تسلط نخواهى یافت مگر گمراهانى که از تو پیروى مى‏کنند ((2)).

نتیجه این که شیاطین و جنیان هیچگونه تصرف و سلطه قهرى و غیراختیارى بر انسان ندارند و هرگونه انحرافى از ناحیه آن‏ها در مورد انسان صورت مى‏گیرد همراه با اختیار آدمى است، اما این که بعضى سختى‏ها در زندگى انسان از ناحیه شیاطین است شکى نیست که همه براى آزمایش و امتحان ماست. از این رو تفاوت است میان انحراف و سختى. انحراف براى مؤمنین نیست، اما چه بسا سختى براى آن‏ها باشد.

 

اما راه علاج و درمان نیز گوناگون است، از آن جمله:

1- دورى از تنهایى.

2- تغییر مکان و محل زندگى اگر چه به طور موقت.

3- صدقه دادن.

4- خواندن سوره هایى از قرآن مانند «چهار قل» و آیه «و ان یکاد».

5- در نهایت مراجعه به برخى از کسانى که توانایى رفع آزار جن ها را دارند.

 

زاهد ار رندى حافظ نکند فهم چه باک دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند

 

(مضمون مصراع دوم، ترجمه‏ى روایتى است از حضرت على (ع): البیت الّذى یقرء فیه القرآن و یذکر الله عزّ و جلّ فیه، تکثر برکته و تحضره الملائکة و یهجره الشیطان خانه‏اى که در آن قرآن قرائت شود، و یاد خداوند در آن‏خانه مرتب انجام شود، برکت آن خانه زیاد شود و ملائکه در آن خانه حاضر گردند و شیطانها از آن خانه بیرون روند. (دیوان حافظ دکتر انجوى شیرازى))

ما در پاره‏اى خبرها درباره شرارت‏ها، وسوسه‏ها و تهاجم‏هاى شیطان‏هاى جنّى مطالبى را مى‏شنویم یا مى‏خوانیم و با استفاده از قرآن کریم پى مى‏بریم که شیطان معنى وسیعى دارد و به معنى هر موجود سرکش و طغیانگر و موذى است، لذا در قرآن به انسانهاى پست و خبیث و طغیانگر نیز شیطان گفته شده است.. سوره انعام، آیه 112.

در سوره ناس چنین مى‏خوانیم: «بگو پناه مى‏برم به پروردگار مردم، خدا و معبود مردم، از شرّ وسوسه‏هاى شیطان و موجود شرورى که همواره ظهور مى‏کند و سپس پنهان مى‏شود و براى تصرّف دل حمله و گریز دارد.. آن که در سینه‏هاى مردم وسوسه مى‏کند خواه از جنس جن باشد و خواه از جنس انسان»

بنابراین، انسان باید پیوسته از شرّ شیطانهاى جنّى و انسى به خدا پناه ببرد. البته همه جنیان شیطان نیستند شیطان جنّى آن جنى است که کافر است و اسلام نیاورده و کارش خرابى و شرارت و شیطنت است.

مطلب دیگر این است که منظور از ظهور جنّ و شیطان این نیست که از ماهیّت حقیقى خود خارج شوند و تغییر ماهیت بدهند بلکه به این معنى است که در قوّه حسّ و ادراک انسان به صورتهاى مختلفى محسوس مى‏شوند. به همین جهت، گاهى جنیان به صورت یک آرم، گاهى موجودات کوچک، گاهى موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهاى عجیب متمثّل مى‏شوند و شیطان نیز بصورت یک پیرمرد، گاهى بصورت جوان و ظاهر شده است. در خبرى مى‏خوانیم که شیطان انگشت پاى مبارک امام سجاد (ع) را در حال نماز نیش مى‏زند و مى‏خواهد حضرت را از توجه در نماز غافل سازد ولى امام با ذکر الهى از شرّ او نجات مى‏یابد.

شیطان براى عموم مردم از طریق ایادى و لشگریانش لغزشگاههایى بوجود مى‏آورد تا مردم را از یاد خدا غافل ساخته، به گناهان سوق دهد. درباره‏ى کسانى که به سیر و سلوک و تهذیب نفس روى مى‏آورند شیطان از نیروهاى قویترى استفاده مى‏کند و به تعبیرى از عوامل اجرایى ویژه خود براى فریفتن و گمراه ساختن آن‏ها بهره مى‏برد هر چه سالک در تهذیب نفس تلاش بیشترى مى‏کند بیشتر مورد هجوم شیطان و عوامل او قرار مى‏گیرد تا جائى که خود شیطان یعنى شیطان اصلى که آدم و حوا را اغوا کرد (ابلیس) براى اولیاء الهى تمثل پیدا مى‏کند و بطرق مختلف ایشان را از سلوک الهى باز مى‏دارد یکى از کارهاى شیطان در این مرحله این است که پاره‏اى کارهاى مستحبّى را براى سالک جلوه و طول مى‏دهد و او را به مستحبات چنان مشغول مى‏سازد تا از امور اصلى دینى (واجبات) خود باز ماند.

اساتید و مشایخ ما براى مقابله با وساوس شیطانى و محفوظ ماندن از شرارتهاى شیاطین جن و انس دستورالعمل‏هایى مى‏دهند که ما در خصوص مشکل شما برداشت و توصیه‏هایى ویژه‏اى داریم که انشاء الله جامه‏ى عمل مى‏پوشید.

الف) اگر ترس از هر موجودى سبب شود که فرد نسبت به تهجّد و شب‏زنده‏دارى، نماز و دعا سست شود این همان دام شیطان است. کم توجهى به امور عبادى، نوعى عقب‏نشینى و تسلیم شدن سالک محسوب مى‏شود. سالک الهى، با استفاده از عبادت و یاد خداوند متعال از مکر، وسوسه و شرّ هر موجودى در امان خواهد ماند به هر مقدارى که سالک به اعمال صالحه روى مى‏آورد، به همان نسبت تحت ولایت و سرپرستى خداوند قرار مى‏گیرد و شیطان هرگز بر او تسلّطى نخواهد داشت.

همانگونه که خداوند مى‏فرماید: «انّ عبادى لیس لک علیهم سلطان تو (اى ابلیس) هرگز بر بندگان من تسلّط نخواهى یافت» (سوره حجر، آیه 42 (خود ابلیس هم اعتراف مى‏کند که من بر بندگان مخلص سلطه‏اى ندارم. «و لاغوینّهم اجمعین الّا عبادک منهم المخلصین بطور حتم آدمیان را اغوا و گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلص تو را (حجر، آیه 39 و 40 ((که بر ایشان قدرت نفوذ ندارم)

آرى خداوند ولى و سرپرست صالحان است- خداوند ولّى و سرپرست مؤمنان است.

ب) امام صادق (ع) چه زیبا و متین فرموده‏اند: در شگفتم براى کسى که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (سوره آل عمران، آیه 173 (پناه نمى‏برد زیرا که خداوند عزّوجل به دنبال ذکر یاد شده فرموده: پس (آن کسانى که به عزم جهاد خارج گشتند و ترساندن شیاطین در آن‏ها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسّک جستند) همراه با نعمتى از جانب خداوند (عافیت) و چیزى که زائد بر آن (سود در تجارت) بود، بازگشتند و هیچگونه بدى به آنان نرسید. رساله‏ى «نور على نور»، در ذکر و ذاکر و مذکور، علامه حسن زاده آملى.

ج) چهار «قل» را مداومت نمائید یعنى سوره‏هاى «توحید»، «فلق»، «ناس» و «کافرون» را دائما مخصوصا به هنگام خواب ذکر نمائید.

د) صدقه بدهید به فرموده آیت‏الله شیخ حسنعلى اصفهانى در کتاب نشان از بى‏نشانها، هر روز اگر چه به مقدار کم صدقه بدهید.

ز) توسل به چهارده معصوم و ذکر شریف صلوات در طول بیدارى و قبل از خواب نقش موثرى در اعاده حالات معنوى دارد. کسانى که اشتغالات روزشان زیاد است، با استفاده از ذکر صلوات مى‏توانند حالات معنوى مانند حضور قلب خود را حفظ نمایند و در عین حال به کار و پیشه خود بپردازند.

 

پى‏نوشت‏

(1) ر. ک: تفسیرالمیزان، ج 2، ص 412 عربى‏

(2) حجر، آیه‏ى 42- براى اطلاع بیشتر تفسیر المیزان، ج 7، ص 485- ج 8، ص 77 و 87، ترجمه

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...