کشف نخستین گورستان اسب های تول تالش

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 
تهران _ میراث خبر: گروه استان ها_حسن ظهوری: کاوشگران تول تالش پس از بازگشایی یک گور کلان سنگ به بقایای اسکلت مرد و زنی برخورد کردند که با تمام لوازم رزم و زیور آلات در کنار هم دفن شده اند. شواهد گور نشان می دهد که مرد دفن شده یک رزمنده بوده است.
گورستان تول تالش یکی از منحصر به فرد ترین محوطه های باستانی کشور است. این گورستان باستانی 350 هکتاری وسعتی برابر با بهشت زهرای تهران دارد که نشان دهنده تداوم زندگی در این منطقه از ایران است.
«محمد رضا خلعتبری سرپرست دومین فصل از کاوش های باستان شناسی تول تالش با اشاره به گور کلان سنگی کشف شده، گفت: «در این گور یک زن و یک مرد در کنار هم دفن شده اند.مرد تدفین شده با لوازم رزم و زن تدفین شده پوشیده در زیور آلات است.. این موضوع نشان دهنده آن است که در گذشته به تناسب شغل افراد لوازم آنها پس مرگشان در گور گذاشته می شده است.»
او با اشاره به این موضوع که مرد تدفین شده احتمالا نظامی بوده است، گفت: «در سمتی که مرد تدفین شده است لوازم رزم از قبیل خنجر، نیزه، شمشیر و دیگر ابزار جنگی قرار گرفته است. این ابزار و گوری که در آن تدفین صورت گرفته است، نشان می دهد مرد که از طبقه بالای اجتماعی برخوردار بوده است.»
گورهای کلان سنگی با سنگ هایی بیش از 2 تن وزن ساخته می شدند و به همین علت این گورها را برای افراد عادی نمی ساختند.
خلعتبری با اشاره به تدفین زن در این گور گفت: «تزیینات و زیور آلاتی که همراه زن در گور گذاشته شده است شامل آیینه های مفرغی، مهره های تزئئینی، گردنبند، النگو، گوشواره است. وجود النگو در دست زن و گوشواره به نرمی گوش او و کشف بقایای دکمه در نزدیکی گور این زن این احتمال را قوت بخشیده که در آن زمان اموات را با لباس تدفین می کردند.»
باستان شناسان سال گذشته در این محوطه یک گور کلان سنگی را کشف کردند که چند تن از اعضای یک خانواده در آن دفن شده بودند و در راس گور نیز زنی قرار گرفته بود. در کنار گور این زن، باستان شناسان یک جام طلا و کتیبه ای به خط میخی کشف کردند که نشان می داد این زن از نظام طبقاتی بالایی برخوردار بوده است.
خلعتبری با اشاره به این نکته که گورهای کلان سنگی نشان دهنده نظام طبقاتی آن دوران بوده است، گفت: «کشف مرد سپاهی به همراه یک زن در یکی از این گورهای کلان سنگی نشان می دهد که در گذشته نظامیان و سپاهیان از مرتبه بالای اجتماعی برخوردار بوده اند. به همین علت گور هایی عظیم برای آنها می ساختند.»
او با اشاره به همزمانی مرگ این زن و مرد گفت: «احتمال می دهیم که آنها در یک حادثه مرده باشند و سپس هر دو را با هم در یک گور قرار داده باشند.»
گورستان تالش یکی از منحصر به فرد ترین گورستان های باستانی ایران است و چندی پیش باستان شناسان موفق شدند گورستانی از اسب را در این منطقه شناسایی کنند. این گورستان نشان می دهد که اسب در گذشته های دور احترام ویژه ای داشته است که پس از مرگ برای آنها گورستانی اختصاصی در نظر گرفته می شده است.
 
کشف نخستین گورستان اسب های تول تالش  
برای نخستین بار در محوطه های باستانی، گورستان مخصوص اسب در تول تالش گیلان کشف شد. این گورستان سه هزار سال قدمت دارد و باستان شناسان معتقدند این حیوان نزد مردم آن سامان ارزش ویژه ای داشته است.  
تهران _ میراث خبر
گروه استان ها_ حسن ظهوری: کشف گورستان اسب های سه هزار ساله، کاوش گران تول تالش را به حیرت انداخت. این نخستین باری است که در یک گورستان باستانی بخشی به تدفین اسب اختصاص داده شده است.
اسب از گذشته های دور تا امروز همراه انسان بوده است. این حیوان هم در کار، هم در زندگی روزمره و هم در جنگ همراه و برآورنده نیاز های انسان بوده است به گونه ای که مرگ اسب به اندازه مرگ عزیزان، انسان را داغدار می کرده است.
«محمد رضا خلعتبری»، رئیس بخش پیش از تاریخ پژوهشکده باستان شناسی و سرپرست هیات کاوش های تول تالش با اشاره به کشف گورستان اسب در این محوطه باستانی گفت: «در دامنه گورستان پیش از تاریخ تول تالش با کمال تعجب به محوطه ای برخوردیم که به تدفین اسب اختصاص داده شده بود. این نخستین باری است که چنین موردی در یک محوطه باستانی دیده می شود و جای پرسش های فراوانی دارد.»
او گفت: «در این موضوع شکی نیست که اسب جایگاه ویژه ای در زندگی انسان پیش از تاریخ و انسان تاریخی داشته است اما این موضوع که احترام به اسب تا حدی بوده که گاه برای اسب ها، گورستانی اختصاصی در نظر گرفته می شده است جزء اکتشافات جدید باستان شناسی محسوب می شود.»
 
به گفته خلعتبری پیش از این در کاوش های باستان شناسی کلورز و شهداد نیز تدفین اسب دیده شده بود اما در آن تدفین ها اسب به همراه صاحب خود دفن شده بود و هرگز گورستانی از اسب کشف نشده بود.
هم اکنون از شیوه های آیینی تدفین اسب های تول تالش اطلاعی در دست نیست و باستان شناسان قصد دارند در فصل های آینده کاوش در این محوطه باستانی به مطالعه این موضوع بپردازند.
خلعتبری با اشاره به وسعت این گورستان ختصاصی اسب ها گفت: «هنوز از وسعت این گورستان اطلاعی نداریم اما با توجه به شکل پستی بلندی های زمین حدس می زنیم حدود 2 تا 3 هزار متر از دامنه اختصاص به تدفین اسب داشته باشد.»
اسب ها همواره بهترین همراهان آدمی بوده اند و از آنجا که منطقه تول تالش کوهستانی است؛ اسب جزء حیوانات بسیار مهم این منطقه محسوب می شده و به همین علت برای انسان های آن دوران بسیار مورد احترام بوده است و به دلیل آن که مردم تول از یک سو با ماناها و از سوی دیگر با اورارتو ها همسایه بوده اند، اسب نقش تعیین کننده ای در زندگی این اقوام داشته است.
خلعتبری با اشاره به این نکته گفت: «اختصاص دادن گورستانی به اسب ها آن هم در دامنه گورستان انسان ها نشان می دهد که این حیوان برای انسان های آن دوران بسیار اهمیت داشته و آنقدر مورد احترام بوده که پس از مرگ نیز آن را در گورستانی اختصاصی تدفین می کردند.»
تالش یکی از مهم ترین بخش های باستانی گیلان محسوب می شود، کشف گورستان هایی در گوشه و کنار تالش با وسعتی برابر با بهشت زهرای تهران نشان از تمرکز فرهنگی گسترده در این منطقه دارد.
دومین فصل از کاوش های باستان شناسی تول هفته گذشته پایان یافت و باستان شناسان اطلاعات تازه ای از زندگی اقوامی که 3 هزار سال پیش در این منطقه می زیسته اند، بدست آوردند. سال گذشته کاو ش های باستان شناسی در این منطقه منجر به کشف کتیبه ای میخی شد که به صورت دستبند در دستان زنی قرار گرفته بود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...