کشف اولین گور باستانی کوهپایه ای ایران

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 
یک گور باستانی مربوط به عصر آهن در روستای ماهیان از توابع شهرستان علی آباد کتول در شرق گلستان کشف شد.
به گزارش خبرنگار مهر، ماهیان اولین روستای ییلاقی و کوهستانی گلستان است که آثار تاریخی در آن کشف شده است و به تاکید کارشناسان نیاز است، نسبت به احداث کاخ موزه در آن اقدام شود.
این روستای تاریخی با داشتن قبرستان تاریخی همانند گنجینه ای در دل البر است که در زمره روستاهای هدف گردشگری و ممیراث دار تمدن کهن منطقه است.
این روستای تاریخی و هدف گردشگری همانند دیگر مناطق گردشگری گلستان آماج ساخت و ساز قرار گرفته است و تداوم این وضعیت دیری نخواهد پایید که جز نام ونشان جیزی از قدمت تاریخی آن باقی نماند.
خانه های قدیمی با نقش و نگارهای هنرمندانه، قبرستان کهن و باستانی، امامزادگان سید یحیی و سید رضی و وجود درختان نادر، این روستای تاریخی را هدف گردشگری قرار داده است.
در حال حاضر به دلیل نبود موزه در روستا آثار تاریخی کشف شده در قبرستان تاریخی محل به موزه استان منتقل شده است.
یک باستان شناس و مسئول گروه کاوش و عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در این زمینه گفت:  برای تعیین حریم قبرستان تاریخی اقدام به گمانه زنی شد و در یکی از جهار گمانه زنی های صورت گرفته، بقای یک گور تاریخی کشف شده است.
 جبریل نوکنده افزود: در این گور قدیمی دو اسکلت به هماره اشیایی شامل بقایای سفالی، خنجر برنزی و درفش برنزی کشف شده است.
 وی اظهار داشت: در این گور که دارای یک معماری سنگ چین بوده، داده های فرهنگی، ساختارگور و نحوه تدفین داده ها، شباهت زیادی با محوطه های کشف شده در مازندران و گیلان دارد.
باستانشناس وعضوهیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور گفت: پیش بینی می شود قدیمت آثار کشف شده به عصر آهن و حدود سه هزار سال قبل برگردد.
وی افزود: با کشف این گورکه برای نخستین باردرمناطق کوهستانی وکوهپایه ای درگلستان رخ داده، ماهیان به یک روستای باستانی سه هزارساله تبدیل شده است.
 سرپرست تیم کاوش همچنین گفت: تاکنون چنین کشفی مربوط به عصرآهن فقط در راستان مازندران، گیلان و مناطق دشت گلستان صورت گرفته بود، اما این اولین اقدام علمی باستانشناسان میراث فرهنگی کشوردرمناطق ییلاقی است.
دکترنوکنده تاکید کرد: با این کشف باید نگاهمان را به استقرارگاههای عصرآهن در مناطق ییلاقی البرز متمرکز کنیم.
این باستانشناس عقیده دارد: باتوجه به پیشنهاد مالک خصوصی برای کاوش درزمین وی، اگرمالکان خصوصی با میراث فرهنگی همکاری کنند بسیاری از دغدغه ها حل می شود.
وی یادآورشد: عرصه تاریخی قبرستان ماهیان که ثبت میراث فرهنگی است میله گذاری می شود.
 نوکنده بر لزوم احداث کاخ موزه در روستای ماهیان تاکید کرد و گفت: اکنون آثار کشف شده به اداره کل میراث فرهنگی استان منتقل شده است و کار کاووش همچنان ادامه دارد.
 به تاکید کارشناسان، ایجاد موزه و نگهداری آثار کشف شده در محل، باستانی بودن منطقه را بهتر متجلی می سازد و نیاز است میراث فرهنگی نسبت به احداث موزه تلاش بیشتری داشته باشند.
از سوی دیگر ساخت و سازهای جدید و بی رویه و رشد آن در این روستا، چره باستانی و سنتی منطقه را دگرگون می کند.
 به تاکید کارشناسان، قبرستان قدیمی ماهیان همانند گنجینه ای در دل البرز است و باید نسبت به حفاظت آن اقدام ویژه ای شود.
به باور اهالی اگر قرار باشد که آثار کشف شده در قبرستان تاریخی به موزه منتقل شود، دیگر نامی از این روستای تاریخی باقی نخواهد ماند.
به تاکید دوستداران میراث فرهنگی، کشف گور سه هزار ساله مربوط به عصر آهن در ماهیان علی آباد به عنوان شناسنامه ای در تاریخ گلستان ثبت شده است.
 روستای ماهیان در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر علی آباد کتول قراردارد و ساکنان آن اغلب دیلمیان هستند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...