ساخت مدل آزمایشگاهی حس ششم ماهی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پژوهشگران آلمانی موفق مدل آزمایشگاهی سیستم خط کناری ماهی را که همانند حس ششم این جاندار عمل می کند، ایجاد کنند.

ماهیان و برخی از دوزیستان دارای یک توانایی حسی منحصر به فرد هستند. این توانایی حسی، "سیستم خط کناری" نام دارد که به این جانداران اجازه می دهد اجسام پیرامون خود را بدون نیاز به تماس فیزیکی مستقیم و یا دیدن آنها لمس و درک کنند.

اکنون گروهی از محققان پلی تکنیک مونیخ موفق شدند اساس این سیستم حسی منحصر به فرد را کشف کنند. در مدت پنج سال گذشته این دانشمندان با مطالعه بر روی توانایی سیستم خط کناری ماهیان، امکان استفاده از آن را در فناوری مورد ارزیابی قرار داده اند.

این سیستم حسی از راه دور، توانایی ارزیابی گسترش فشار آب و سرعت آن را در اطراف این جانوران دارد. اندامهای مسئول خط کناری در طول طرف چپ و راست بدن ماهی امتداد یافته اند و حتی دور چشمها و دهان را هم پوشانده اند.

این خطوط از واحدی به نام نوروماستها تشکیل شده اند که زیر پوست قرار دارند. نوروماستها یک حالت ژلاتینی دارند که موجب انعطاف پذیری آنها می شود.

براساس گزارش نیچر، نورماستها بسیار حساس هستند و برای مثال ماهیانی که در نزدیک سواحل زندگی می کنند می توانند نزدیکی شکارچی را با این خطوط شناسایی کنند.

این محققان مدلهای ریاضی مختلفی را برای اندازه گیری پتانسیلهای عملکرد نوروماستها توسعه دادند و در این خصوص اظهار داشتند: "سیستمهای بیولوژیکی قوانین خود را دنبال می کنند اما این قوانین به صورت همگانی اعتبار دارند و می توانند به صورت ریاضی توضیح داده شوند."

به گفته دانشمندان که موفق شدند سیستم خط کناری را در آزمایشگاه مدلسازی کنند، این سیستم کاربردهای تکنولوژیکی بالایی دارد و برای مثال می تواند در ساخت روباتهایی که توانایی حرکت دارد استفاده شود. همچنین می تواند در زیردریاییهایی که به طور خودکار توانایی تغییر جهت دارند به کار رود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...