هالووین را چقدر می شناسید؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

هالووین یا روز "همه مقدسین" یکی از جشن های مذهبی و با قدمت دو هزار ساله غربی است که قرن هاست برگزاری آن در میان مردم کشورهای غربی به ویژه آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا رواج دارد، هر چند با گذشت زمان آداب و رسوم آن دستخوش دگرگونی های بسیار زیادی شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، کدو تنبل، شناخته شده ترین نماد هالووین به شمار می آید که تو خالیست و با درآوردن چشم ها و دهان ترسناک و روشن کردن شمع درون آن به آن جلوه ای ترسناک داده می شود.

بنیانگذاران این جشن یعنی قوم سلتی که سالها پیش از میلاد مسیح در ایرلند و شمال فرانسه زندگی می کردند و معتقد بودند اول نوامبر هر سال، آغاز سال نو میلادیست، با برگزاری این مراسم در شب 31 اکتبر (نهم آبان) اعتقاد خود به جهان آخرت را نشان می دادند.

آنها این جشن را نمادی برای یادآوری از ارواح درگذشتگان خود قرار داده بودند و در آن همگی دور هم جمع می شدند، آتش روشن می کردند، قربانی می کردند و غذای خود را با دیگران تقسیم می کردند. آنها دور یک سفره می نشستند و باورشان این بود که چون در این جمع در گذشتگان هم حضور دارند، هر کس سخاوت بیشتری در عرضه غذای خود به دیگران به خرج دهد، مرود شفاعت درگذشتان نزد خداوند قرار می گیرد و تا پایان آن سال از هربلایی مصون می ماند.

این روزها اما هالووین با رنگ و بو و شکل و شمایل کاملا متفاوتی برگزار می شود. پوشیدن لباس ها و پوشش های ترسناک و عجیب و غریب تنها بخشی از مراسمی است که تقریبا هیچ شباهتی به دوران گذشته ندارد.

پوشیدن لباس هایی از پوست سر حیوانات، پیشگویی کشیشان، خوردن سیب به عنوان سمبل پومانا که همان خدای میوه و درخت بود و بردن باقی مانده های آتش و حاکستر به خانه ها با نیت دور کردن ساکنان آنها از سرمای زمستان و بدی ها در گذشته، اکنون جای خود را به شیاطین و ارواح خبیثه ای داده است که به ویژه آمریکایی ها از آن استقبال کرده اند.

حمله رومی ها، ورود مسیحیان کریستیان و اختلاط عقاید آنها با بومیان منطقه باعث ایجاد تحولاتی شگرف در این مراسم شد. با این تغییر و تحولات هالووین دیگر تنها مختص ارواح پاک و مقدس نبود و شیاطین و ارواح خبیثه را نیز شانس حضور در این جشن را داشتند. از این رو برخی از مردم در جشن هالووین لباس‌های عجیب و ترسناک می‌پوشیدند تا در برابر ارواح گناهکار ایستادگی کنند و به شکلی نمادین آنها را ترسانده و از میان خود برانند.

اما رفته رفته حضور ارواح خبیثه و شیاطین در این جشن کاملا عادی شد و حتی کار درکشوری مثل آمریکا تا آنجا پیش رفت که برخی لباس های ترسناک می پوشیدند و جلوی راه مردم را می گرفتند یا دیگران را به انحای مختلف مورد اذیت و آزار قرار می دادند.

امروزه، هر سال لباس های تازه ای برای زنان و مردان، دختران، پسران و کودکان شرکت کننده در این مراسم عرضه می شود که ترسناک بودن و عجیب و غریبی ویژگی مشترک همه آنهاست.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...