در هالووین، ترس را تجربه کنید

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

زمانی نه چندان دور، هالووین فقط جشنی یک روزه بود.در این روز کودکان لباس‌هایی آغشته به خون غیرواقعی می پوشیدند و دندان‌های پلاستیکی می گذاشتند یا لباس‌های اَبَرقهرمان‌ها را به تن می کردند و با روبالشی‌ای پر از آب‌نبات، خانه به خانه می رفتند.اما در طول 5 سال یا همین حدود، صنعت پارک‌های تفریحی این جشن را به نفع خود مصادره کرده و هالووین را به مراسمی یک‌ماهه بدل کرده‌ است.

جیمز زولتاک، ویراستار انتشاراتی تجاریِ «امیوزمنت بیزنس»، می‌گوید: اگر هنوز پارک‌های تفریحی‌ای باشند که به این جشن نپیوسته‌اند، باید پیش روان‌پزشک بروند. این جشنی است که با خود پول می‌آورد، آن هم تقریباً از همه جای جهان.

اگر چه انجمن بین‌المللی پارک‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری هیچ گونه آمار و ارقامی ارائه نداده‌اند، کارشناسان تخمین می‌زنند که میلیون‌ها نفر برای جشن‌های هالووین به پارک‌های تفریحی سراسر کشور بروند و به عواید این پارک‌ها ده‌ها میلیون دلار بیافزانند.

هالووین با تمام فراز و نشیب‌هایش به عنوان جشنی فراگیر رشد کرده است و در سال جاری انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان 3/3 میلیارد دلار برای هالووین خرج کنند.در ضمن این جشن‌ها تا خارج از امریکا و پارک‌های تفریحیِ مکان‌هایی رسیده است که سابقه دیرینه‌ای در برگزاری جشن هالووین ندارند مثل مکزیک و برزیل.

استقبال پارک‌ها از هالووین هم به دلایل اقتصادی است و هم به دلیل ایجاد فرصتی برای نوآوری. پیش از این که در 33 سال پیش، پارک «بری فارمِ نات» واقع در کالیفرنیا برای نخستین بار جشن هالووین بزرگی برگزار کند، بیشتر پارک‌های تفریحی منطقه پس از «روز کارگر امریکا» (اولین دوشنبه سپتامبر)، به علت نبود مشتری، زودتر تعطیل می‌کردند.

هالووین به پارک‌های امریکا انگیزه‌ای اضافی بخشید که فصل کاری خود را گسترش بخشند و در زمانی مردم را به خود جلب کنند که به طور سنتی فصل خلوت است.

جیم تیمن، معاون ارشد تفریحات در «یونیورسال اورلاندو»، که به طراحی شب‌های وحشت هالووین در پارک یاری می‌رساند،‌ می‌گوید: مردم دوست دارند در هالووین خودشان را در تجربه‌ای ترس‌آور غرق کنند. دوست دارند از خیر هر گونه کنترلی بگذرند.

پارک «بری فارم نات»، در سال 1973 برنامه‌ای را شروع کرد که شامل دکورهای وحشتناک و چندین هیولا بود که در مه کمین می‌کردند و ناغافل در برابر مشتری‌های ازهمه‌جابی‌خبر ظاهر می‌شدند. جشن امسال این پارک شامل 12 هزارتو، 5 منطقه وحشت، 6 نمایش زنده و مواجهه با هزار هیولا است که در پارک پرسه می‌زنند.

پارک «بوش گاردنز ویلیامز» ،جشن هالوسکریم (جیغ و داد) را در سال 1999 با دو جاذبه دیدنی و سه نمایش آغاز کرد که در 3 آخر هفته اکتبر برگزار می‌شدند. امسال،‌ جشن هالووین در این پارک از اواسط سپتامبر آغاز می‌شود، همراه با 5 خانه جن‌زده، 4 «منطقه وحشت»، 5 جاذبه و 8 نمایش که میزبان 15 درصد از مشتری‌های سالانه پارک خواهد بود.

نیک گوول ،سخنگوی «ورلدز او فان»،‌ که از سه سال پیش جشن وحشت‌آور هالووین را آغاز کرده است، می‌گوید: اسلش نوعی نمایش جادویی و هراس‌آور سرشار از خون و زخم است و مردم از ترس زهره‌ترک می‌شوند.

این پارک‌های تفریحی به خوبی از جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنند تا انتظارات مردم از هالووین را برآورده کنند. برخی مقامات پارک‌ها، مثلاً تیمن از پارک یونیورسالز، 11 ماه را صرف برنامه‌ریزی برای جشن‌های هالووین می‌کنند. تیمن و جمعی از همکارانش هر دسامبر خود را در اتاق هتلی زندانی می‌کنند تا برای سال بعد نقشه بریزند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...