آیا فرشتگان و ملائک، جسم دارند؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پبرامون این که ملائکه مجرد هستند و یا دارای جسم می باشند چند دیدگاه وجود دارد:

 

آیة الله مکارم شیرازی با استفاده از آیات قرآن خصوصیاتی را برای ملائکه ذکر می کنند.(1) و می فرمایند : " بدون شک با این اوصاف نمیتوانند از این ماده کثیف عنصرى باشند، ولى مانعى ندارد که از اجسام لطیفى آفریده شده باشند."

امام خمینی ره می فرماید: حق آن است که از برای ملائکة الله اصنافی کثیره است که بسیاری از آن ها مجردند و بسیاری از آن ها جسمانی برزخی هستند.(2)

بعضی فلاسفه قائل به تجرد مطلق ملائکه شده اند.یکى از دلیل ‏هایشان این آیه از قرآن است که مى ‏فرماید:«وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ» (3) «و هیچ یک از ما (فرشتگان) نیست مگر این که براى او (مقام و) مرتبه ‏اى معین است»

یعنى ملائکه یک مقام معلوم دارند و این، ویژگى موجود مجرد است که کم و زیاد و استعداد رشد نداشته و ثابت است. پس این گروه از فلاسفه، مقام معلوم را مقام ثابت مى ‏دانند و وقتى مقام ثابت شد، ناچاریم بگوییم ملائکه مجردند.

اما بسیاری متکلمان و بسیارى از مفسران، این نظر را قبول ندارند؛ زیرا مقام معلوم مى ‏تواند به معناى وظیفه، مسئولیت و پایگاه خاص باشد؛ در حالى که انسان به دلیل اختیار خیر و شر، مى ‏تواند در چندین مقام قرار بگیرد.

همچنین بسیاری از آیات و روایات این مطلب (تجرد مطلق ملائکه) را رد می کند چون در این روایات و آیات برای ملائکه مکان، زمان و صف کشیدن و... مطرح شده، حال آن که مجرد مطلق از این اوصاف بریء است.

بنا به آیات قرآن و روایات ، فرشتگان مى ‏توانند تمثل پیدا کنند و حتى به شکل انسان در آیند؛ چنان‏ که در قرآن مجید مى‏ خوانیم: فرشتگانى به صورت میهمان بر حضرت ابراهیم‏ علیه السلام وارد شدند و بشارت فرزنددار شدن حضرت ابراهیم را دادند و از سوى دیگر، خبر عذاب قوم لوط را آوردند؛ در حالى که به دلیل فرشته بودن، از خوردن غذایى که براى آنها آماده شده بود، خوددارى کردند!

هم‏ چنین از روایات فراوانى فهمیده مى‏ شود که بارها جبرئیل به شکل جوانى به اسم «دحیه کلبى» (4) «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ‏ علیه السلام قَالَ إِنَّ أَبَاذَرٍ أَتَى رَسُولَ اللَّهِ‏ وَ مَعَهُ جَبْرَئِیلُ‏ علیه السلام فِی صُورَةِ دِحْیَة الْکَلْبِیِّ...». در مى ‏آمده و او یکى از زیباترین جوان‏ هاى آن زمان بوده است.

 

بعضی از محدثین مخالف مفسرین و حکما هستند و قائل به تجسم ملائکه هستند.

دلائلی هم ارائه نمودند که ضعیف وا رد شده است. امام خمینی (ره) می ‌فرماید: بدان که بین محدثین و محققین اختلاف است در تجسم ملائکه الله: کافّه حکما و محققین و بسیاری از فقهاء، قائل به تجرد آنها و تجرد نفس ناطقه شدند و برای آنها برهان های متین اقامه فرموده ‌اند و از بسیاری روایات و ‌آیات شریفه نیز استفاده تجرد می ‌شود.(5)

نتیجه : آنچه که مسلم است این است که ملائکه مجردند و دارای ماده نیستند.

برخی از آنها دارای تجرد عقلی هستند لذا ماده و خصوصیات ماده مثل شکل و رنگ را ندارند و برخی هم مثالی هستند .

همچنین قابل تذکر است که آن چه که در روایات پیرامون هیئت و شکل فرشتگان آمده همه از باب تمثل است معنای تمثل ملک این است که ملک در ظرف ادراک بیننده به صورت خاصی (انسان ـ شکل زیبا یا زشت) در می آید در حالی که بیرون از ظرف ادراک او واقعیت و خارجیت دیگری دارد و آن عبارت از صورت ملکی است.(6)

 

پرسش :آیا فرشتگان و ملائک، از احوال انسان‌ها در دنیا و آخرت باخبر می‌شوند؟

پاسخ : از آیات و روایات استفاده می شود که ملائکه شاهد و ناظر اعمال انسان هستند و اعمال انسان را ثبت و ضبط می کنند.یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ ﴿7﴾ آنچه را مى‏ کنید مى‏ دانند.

علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیه فوق می فرمایند:

ملائکه به افعال بشر با همه جزئیات و صفات آن احاطه دارند، و آن را همانطور که هست حفظ مى کنند.....((یعلمون ما تفعلون )) دلالتى بر این معنا هست که نویسندگان داناى به نیات نیز هستند، چون مى فرماید: آنچه انسانها مى کنند مى دانند، و معلوم است که بدون علم به نیات نمى توانند به خصوصیات افعال و عناوین آنها، و اینکه خیر است یا شر، حسنه است یا سیئه علم پیدا کنند، پس معلوم مى شود ملائکه داناى به نیات نیز هستند.(8)

در آیه دیگری خداوند می فرماید:

إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ﴿9﴾ به خاطر بیاورید هنگامی که دو فرشته راست و چپ که ملازم انسان هستند اعمال او را دریافت می‏ دارند.

از این آیه به دست می آید که آن ها همراه انسان هستند و همراه انسان بودن، کنایه از این است که همیشه مواظب و مراقب اعمال او هستند، و به هر جا رود و در هر حالتی قرار گیرد، او را زیر نظر می گیرند، و اعمال و حرکات و سخنان او را شبانه روز ضبط می کنند و اگر همراه او نبودند، جهت راست و چپ برای آن ها تعیین نمی کرد.

همچنین در آیات و روایات تصریح شده است که یکی از شهادت دهندگان در دادگاه عدل الهی ، ملائکه هستند و طبیعتا ملائکه باید علم به افعال و نیات انسان داشته باشند تا بتوانند شهادت دهند. وَ جَاءَت کلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سائقٌ وَ شهِیدٌ(10)و هر فرد که به عرصه قیامت مى آید یک نفر از پشت سر او را مى راند و یک نفر هم گواه با او است.

غالب مفسران در تفسیر این آیه گفته اند ، دو فرشته با هر انسانى مى آید یکى او را سوق میدهد و دیگرى گواه اعمال او است .(11)

اثبات فلسفی علم فرشتگان : در پست های قبل ثابت شد که ملائکه مجرد هستند. فلاسفه قائل هستند که علم مجرد است و علم را حضور مجرد نزد مجرد دیگر تعریف کرده اند . و چون ملائکه مجردند در حقیقت علم هم در مجردات ظهور می ‌کند، پس ملائکه نسبت به مراتب پایین‌تر از خود علم دارند.

نتیجه :فرشتگان در دنیا ناظر اعمال و رفتار انسانها هستند و در آخرت بر چیزهایی که در دنیا مشاهده کرده‌اند، گواهی می ‌دهند.

---------------------------------------------

1- ر.ک : تفسیر نمونه ،ج 18 ،صص 174-176.

2- امام خمینی , آداب الصلاة, ص 364 با تلخیص .

3- صافات / 164.

4- الکافى، ج 2، ص 587.

5- آداب الصلوه، تهران، نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، 1370، ص 364.

6- ر.ک: طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج17، ص 13.

7- انفطار/۱۲.

8- ترجمه تفسیر المیزان ،ج 20 ،ص372.

9- ق/۱۷.

10- ق/21.

11- تفسیر نمونه ،ج 22 ،ص 259.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...