بانو فاطیما، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه


 

بانوی فاطیما عنوانی است که مدعیان مشاهده مریم (مادر عیسی) (یا به اصطلاح مدعیانِ تجلی مریم) در فاطیما به او اطلاق می‌کنند.

این ادعا مربوط به سال ۱۹۱۷ است. سه کودک روستایی در آن سال ادعا کردند که مریم در دشتی در بیرون شهر فاطیما در پرتغال بر آن‌ها ظاهر شد. که از نام «بانوی تسبیح» یا «بانوی فاطیما» نیز برای اشاره به آن بانو استفاده می‌شود. از آن به بعد شهر کوچک فاطیما زیارت‌گاه مومنان مسیحی شده است.

 

ادعاها

در ۱۳ مه ۱۹۱۷ میلادی، ۳ کودک پرتغالی با نام‌های «جاسینتا»٬ «فرانسیسکو» و «لوسیا» به‌هنگام کار در مزرعه‌ای واقع در منطقهٔ روستایی «فاطیما» [در آن کشور]، تن ِ نورانی زنی را با لباس سفید مشاهده کردند.آنان در توصیف مشخصات این زن گفته‌اند که او می‌درخشید و از پرتو همان نوری که در آسمان می‌درخشید، پدیدار شد. زن سپیدپوش گفته‌بود که از بهشت آمده‌است و از بچه‌ها خواسته بود که سیزدهم هر ماه به آن‌جا بازگردند.

به‌زودی ساکنان منطقه از این خبر مطلع شدند و در نخستین روز سیزدهم ماه ِ مه سال بعد، جماعتی برای تماشا گرد آمدند. با این حال، تنها همان ۳ کودک [جاسینتا، فرانسیسکو و لوسیا] بودند که زن را می‌دیدند ولی مردم تنها وقایع حیرت‌انگیز جوی را مشاهده می‌کردند.

نگاه مردم به آسمان

تا ماه سپتامبر بیش از ۲۰هزار نفر این پدیده را مشاهده کردند. به‌گفتهٔ شاهدان، گویی درخشان در میان آسمان از شرق به غرب به حرکت در می‌آمد.

در سیزدهمین روز ماه اکتبر، بچه‌ها دقیقاً به‌هنگام ظهر، پیکر این زن را مشاهده کردند. در حالی که جمعیتی حدود ۷هزار نفر به عینه ناظر این واقعه بودند، یکی از دختر بچه‌ها گفت که خانواده مقدس را در آسمان می‌بیند.[۱] جماعت به آسمان نگاه کردند آنان شاهد بودند که خورشید در هوا به چرخش در آمده‌است. در ابر باران‌زایی که در آسمان دیده می‌شد، روزنه‌ای پدیدار شد. قرص خورشید همچون یک صفحه مدور چرخان، تابش و گرمای عظیم خود را به سوی زمین فرستاد و سپس با حرکتی دورانی رو به بالا بازگشت. پس از ماه اکتبر نمودهای بصری برای همیشه متوقف شدند.

کودکان هم‌چنین ادعا می‌کنند که بانوی درخشنده سپید پوش که همواره تسبیحی در دست داشت، حوادثی از آینده را با آنها در میان گذاشته‌است. یکی از پیش‌بینی‌هایی که از طریق کودکان انتقال یافت، مربوط به واقعه قریب الوقوع انقلاب روسیه بود و دیگری به جنگ جهانی دوم مربوط می‌شد و پیش بینی سوم که متن آن تا مدت‌های مدید در پاکتی مهرو موم شده در واتیکان نگهداری می‌شد سرانجام در سال ۲۰۰۰ میلادی افشا شد. یکی از مواردی که در پیش بینی شرح داده شده بود ماجرای اقدام به قتل پاپ ژان‌پل دوم بود که در سال ۱۹۸۱ به وقوع پیوست.[۲]

در ۱۳ مه ۱۹۶۷ پاپ ژان پل ششم در پنجاهمین سالگرد آئین فاطیما شرکت کرد.

در ۱۳ مه ۱۹۸۷ پاپ ژان پل دوم برای تشکر از حفظ جان خود به زیارت شهر فاطیما آمد.

 

ارتباط این رویداد با مسلمانان اهل تشیع

نام روستا یعنی فاطیما را برخی مسلمانان با نام فاطمه نام دختر محمدص آخرین فرستاده خداوند برروی زمین حضرت محمد(ص)وپیشوای مسلمانان مرتبط دانسته‌اند.[۳]

لباس محلی روستایی این کودکان که مانند لباس محلی بیشتر کشورهای اروپا پوششی هم بر روی سر دارد همانند چادرمسلمانان پنداشته می شود.

بومیان ساکن شهر فاطیما با اینحال بر این معتقدند که نام شهر از دختر یکی از امرای اندلسی است که در قرن دوازدهم میلادی پس از اسارت توسط مسیحیان، به مذهب کاتولیک گروید و در سال ۱۱۵۸ میلادی به ازدواج کنت أوریم درآورده شد.[۴]

 

منابع

1-مجله دانشمند شماره آبان ۱۳۸۶ صفحه ۸۵ نوشته دکتر عطاءالله جعفری

2-مجله دانشمند شماره آبان ۱۳۸۶ صفحه ۸۴ نوشته دکتر عطاءالله جعفری

3-shabestan.ir

4-Inside the Vatican. Published by Urbi et Orbi Communications, 1996. Original from the University of Virginia. Digitized Oct 2, 2008

  • Catherine

    Catherine

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۳:۰۳:۳۹

    Hi my loved one! I want to say that this article is amazing, nice written and include approximately
    all important infos. I'd like to look extra posts like this .