مستند راز طبیعت - شیرهای آدمخوار

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اهالی تانزانیا از بلای شیرهای آدم‌خوار به ستوه آمده‌اند. این کشور واقع در شرق آفریقا، بیشترین تعداد شیرهای دنیا را در خود جای داده اما تا همین چند وقت پیش، مشکلی به عنوان شیرهای آدم‌خوار در اینجا وجود نداشته. حمله‌های شیر به انسان بسیار کم‌تعداد و نادر بوده و به موارد غم‌انگیزِ تشخیص اشتباه و یا حمله‌های شیرهای نرِ آواره خلاصه می‌شده. اما حالا همه چیز عوض شده. حالا انگار همه‌ی شیرها، انسان‌ها را طعمه‌ی خود می‌دانند …” اون شیر مادرم رو به کنار رودخونه برد و از کمر به پایین، خوردش. بعد پدرم رو کشت و بچه‌ها رو برداشت و برد “…

از سال ۱۹۹۰ در جنوب شرقی کشور، شیرها بیش از ۶۰۰ نفر را کشته و بیش از ۳۰۰ نفر را مجروح کرده‌اند. این یعنی چهار برابر آمار سالهای قبل. تانزانیا به میدان جنگ شیرها و آدم‌ها تبدیل شده. اوضاع آنقدر بحرانی است که دولت تانزانیا از دایرن سیمپسون، شکارچی شیرِ آمریکایی، دعوت کرده تا همراه با دنیس ایکاندا، متخصص ناسازگاری شیرها و انسان‌ها، به این موضوع رسیدگی کنند. سیپمسون و ایکاندا همراه با گروهی متشکل از ۶ رِنجر مسلح به اسلحه‌ی ای.کی.۴۷ و سلاح‌های نیمه‌خودکار شروع می‌کنند به تله‌گذاری و گله‌ای از شیرها را که در یک سال گذشته مسئول مرگ حداقل بیست نفر در این ناحیه بوده‌اند، می‌کشند.

” ما از شیرهای حرف می‌زنیم که می‌پرن روی سقف ماشین‌ها و مردم رو می‌کشن بیرن. ما از شیرهایی حرف می‌زنیم که دیوار رو خراب می‌کنن و آدم‌ها رو می‌برن، نه یک شیر پیرِ معمولی که توی دشت واسه‌ی خودش پرسه می‌زنه ” ( دایرن سیمپسون )

این شیرها رفتارشان را طوری تغییر می‌دهند که بتوانند شکارهای انسانی‌شان را گیر بیندازند. آن‌ها شب‌ها به دهکده‌ها رفته و خانواده‌ها را از توی رختخواب‌ می‌دزدند، آن‌ها گوشه‌ای دراز می‌کشند و منتظر شکارشان می‌مانند و حالا حتی از این هم بی‌پروا‌تر شده‌اند. در گذشته، آن‌ها از جاده‌های اصلی دوری می‌کردند اما حالا فهمیده‌اند که این جاده‌ها منبعی است از شکارهای آسان. در فاصله‌ی زمانی نوامبر ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۸، ۱۵ نفر در جاده‌‌ی اصلی این ناحیه توسط شیرها کشته شده‌اند، جاده‌ای که حالا به نام ” بزرگراه مرگ ” معروف شده است . ” اینجا حالا به شکارگاه شیرهایی تبیدل شده که تصمیم گرفتن آدم‌ها رو شکار کنن ” ( دایرن سیمپسون ).

اما چه چیزی می‌تواند باعث این تغییر رفتار شده باشد؟ و قبل از آنکه این درگیری جان انسان‌ها و شیرهای بیشتری را بگیرد، برای رفع آن چه کار می‌توان کرد؟

” یکی از دلایل افزایش تعداد حمله‌‌ی شیرها می‌تونه به خاطر کارآمد بودنِ برنامه‌ی حفاظت از شیرها در تانزانیا باشه ” ( دنیس ایکاندا ).

اما انسان‌ها برای حفاظت از خود و خانواده‌هایشان از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. یک مرد جسد نیمه‌خورده‌شده‌ی همسرش را مسموم می‌کند، چون می‌دانسته که شیری که این کار را کرده، برای تمام کردن کارش دوباره برخواهد گشت.

درگیری انسان و شیر باعث شده تا جمعیت شیرهای موجود در حیات وحش در بیشتر مناطق قاره‌ی آفریقا به شدت کاهش یابد. آیا این نبرد باعث خواهد شد تا در آینده فقط در مناطق حفاظت‌شده شاهد حضور شیرها باشیم؟

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...