آیا آدم فضایی وجود دارد؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

ستیفن هاوکینگ، فیزیکدان و ستاره‌شناس مشهور، دوشنبه طی یک نشست در دانشگاه جورج واشنگتون اعلام کرد احتمال حیات موجودات بیگانه با نوعی زندگی ابتدایی در جایی از کهکشان ما وجود دارد.

او اضافه می‌کند: با توجه به وسعت کائنات، بعید به نظر می‌رسد که کره زمین تنها سیاره قابل زندگی باشد و بشر برای تضمین بقای طولانی مدت خویش باید دست به کاوش فضا بزند. او در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس ناسا گفت: در قسمتی از کهکشانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، احتمال وجود موجوداتی با ساختار زیستی ساده است که به نظر نمی‌آید موجودات هوشمندی باشند.

عدم موفقیت پروژه جستجو برای موجودات هوشمند غیرزمینی (seti) برای یافتن هرگونه علایمی از تمدن‌های غیرانسانی، ثابت کرده که چنین موجوداتی تا فاصله 100 سال نوری زمین وجود ندارند.

احتمال وجود موجوداتی با زندگی ابتدایی در سیاره‌ای دیگر، ممکن است خیلی پایین یا حتی بالا باشد، اما بیگانگانی که آنقدر هوشمند هستند تا سیگنالهایی به سمت فضا ارسال کنند، ممکن است قادر به ساختن سلاحهایی باشند که مانند بمب اتم یک تمدن را از بین ببرد. او همچنین اضافه کرد احتمال وجود زندگی بدوی در حال پیشرفت وجود دارد، اما یک زندگی هوشمند بسیار بعید است.

هاوکینگ می‌گوید: به نظر نمی‌آید که بیگانگان سیاره ما را دیده باشند. بغیر از گزارشاتی که مربوط به دیدن اشیا، پرنده (مانند بشقاب پرنده) وجود دارد، او می‌گوید: چرا این اشیا، فقط قابل مشاهده توسط افراد غیر عادی بوده‌اند؟

او همچنین اضافه می‌کند: انسان برای تضمین حیات خود و دیگر گونه‌ها برای مدتی طولانی، باید در جهت اکتشاف فضا تلاش کند. او کسانی که مخالف کاوشهای فضایی هستند را به کسانی تشبیه می‌کند که سفر اکتشافی کریستف کلمب در اقیانوس آتلانتیک در سال 1492 را هدر دادن پول می‌دانستند. با این همه کشف دنیای جدید یعنی قاره آمریکا، تغییر بسیار بزرگی در دنیای قدیم ایجاد کرد. تصور کنید که اکتشاف فضا چگونه خواهد توانست آینده نسل بشر را تغییر دهد و تعیین کند آیا اصلاً آینده‌ای برای ما وجود خواهد داشت؟

هاوکینگ 66 ساله، فیزیکدان نظری و کیهان شناس مشهوری است که از نوعی اختلال عصبی (als) در کنترل ماهیچه‌هایش رنج می‌برد. او برای حرکت از ویلچر و برای ارتباط از کامپیوتر کمک می‌گیرد. او همچنین در نوشتن یک کتاب علمی برای کودکان به نام «کلید جرج برای پی‌بردن به اسرار کیهان» با دخترش همکاری کرده و هدف او تشویق جوانان برای مطالعه بیشتر درباره علم و تکنولوژی بوده است.

هاوکینگ می‌گوید: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه چیز توسط تکنولوژی اداره می‌شود، اما هنوز تعداد کمی از مردم هستند که به علم روز علاقمندند.

نسل بشر برای حفظ حیات باید جسارت زندگی کردن در جایی را که قبلاً کسی به آن راه نیافته داشته باشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...