چهره شیطان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

گاهی شیطان خود را به صورت یک انسان ظاهر می کند. و یا حتی به ظاهر حیوانات یا موجودات دیگر. گاهی در ظاهر یک دوست، گاهی خویشاوند و گاهی.... روایاتی در اسلام وجود دارد که بر این مطلب صحه می گذارد.

از جمله این موارد می توان به این روایت اشاره کرد که:

در جنگ بدر شیطان به شکل یکی از کفار مکه به نام سراقه بن مالک که از قبیله بنی کنانه بود، به سراغ مشرکین رفته و به آنها اطمینان داد که در جنگ بدر پیروز خواهند شد. اما وقتی ورق جنگ برگشت و کفار شکست خوردند، آنها به سراقه بن مالک اعتراض کردند، ولی او انکار کرد که حتی در جنگ شرکت هم نکرده است. چه رسد به اینکه آنها را تحریک کندو مانند این روایت مشهور که معصوم (ع) فرمودند: الجن یتشکل باشکال المختلفه حتی الکلب و الخنزیر جـن به هـر شکلی در می آید حتی به شکل سگ و خوک. و شیطان نیز یکی از جنیان است.

انجیل نیز این مطلب را تأیید کرده و این گونه یاد آور می شود: شیطان خود را به فرشته نور مشابه ساخته و می تواند خود را حتی مانند چهره مسیح علیه السلام ظاهر کند.

بله. و باز هم اریک هولمبرگ می گوید: شیطان می تواند از یک خواننده محبوب، خواننده زیبای راک و یا حتی خود شما استفاده نماید. آری شیطان از درون انسان استفاده می نماید.

چنانچه حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ان فی باطن الانسان ما یجری مجری الکلب و هو الغضب و ما یجری مجری الخنزیر و هو الشره و الحرص، و ما یجری مجری الشیطان، و هذا الشیطان یوسوس دائما،ً همانا در وجود انسان حالتی از حالات سگ است، و آن هنگامی است که انسان عصبانی می گردد. و حالتی از حالات خوک است، و آن هنگامی است که حریص می گردد. و حالتی از حالات شیطان، و آن هنگامی است که دائماً وسوسه می کند.

آنچه مسلم است شیطان دشمن شماره یک انسان است. در قرآن می خوانیم:

الم اعهـد الیکم یا بنـی‏آدم ان لا تعبـدوا الشیطان انه لکم عدومبین آیا ما از شما ای فرزندان آدم پیمان نگرفتیم که عبادت شیطان را نکنید!؟ همانا که او برای شما دشمنی آشکار است.

اینک لطف الهی را بنگریم که برای یاری انسان، نیروهایی را گمارده است که در هر حالتی مراقب انسان باشند. ولی باید متوجه باشیم، همه کمک ها در صورتی یاری گر انسان است که ما خود را از مسیر کمک الهی خارج نکنیم و همواره ارتباط خود را با خداوند حفظ نمائیم.

حدیثی از امام علی علیه السلام است که ایشان خود را به چوپانی تشبیه کرده و فرموده اند: انا الراعی، راعی الانام. افتری الراعی لا یعرف غنمه؟ فقام الـیه جویـریه و قال یا امیـر المؤمنین فمـن غنمک؟ قال صفر الوجوه، ذبل الشفاه من ذکر الله

من چوپانم. چوپان انسانها. آیا چوپانی را می شناسید که گوسفندانش را نشناسد؟ راوی ادامه می دهد، شخصی به نام جویریه برخاست و عرض کرد: ای امیر المؤمنین گوسفندان تو کیستند؟ فرمود: کسانی که چهره شان (بر اثر شب زنده داری) زرد و لبهایشان (به خاطر کثرت ذکر خدا) خشکیده است.

مشابه این جمله شریف را حضرت عیسی علیه السلام هم دارند. آنجا که در کتاب مقدس اشاره به این جمله کرده اند.

... پس ای گله کوچک من، نترسید. چون رضای خاطر پدر شما در این است که ملکوت را به شما عطا فرماید...

 

در جای دیگر آمده است امشب همه شما مرا تنها می گذارید. چون خداوند چوپان را می زند و گوسفندان گله پراکنده می شوند.

در جای دیگر باز اشاره شده است که ... به حضور خدایی که خداوند ما عیسی را که شبان اعظم گوسفندان است، پس از مرگ زنده کرد و با خون او، پیمان ابدی را تأیید نمود.

و باز آیا اتفاقی است که در بسیاری از موارد، نیروهای شیطانی را با ظاهری شبیه گرگ نمایش می دهند، که در صدد حمله به جامعه بشری بوده و قصد تخریب اعتقادات و حتی زندگی عادی مردم را دارند. و آیا این تعبیرات از بزرگان دین نیز اتفاقی است که خود را چوپان دانسته و حفاظت از توده مردم چه در بعد دینی و چه در بعد اجتماعی را وظیفه خود می دانند. و می خواهند مردم را از شر شیاطین گرگ صفت رهایی بخشند.

دشمنی شیطان با انسان به قدری است که از هر وسیله ممکن استفاده می کند، و انسان را به پرتگاه هلاکت می افکند. از وسوسه های روزانه گرفته تا انحرافات جنسی و اخلاقی. و گاهی خود را نیز به صورت انسان ظاهر کرده و انسان را گمراه می کند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...