معاد از دیدگاه ادیان مختلف

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

مربوط به درس اندیشه اسلامی 1،استاد قیومی زاده

معاد در مسیحیت

آنچه از کتاب مقدّس و کتبی که درباره مسیحیت نوشته شده به دست می آید این است که همة مسیحیان معتقد به رستاخیز هستند و اعتقاد به رستاخیز را از اصول دین خود می‌دانند.

در مورد جسمانی یا روحانی بودن معاد از دیدگاه دین مسیحیت، شیخ محمد صادق فخر الاسلام در کتاب « افتخار اسلام بر سایر ادیان » صفحه 120 می نویسد: «اقرار به معاد و حشر جسمانی از ضروریّات دین نصاری و مجمع علیه جمیع فرق ایشان است و در این مسئله با ما هیچ اختلافی ندارند و اقرار به حشر جسمانی منصوصٌ علیه اناجیل است در مواضع کثیره.» ایشان شش مورد از اناجیل را هم ذکر فرموده‌اند که در آنها تصریح به جسمانی بودن معاد شده است؛ آنگاه فرموده‌اند: امّا این نکته لازم به یادآوری است که اگرچه علمای مسیحی و اناجیل تصریح به جسمانی بودن معاد دارند ولی درباره ی لذّات و آلام و عذاب اخروی می‌گویند: در آخرت لذّت و عذاب، روحانی است نه جسمانی؛ و این یکی از صدها موارد تناقض در عقائد مسیحیت است.(همان، ص121)

شایان ذکر است که گروهی از خداپرستان لیبرال و نئوارتدکس این گونه تصریحات کتاب مقدس مسیحیان را انکار و قائل به روحانیّت معاد شده‌اند.

مسئله دیگری که نباید از آن غفلت کرد مسئله رستاخیز حضرت مسیح است که نصاری به آن قائلند؛ اینها معتقدند که حضرت مسیح کشته شد ولی بعد از مرگ دوباره زنده شد؛ و این رستاخیز در همین دنیا و جسمانی بود؛ و بر این مطلب در موارد متعددی از اناجیل تصریح شده است.(انجیل یوحنا 1/23، مرقس 15/45، مثی 28/9، لوقا 24/34 و یوحنا 20/25 و... )

بنا بر این، مسئله رستاخیز مسیح را با مسئله رستاخیز و معاد مردگان در مسیحیت نباید خلط نمود.

مسیحیان درباره ی رستاخیز و معاد مردگان بر این باورند که حضرت عیسی مسیح که به اعتقاد آنها همان خداست که به صورت بشر در آمده است از آسمان فرود خواهد آمد و هزار سال در زمین حکومت خواهد کرد؛ بعد از هزار سال، روز داوری فرا خواهد رسید و مسیح، قیامت را برپا خواهد نمود و بین مردم داوری خواهد کرد؛ و گروهی را به بهشت و گروهی را به جهنم خواهد فرستاد. از ظاهر کلمات مسیحیان چنین بر می‌آید که جایگاه این رستاخیز همین دنیای مادّی خواهد. همچنین از سخنان رایج در زبان اصحاب کلیسا و دعاهایی که در مناسبتهای مختلفی چون دفن مردگان می خوانند، چنین بر می‌آید که آنها به حیات روح بعد از مرگ نیز اعتقاد دارند لکن در کیفیّت این حیات سخن روشنی ندارند.

روشن است که تا قبل از ظهور اسلام هر کس به حضرت عیسی (ع ) و دین مسیح ایمان آورده و براساس قوانین آن دین عمل کرده و از دنیا رفته است، حساب و کتابش براساس همان دین خواهد بود. همچنین کسانی که پیرو واقعی حضرت موسی (ع ) و یهودیّت واقعی بوده اند و قبل از ظهور حضرت عیسی (ع) از دنیا رفته اند، طبق مقرّرات آن دین مورد مؤاخذه و حساب واقع می‌شوند امّا بعد از ظهور دین مقدّس اسلام، همة ادیان پیشین منسوخ شده و پیروان سایر ادیان، موظّف به پیروی از دین اسلام می باشند. خداوند متعال می‌فرماید: « وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرین‏. و هر کس جز اسلام آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زیانکاران است» (آل‏عمران:85 )؛ البته به شرط آن که ندای اسلام به گوش آنها رسیده باشد. چون با رسیدن ندای اسلام به گوش پیروان سایر ادیان، عقلاً و شرعاً به شرع خودشان بر آنها واجب است که به تحقیق درباره ی اسلام بپردازند و اگر در ضمن این تحقیق، حقّانیّت یا رجحان اسلام بر آنها ثابت و حجّت بر آنها تمام شد از آن به بعد عذری نخواهند داشت. امّا اگر در ضمن تحقیق به فرض بعید حقّانیّت یا رجحان اسلام نسبت به دین خودشان، بر آنها ثابت نشد، در آن صورت بر اساس دین خودشان با آنها رفتار خواهد شد. همچنین اگر کسی ندای اسلام را شنید ولی تحقیق نکرد باز مقصّر بوده معذّب خواهد شد؛ چون هیچکدام از ادیان سابق، ادّعای خاتمیّت ندارند لذا هر دین جدیدی که مطرح می‌شود بر پیروان ادیان قبل از اسلام، منطقاً لازم است که آن را برسی نمایند. امّا بر مسلمین، چنین تحقیقی در باب مدّعیّان نوظهور دین، لازم نیست؛ چون خاتمیّت اسلام از ضروریّات و قطعیّات اسلام است.

  • Eugene

    Eugene

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۰:۵۷:۰۷

    Hi, I do believe this is an excellent site. I stumbledupon it ;) I may come back yet again since I saved as a favorite it.
    Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to
    help other people.