چرا باید کتاب مقدس را خوانده مطالعه کنیم؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

ما باید کتاب مقدس را خوانده مطالعه کنیم چون کلام خداست. کتاب مقدس حقیقتا "نفس خداست" (2 تیموتاووس 3:16). بعبارت دیگر، کلام خدا به ماست. فلاسفه سوالات زیادی کرده‌اند که خدا آنها را در کتاب مقدس به ما جواب داده است. هدف از زندگی چیست؟ من از کجا آمدم؟ آیا زندگی بعد از مرگ وجود دارد؟ چطور به بهشت بروم؟ چرا دنیا پر از شرارت است؟ چرا من برای خوبی کردن با خود کَلَنجار می روم؟ بعلاوة این سوالات بزرگ، کتاب مقدس نصایح عملی در موارد زیر می‌دهد: من در یک همسر باید دنبال چه چیز بگردم؟ من چطور یک ازدواج موفق داشته باشم؟ من چطور می‌توانم یک دوست خوب باشم؟ من چطور می‌توانم پدر و مادر خوبی باشم؟ موفقیت چیست و من آنرا چطور بدست بیاورم؟ من چطور عوض شوم؟ در زندگی واقعا چه چیز مهم است؟ من چطور زندگی کنم که مجبور نشوم با پشیمانی به عقب نگاه کنم؟ من چطور موقعیتهای نا منصفانه و وقایع بد را حل و فصل کنم تا زندگی پیروزمندانه داشته باشم؟

ما باید کتاب مقدس را خوانده و مطالعه نماییم، چون بدون عیب و کاملا قابل اعتماد است. کتاب مقدس در میان کتابهایی که "مقدس" خوانده شده‌اند منحصر بفرد است، چون فقط درس اخلاق نمی‌دهد و نمی‌گوید به من اعتماد کن، بلکه ما می‌توانیم صدها نبوتی را که با جزئیات آنها در کتاب مقدس است، وقایع تاریخی که در آن ذکر شده، و امور علمی که به آنها اشاره شده است به محک بگذاریم. کسانی که می‌گویند کتاب مقدس اشتباه دارد گوششان را به حقیقت بسته اند. روزی عیسی پرسید کدام آسان تر است، "گناهانت بخشیده شد یا بلند شو و رختخوابت را بردار و برو." بعد ثابت کرد که قدرت دارد گناهان را ببخشد (چیزی که ما نمی‌توانیم با چشممان ببینیم) او اینکار را با شفای مرد مفلوج انجام داد (چیزی که اطرافیان او می‌توانستند به چشم ببینند.). به همینگونه، به ما اطمینان داده شده است که کلام خدا دربارة مسائل روحانی که نادیدنیست حقیقت است، وقتیکه می بینیم آنچه که در آن دیدنیست مثل وقایع تاریخی، علمی، و نبوتی دقیق و حقیقت است.

ما بایدکتاب مقدس را خوانده و مطالعه نماییم، چون خدا عوض نمی‌شود و طبیعت انسان هم عوض نمی‌شود، کتاب مقدس همانقدر به زندگی ما مربوط است که در زمان نوشته شدن آن به زندگی مردم آن زمان مربوط بود. در حالیکه تکنولوژی عوض می‌شود، طبیعت و خواسته های انسان عوض نمی‌شود. ما وقتی روند تاریخ کتاب مقدسی را می خوانیم، چه رابطة تک تک و چه بعنوان یک جمع، می بینیم "زیر آفتاب هیچ چیز تازه ای نیست" (جامعه 1: 9). و در حالیکه انسان بطور کلی همیشه دنبال محبت و ارضاء در جاهای اشتباه می‌گردد، خدا-خالق خوب و پر فیض ما-به ما می‌گوید که برای ما شادی ابدی می آورد. کلام مکشوف شدة او، کتاب مقدس، آنقدر مهم است که عیسی دربارة آن گفت، "انسان نه محض نان زیست می‌کند بلکه بهر کلمة که از دهان خدا صادر گردد" (متی 4: 4). بعبارت دیگر، اگر بخواهیم زندگی کاملی داشته باشیم، چنانکه خدا می خواهد، باید به کلام خدا گوش داده آنرا انجام دهیم.

ما باید کتاب مقدس را خوانده و مطالعه کنیم، چون تعالیم غلط بسیار زیادی در دنیا وجود دارد. کتاب مقدس به ما محکی می‌دهد تا با آن بتوانیم بین حقیقت و اشتباه فرق بگذاریم. به ما می‌گوید که خدا کیست. داشتن تصور غلط از خدا مثل پرستیدن یک بت و یا پرستیدن خدای دروغین است یعنی ما چیزی را می پرستیم که او نیست. کتاب مقدس به ما می‌گوید که چطور حقیقتا می‌توان به بهشت رفت و این با اعمال خوب، با تعمید و یا با کارهای دیگری که ما انجام می دهیم نیست (یوحنا 14:6، افسسیان 2: 1-10، اشعیاء 53:6، رومیان 3: 10-18و 5: 8و 6: 23و 10: 9-13). در همین روند، کلام خدا به ما نشان می‌دهد چقدر خدا ما را دوست دارد (رومیان 5: 6-8، یوحنا 3: 16). و درک این مطلب ما را بسوی محبت او می کشاند (1 یوحنا 4: 19).

کتاب مقدس ما را برای خدمت به خدا مجهز می‌کند (2 تیموتاووس 3: 17، افسسیان 6: 17، عبرانیان 4:12). به ما کمک می‌کند که چطور از گناهانمان و نتایج آنها نجات بیابیم (2 تیموتاووس 3:15). تمرکز روی کلام خدا و اطاعت از تعالیم آن در زندگی ما موفقیت می آورد (یوشع 1: 8، یعقوب 1: 25). کلام خدا به ما کمک می‌کند که گناه را در زندگیمان ببینیم و از آنها رهایی بیابیم (مزمور 32: 8، 119: 99، امثال سلیمان 1: 6 ). کتاب مقدس ما را از تلف کردن وقت و زندگیمان بر روی چیزهای ناپایدار باز می دارد (متی 7: 24-27).

خواندن و مطالعة کتاب مقدس به ما کمک می‌کند تا در هر وسوسه ای ماورای آن طعمة جذاب در گناه یعنی آن قلاب دردناک را ببینیم تا از اشتباهات دیگران یاد بگیریم و خودمان آنها را تکرار نکنیم. تجربه معلم خوبیست، اما وقتی پای درس گرفتن از گناه می افتد، خیلی یاد گرفتن آن سخت است. خیلی بهتر است که از اشتباهات دیگران یاد بگیریم. در کتاب مقدس شخصیت های زیادی هستند که می‌توان از آنها یاد گرفت. خیلی از آنها در مراحل مختلف زندگیشان هم الگوی مثبت و هم الگوی منفی هستند. مثلا داوود وقتی جلیات را شکست داد، به ما یاد می‌دهد که خدا بزرگتر از همه چیزهایی است که از ما می خواهد با آنها مواجه شویم (1 سموئیل 17)، در حالیکه وقتی در مقابل گناه با بتشیبع شکست خورد و با او زنا کرد نشان می‌دهد که نتیجة یک لحضه لذت گناه چقدر طولانی و وحشتناک است (2 سموئیل 11).

کتاب مقدس کتابیست که نباید فقط آنرا خواند، بلکه کتابیست برای یادگیری تا آنرا بکار ببریم. وگرنه، مثل این است که غذا را در دهان گذاشته بدون اینکه آنرا بجویم، تف کرده بیرون بدهیم- در اینصورت هیچ مادة غذایی به بدن ما نمی رسد. کتاب مقدس کلام خداست. به همین منوال مثل قوانین طبیعت محکم و استوار است. ما می‌توانیم آنرا ندیده بگیریم، اما به ضرر خود کار می کنیم، مثل اینکه قوانین جاذبة زمین را ندیده بگیریم. هر چقدر بگوییم هنوز هم نمی‌توانیم به اندازه کافی اهمیت کتاب مقدس را در زندگیمان تاکید کنیم. یادگیری کتاب مقدس را می‌توان با استخراج طلا مقایسه کرد. اگر ما کمی سعی کنیم و فقط در جویبارها شنها را غربال کنیم، فقط کمی خاک طلا بدست می آوریم. اما وقتی سعی بیشتر نماییم و عمیق تر حفاری کنیم، برای آن زحمتی که کشیدیم طلای بیشتری بدست می آوریم.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...