هفت طبقة هولناک جهنم

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

قرآن مجید جهنم را «دارُ البَوار» سرای هلاکت و «بِئسَ القَرار» بدترین جایگاه و «سوءُ الدار» خانه‌ای بسیار بَد معرفی می‌نماید و برای این میعادگاه همیشگی سرپیچان از فرامین الهی درهایی را قرار داده است که هر گروه از درِ (طبقه) مخصوص به خود وارد آن می‌گردند!؟

این درها در واقع درهای گناهانی است که به سبب آن، افراد وارد دوزخ می‌گردند و هر گروهی به دلیل ارتکاب گناهانی که در دنیا از آن ها سر زده است، از دری مخصوص وارد می‌شود و به احتمال فراوان مراد از هفت در، هفت طبقه باشد، به نحوی که از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است که فرموده‌اند: برای جهنم هفت در است؛ و هفت طبقه، و پس از آن حضرت یکی از دستان مبارک خود را بر روی دست دیگر نهاد و فرمودند: این گونه؛ هر طبقه بالای طبقه ی دیگر قرار داده شده است.

اما در باب نام طبقات جهنم و تعلق داشتن به کدام گروه از افراد آمده است که آن طبقات عبارتند از: جحیم، لَظی، سقر، حُطمه، هاویه، سعیر، جهنم.

1- جَحیم: و آن مکانی بسیار خطرناک است و آتشی بسیار هولناک دارد و ساکنان آن از فشار آتش در آن زیر و رو می‌شوند، درست به مانند گوشتی که در دیگ از فشار جوشش دیگ، زیر و رو می‌گردد و از این رو خداوند می‌فرماید: وَالَذین کَفرُوا وَ کَذَبُو بِآیاتِنا اُولئِکَ اَصحاب الجَحیم؛ آنان که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنان یاران و اصحاب «جحیم»؛ آتش بزرگ و هولناک هستند. (1)

2- لَظی: و آن طبقة دوم جهنم می‌باشد و این طبقه از شدت حرارت گوشت بدن را از استخوان جدا می‌سازد، به نحوی که خداوند می‌فرماید: گناهکاران وارد لَظی می‌شوند و آن شعله های سوزان آتش است که پیوسته زبانه می‌کشد و هر چه را که در کنار و در مسیر خود می‌یابد می‌سوزاند (2) و این شعله سوزان کسانی را که پشت به فرمان خداوند کرده و از اطاعت او روی گردان شدند را صدا می‌زند و همچنین کسانی را فرا می‌خواند که اموال فراوان جمع کرده و ذخیره نمودند، اما در راه خداوند انفاق نکردند، پس آن ها را به عقوبت اعمالشان می‌رساند.

3- سَقَر: و آن طبقه سوم می‌باشد که در آن متکبران و گردنکشان منزل دارند و آن بیابانی است پر از آتش که حرارت آن همه چیز را می‌سوزاند، به نحوی که خداوند می‌فرماید: سَاصلیه سَقَر، وَ ما اَدرئکَ ما سَقَر، لاتُبقی وَ لاتَذَر، لَواحَةٌ لِلبَشَر، عَلَیها تِسعَةَ عَشَر؛ ما آن متکبر گردن کش را با آتش سقر می‌سوزانیم، و تو چه می‌دانی سقر چیست؟ آتشی است که نه چیزی را باقی می‌گذارد و نه چیزی را رها می‌کند، و پوست بدن را به کلی دگرگون می‌نماید، و نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‌اند. (3)

4- حُطمه: و آن طبقه چهارم می‌باشد و آن جایگاه افراد مردم آزار و مال حرام خور است به نحوی که در قرآن آمده است: لَینبذَنَ فِی الحُطَمة وَ ما اَدرئکَ مَالحُطَمة، نارُاللهِ المَوقَدَة، الَتی تَطلِعُ عَلَی الأَفئِدة؛ کسانی که در حضور و غیبت مردم را اذیت می‌کنند و از حرام مال جمع می‌نمایند و گمان می‌کنند که آن مال، آنان را در دنیا همیشه نگه می‌دارد، به زودی در حُطمه (آتش خُردکننده) پرتاب می‌شوند و تو چه می‌دانی حُطمه چیست؟ و آن آتش برافروخته الهی است. آتشی که از دل ها سر می‌زند و نخستین جرقه‌هایش در قلب‌ها ظاهر می‌گردد. (4)

5- هاویه: و آن آتش عمیقی است و به قدری حرارت دارد که پوست بدن افرادی که در آن واقع می‌شوند را درهم می‌کشد، به نحوی که خداوند می‌فرماید: کسانی که به آیات ما کافر شدند، به زودی آن ها را در آتش وارد می کنیم که هرگاه پوست‌های تن آنها (در آن بریان) گردد و بسوزد، پوست های دیگری را به جای آن قرار می‌دهیم تا کیفر اعمالشان را مجدد بچشند.(5)

6- سَعیر: خداوند در باب معرفی آن می‌فرماید: انا اعتَدنا لِلکافرینَ سَلاسِلَ وَ اَغلالاً وَ سَعیراً؛ ما برای کافران، سلسله‌ها و زنجیرها، غل‌ها و آتش سعیر را مهیا و آماده کرده‌ایم (6) و مرحوم حویزی در تفسیر خود دربارة این مکان می‌نویسد: سعیر مکانی است که در آن، سیصد چادر از آتش برپا شده است و در هر چادری سیصد قصر از آتش وجود دارد، و در هر قصری سیصد اتاق از آتش، و در هر اتاقی سیصد گونه از انواع عذاب های آتشین وجود دارد، و در هر اتاق، مارها و عقرب‌ها و غل‌ها و زنجیرهایی که همه از آتش است، محیا می‌باشد. (7)

7- فَلق: درباره ی این طبقه از جهنم، معاویة بن وهب می‌گوید: روزی در خدمت امام صادق (ع) بودیم، شخصی آیه «قَل اَعُوذُ بِرَبّ الفَلَق» را خواند و از حضرت پرسید: فَلَق چیست؟ حضرت فرمودند: بیابانی است در دوزخ، که در آن هفتاد هزار خانه و در هر خانه هفتاد هزار اتاق و در هر اتاق هفتاد هزار مار بزرگ و در شکم هر ماری هفتاد هزار نوع از سم است (8) و به روایتی دیگر فلق چاهی در جهنم است که اهل دوزخ از حرارت آن دنبال پناهگاه هستند و در آن چاه صندوقی از آتش است که اهل آن چاه از حرارت و سوزندگی آن در رنج و عذاب می باشند.. (9)

 

پی نوشت ها:

1- (حدید: آیه 19)

2- (معارج: آیه 11- 18)

3- (مدثر: آیه26_30 )

4- (همزه: آیه 4- 7)

5- (نساء: آیه 56)

6- (انسان: آیه 4)

7- (تفسیر نورالثقلین، ج3: 17)

8- (نورالثقلین، ج3: 720)

9- (آمال الواعظین، ج3: 427- 430)

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...