نظری در مورد عرش الهی با نگاهی بر سوره حمد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

سوره حمد در کتاب آسمانی مسلمانان، قرآن، تأکید بر واحد بودن خداوند دارد. این از آن رو است که خداوند مالک و ساکن عرش است. البته کلمات مالک و ساکن را نباید با فرمهای مادی اشتباه گرفت. اما در زبان انسانها جایگزین مشابهی ندارد و مجبور به استفاده از اینگونه کلمات هستیم. بنابراین اوامر الهی باید منتقل شود. از آنجا که تمامی «شدنهای الهی» توسط دستورات الهی و به قول خداوند با گفتن «بشو» انجام می‌شود، بنابراین باید دستورات الهی از خداوند باید به سمت عرش و سپس به سمت حاملان عرش و از آنجا به ارشد فرشتگان رسیده تا به دست مجریان ارشد و اگر لازم بود به مجریان زیردست برسد.

بنابراین باید دقت داشت که ترجمه و مفهوم دقیق واحد بودن خداوند به معنی تنها بودن در مقام خدایی است. بدون دقت در این نکته اگرچه می‌توان جمله خداوند یکی است را به راحتی ترجمه کرد، اما مفهوم خالص و مفیدی نمی‌توان از آن استخراج کرد. پس اگر هرجا به این جمله برخورد کردیم که خداوند یکی است ترجمه دقیق آن می‌شود «خداوند در مقام خداوندی تنها است» و از تعاون و همکاری بی‌نیاز است.

تفسیر ابهام‌آمیز: تفسیر دیگری وجود دارد که کمی ابهام‌آمز است. اگر به جمله «الله الصمد» یعنی خداوند بی‌نیاز است به طور انفرادی نظر بیاندازیم، متوجه اشتباه بودن این جمله بدون جملات قبل و بعد می‌شویم. این جمله با جملات قبل و بعد خود معنا پیدا می‌کند. حال ببینیم که جمله «الله الصمد» چرا به تنهایی اشتباه است. «الله بودن» یا خداوند بودن فعلی است متعدی یعنی فعلی که به مفعول احتیاج دارد. با یک مثال می‌توان این مسئله را شفافتر نمود. بطور مثال «زن بودن» نیاز به مفعولی ندارد. یک نفر می‌تواند زن باشد. اما مادر بودن یک فعل متعدی است. یعنی به مفعول احتیاج دارد. مادر بودن مستلزم داشتن فرزند است. اما زن بودن به مفعول احتیاج ندارد. بنابراین در ترجمه صحیح «الله الصمد» نباید گفت خداوند بی‌نیاز است. باید گفت خداوند در خدایی خود مستغنی از شریک است. نکته دیگری هم هست که بسیاری از آنها غافل هستند. خداوند کلمه‌ای است برای بشر برای نامیدن چیزی که ما آنرا خداوند می‌نامیم. این فقط یک اسم و لغت است که انسان می‌تواند از آن استفاده کند. بر هر عاقلی مسلم است که یک کلمه نمی‌تواند گویای عظمت خداوندی باشد. اما ما بشر هستیم و چاره‌ای دیگر نداریم.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...