مقدمة بخش خدا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

این بخش مسلماً بخش آسانی نیست. نظرات فراوان، اعتقادات متفاوت و عدم همزمانی و هم‌مکانی بسیار از اعتقادات و سیر تاریخی و انحرافات عقاید و ایجاد شعب در عقاید مختلف، مسلماً گوناگونی بسیاری در عقاید الهی ایجاد کرده است. اصولاً در بهترین شرایط هم صحبت از خدا سخت است. یکی از مشکلاتی که در زمینه صحبت کردن در باره خدا وجود دارد این است که برخی از مکاتب و مذاهب هنگام بحث در باره خدا اصولاً در باره چیز واحدی صحبت نمی‌کنند. خداوندی که ما می‌شناسیم و از راه ادیان الهی بدان وقوف یافتیم با دیدگاه بسیاری از مکاتب مختلف فرق می‌کند. مکاتبی غیرالهی که به خدایان دیگر، چندخدایی و خدانمادی (بت‌پرستی) و مظهرپرستی (پرستش چیزهای موجود مانند حیوانات و ...) اعتقاد دارند و یا مکاتبی که اصولاً ‌معبود خود را خدا نمی‌دانند و نام‌های دیگری برای قائل می‌شوند.

البته در این بین یک گروه دیگر هم وجود دارند که خیال ما را بسیار راحت می‌کنند. آنان بی‌شک گروهی هستند که به طور کل اصلا به خدا و عالم متافیزیک اعتقاد ندارند و هرگز وارد این مباحث نمی‌شوند. بنابراین نه عقاید آنها را مورد پژوهش قرار می‌دهیم و نه نگران اعتقادات آنها هستیم.

اما گروهی دیگر نیز وجود دارند که خطرناکترین گروه هستند. اینان به ظاهر پیرو همان خدایی هستند که سه دین بزرگ الهی اعتقاد دارند، اما در نهان با مخالفتی مرموز و موذیانه ادعا می‌کنند که لازم است هر چند وقت یکبار پیامبری نو ظهور کند و این روند تا ابد باید ادامه داشته باشد. از مهمترین و شناخته‌ترین این گروه می‌توان به «بهائیت» اشاره کرد. اینان آنقدر شریف نیستند که بگویند ما اعتقادی دیگر داریم و پیرو دستورات خدا نیستیم و سعی دارند با استفاده از تقدس ادیان سه گانه الهی، برای خود مشروعیت بطلبند. نکته جالب اینکه حامیان مادی و معنوی این گروه ادیان جدید اسرائیل و انگلیس هستند.

مسلماً اسلام به عنوان آخرین دین الهی است و پیامبر اسلام آخرین اسلام و کتاب قرآن آخرین وحی الهی است. اگر کوچکترین حرمتی برای خداوند قائل شویم، باید بپذیریم که خداوند صلاح دانسته که اسلام آخرین دین باشد. ما گاه آنقدر با خدا راحت و خودمانی می‌شویم که با سه حرف عادی «خ – د – ا» به خالق هستی اشاره می‌کنیم اما همچنان برای انسانهای عادی از القاب پیچیده استفاده می‌کنیم. مسلماً احترام به مقام خالق هستی بر شأن ما خواهد افزود.

در پایان باید اشاره کنم که ذکر مبانی اعتقادی مختلف فقط جهت گردآوری است و نشان‌دهنده نقطه نظرات نویسنده وبلاگ نیست. این بخش به عنوان نوعی مجموعه برگزینه از عقاید مختلف در باره خداوند است و بس و نه بیانگر اعتقادات نویسنده وبلاگ.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...