آرماگدون سفینه ای به سوی بهشت؟!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

رهبران صهیونیسم مسیحی و یهودی هم اعلام کرده‌اند مطابق تفسیر مکاشفه یوحنا در انجیل، صهیونیسم رسالت الهی دارند برای تأسیس دولت اسراییل بزرگ وحق دارند علاوه بر سلب مالکیت فلسطینیان حتی نسل کشی فلسطینیان و اعراب را انجام دهند.

مصاحبه با خانم نصیری از اساتید مدرسه نرجس درباره نبرد آرماگدون

- مایلیم کمی در باره نبرد آرماگدون توضیح دهید و آن را به عنوان یکی از وقایع آخر الزمان تحلیل نمایید؟

· برای پاسخ به این سئوال شما ناچارم چند مقدمه نسبتا مفصل را بیان کنم تا تصویر درستی از جنگ آرماگدون یا المجدون و یا هرماجدون یا جنگ فرات ارایه داده باشم.

اما مقدمه اول: در یک قرن گذشته جریان جدیدی در بین پروتستان ها، فوق العاده قدرتمند شده است و آن مکتب نو ظهور «مبلغان انجیلی» می باشد. قبل از جنگ جهانی دوم این مکتب نو ظهور به بنیادگرایی معروف و شعار آنها بازگشت به انجیل و تغییر جامعه با تحول فرهنگی بود و هدف آنها به وجود آوردن حکومتی بر مبنای بنیادهای انجیل در آمریکا بود. بعد از جنگ جهانی دوم بنیادگرایان آمریکایی خود را مبلغان انجیل معرفی کردند و با استفاده گسترده از وسایل ارتباط جمعی توانستند در جامعه آمریکا نفوذ فراوانی به دست آورند و اکنون این جریان، قدرتمندترین و فعال ترین تشکیلات دینی در آمریکا محسوب می شود و در مراکز سیاسی این کشور نفوذ زیادی دارند.

مقدمه دوم: این جریان در آمریکا و انگلیس حمایت همه جانبه عقیدتی و سیاسی از صهیونیسم دارد و آنها اعتقاد دارند که پیروان کلیسای پروتستان برای ظهور دوباره مسیح باید چند خواسته مسیح را که در تفاسیر انجیل در قرن بیستم به عنوان پیشگویی های انجیل بیان شده، عملی کنند. شاید به همین جهت هم،این گروه با عنوان «خواسته های مسیح» شهرت دارد. جالب اینجاست که این گروه در بین فرقه های دیگر مسیحیت فقط خودشان را اهل نجات می دانند و معتقدندکه حوادثی باید به وسیله پروتستان ها به وقوع بپیوندد تا مسیح دوباره ظهور کند و پیروان این مکتب باید براساس وظیفه دینی برای عملی شدن و سرعت بخشیدن به تحقق این حوادث کوشش کنند.

مقدمه سوم: آنچه این گروه با تمام قوا سعی در تحقق بخشیدن به آن دارند مسایلی است دردناک و باور نکردنی: اول اینکه یهودیان سراسر دنیا باید به فلسطین آورده شوند چون گستره کشور اسرائیل از رودخانه نیل تا رودخانه فرات از بحر المیت است تا رودخانه اردن و کرانه باختری و نوار غزه حتی به گفته نظریه پردازان آنها دانه دانه شن های این سرزمین متعلق به یهودی هاست و تنها یهودیانی که به اسرائیل مهاجرت کنند اهل نجات خواهند بود.

دوم اینکه دو مسجد، الاقصی و صخره در بیت المقدس باید توسط یهودیان منهدم شوند و به جای این دو مسجد مقدس مسلمانان، معبد بزرگ یا همان هیکل سلیمان بنا شود.خوب است اشاره کنیم که از سال ۱۹۶۷تا به حال دو مسجد الاقصی و صخره در بیت المقدس بیش از صد بار مورد حمله یهودیان و مسیحیان صهیونیست قرار گرفته است.پس از انجام دومین وظیفه این گروه یعنی نابودی مسجد اقصی و مسجد صخره در بیت المقدس، جنگ نهایی مقدس یا همان جنگ آرماگدون یا المجدون یا جنگ فرات به رهبری آمریکا و انگلیس آغاز می شود، و در این جنگ تمامی مردم جهان نابود خواهند شد.

با مقدمات قبلی فکر می کنم توضیحاتی که از این به بعد خدمتتان عرض کنم کاملا روشن خواهد بود. با آغاز جنگ آرماگدون، تمامی مسیحیان پیرو اعتقادات «عملی نمودن خواسته های مسیح» یا همان مسیحیان دوباره تولد یافته، مسیح را خواهند دید و براساس این اعتقاد توسط یک سفینه عظیم از دنیا به بهشت منتقل می شوند و از آنجا همراه با مسیح نظاره گر نابودی جهان و عذاب سخت مردم جهان در این جنگ مقدس خواهند بود. در جنگ آرماگدون زمانی که ضد مسیح - دجال یا به اعتقاد آنان همان موعود آخرین مسلمانان- در حال دستیابی به پیروزی است، مسیح همراه مسیحیان دوباره تولد یافته در جهان ظهور خواهد کرد و ضد مسیح را در پایان این جنگ مقدس شکست می دهد و حکومت جهانی خود را با مرکزیت بیت المقدس بر پا خواهد ساخت. دولت صهیونیستی اسرائیل هم که با کمک آمریکا و انگلیس مسجد الاقصی و مسجد صخره در بیت المقدس را نابود ساخته معبد بزرگ را در این مکان خواهد ساخت تا محل حکومت جهانی مسیح گردد. این باورها با کمی دقت کاملا تصنعی و اسطوره ای می نماید اما فیلم های سینمایی، شبکه های تلویزیونی، مبلغان انجیلی یا همان ایوانجلیست ها و پیشگویان مسیحی و تفاسیر متعددی که آنها از کتب مقدس ارایه می دهند آنقدر این مسأله را تقویت کرده که کاملا درونی شده و به یک اعتقاد قلبی مبدل شده است. از اعتقادات دیگری که این گروه سعی در تحقق آن دارد این است که قبل از ظهور دوباره مسیح، صلح در جهان وجود ندارد و مسیحیان برای تسریع در ظهور مسیح باید مقدمات جنگ آرماگدون و نابودی جهان را فراهم کنند.

- چه اقداماتی توسط مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل در جهت زمینه سازی تحقق آرماگدون انجام شده است؟

· در حقیقت شبکه گسترده ای از رهبران مذهبی فرقه های پروتستان در امریکا و انگلیس، از ۱۹۹۰ تا به امروز این اعتقادات را به شدت در جوامع آمریکایی و اروپایی تبلیغ کرده اند و طی ۱۰ سال گذشته در آمریکا در این زمینه دهها کتاب منتشر شده و فیلم های پر هزینه به کارگردانی چهره های بزرگ سینمای هالیوود با جلوه های ویژه حیرت انگیز، متحرک سازی شده و به نمایش درآمده اند. کشیشی آمریکایی به نام «هال لیندسی» در کتابی با عنوان «در پبیشگویی های انجیل؛ جای آمریکا کجاست؟» که یکی از پر فروش ترین کتاب های سال ۲۰۰۱ در آمریکاست، اثبات کرده که دولت آمریکا جنگ آرماگدون را رهبری خواهد کرد و مخالفان مسیح در سراسر جهان را که قبل از آغاز این جنگ باعث ایجاد رعب و وحشت در جهان شده اند، شکست خواهد داد. گفتنی است دولت آمریکا حتی در اوج جنگ سرد هم موشک های هسته ای قاره پیمای خود را «شمشیر های جنگ مقدس» می نامید. پیروان همین مکتب هم در یک دهه گذشته تبلیغ کردند که عملیات توفان صحرا علیه عراق در سال ۱۹۹۱ ایجاد مقدمه ای است برای جنگ آرماگدون.

نکته بسیار جالب توجه این است که مسیحیان صهیونیست یا همان ایوانجلیست ها در آمریکا و انگلیس معتقدند که مسیح همیشه در امور خاورمیانه به سود دولت اسرائیل مداخله می کند و دولت اسرائیل در حقیقت خواست مسیح است و مذاکرات صلح در خاورمیانه بیهوده بوده و تأسیس کشور اسرائیل بزرگ از رودخانه نیل تا رودخانه فرات، خواست مسیح است و به زودی عملی خواهد شد و باید توسط مسیحیان سراسر جهان مورد حمایت قرار گیرد. به همین منظور میان صهیونیست های یهودی و صهیونیستهای مسیحی از فرقه پروتستان ها اتحاد و هماهنگی کامل به وجود آمده است. و امروز به لطف حمایت همه جانبه جهان مسیحی غرب از دولت تل آویوکه گاه با پرداخت کمکهای میلیارد دلاری وگاه حتی با اعانه های مردمی صورت می گیرد امروز ذخایر عظیم موشک های هسته ای و انواع و اقسام تسلیحات شیمیایی و میکروبی در اسرائیل وجود دارد و در واقع، رژیم صهیونیستی را به یک «انبار مهمات و پادگان نظامی جهان مسیحی، ایالات متحده آمریکا و غرب» تبدیل کرده اند و این روزها در تدارک ایجاد تابستانی داغ برای مردم این سرزمینند.

این نظریه که حاصل وحدت نظر وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس و اسرائیل است مبنا را بر غرق کردن توده های مردم در بحران و ایجاد هرج و مرج برای تضمین ثبات برگزیدگان جامعه خودی گذاشته است.

- با توجه به توضیحاتی که درباره اقدامات آمریکا، انگلیس و اسرائیل دادید و اقداماتی که در منطقه خاورمیانه دارند و اینکه تابستانی داغ را برای مردم ساکن در نیل تا فرات پیش بینی کرده اند، بد نیست همین جا سئوال دوم را طرح کنم، وآن اینکه درباره حوادث قبل از ظهور و تطبیق آن با شرایط کنونی جهان توضیحاتی داشته باشید؟

· سئوال خوبی است البته اگر توسط یک آشنا به مسایل سیاسی روز پاسخ داده می شد، اما من در حد توانم سعی می کنم ارتباط بین حوادث قبل از ظهور را با وقایع روز یا همان پیشگویی هایی که با توسل به هر حیله و ترفندی سعی در محقق ساختن آنها دارند را روشن کنم، البته این هم باز نیاز به بیان مقدماتی دارد:

بنا به گفته استاد على‏اکبر مهدى‏پور در کتاب لزوم تفکیک علایم‏ حتمى ظهور از علایم غیر حتمى1 (که از منشورات پنجمین دبیرخانه دائمی ‌اجلاس حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف) است)،بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ظهور و رستاخیر در کتب حدیثى نقل شده است نشانه‏هاى ظهور که در اصطلاح فتن2، ملاحم3و اشراط الساعه4 نیز نامیده مى‏شوند؛ از نخستین روز رحلت رسول‏اکرم(‏صلى الله علیه وآله وسلم) آغاز شده، تا هنگامه ظهور ادامه دارند.

اما علایم حتمی ظهور کاملا محدود مشخص و انگشت شمارند. که عبارتند از: خروج سفیانى، خروج یمانى،بانگ آسمانى، خسف بیدا و قتل نفس ‏زکیه.

شیخ صدوق با سند صحیح از امام‏صادق (‏علیه السلام) روایت کرده که فرموند: «قَبْلَ قیامِ القائمِ خَمسُ عَلاماتٍ مَحتومات: اَلَیمانىُّ والسُّفیانىُّ والصَّحةَ وَقَتلُ النَّفسِ الزَّکیه وَالخَسفُ بِالبَیداء» «پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمى است. یمانى، سفیانى، بانگ آسمانى، قتل نفس‏زکیه و خسف سرزمین بیدا.»5 شیخ صدوق این حدیث را با پنج واسطه از امام صادق(‏علیه السلام) روایت کرده که همه آنها مورد وثوق و اعتماد هستند.6 حمیرى با دو واسطه از امام رضا(علیه السلام) روایت کرده که فرمود: «اِنَّ اَمْرِ القائمِ حَتمٌ مِنَ‏اللَّهِ، وَامرَ السُّفیانى حَتمٌ مِنَ‏اللَّهِ، وَلایَکونُ قائمٌ اِلّا بِسفیانى» «قیام قائم ازسوى خدا حتمى است، خروج سفیانى نیز از سوى خدا حتمى است. بدون سفیانى هرگز قائمى نخواهد بود.»7 حمیرى از نظر علماى رجال در اوج وثاقت است.8 دو واسطه او نیز کاملاً مورد وثوق مى‏باشند، 9و در نتیجه روایت صحیح است.10 اما در مورد مشخصات ظاهری سفیانی شیخ صدوق با سند صحیح از امام صادق(‏علیه السلام) روایت کرده که فرمود: «اِنَّکَ لَوْ رَأَیتَ السُّفیانی لَرَأیت أَخْبَث النّاسِ، أَشْقر، أَحْمَر، أَزْرَق» «تو اگر سفیانى را ببینى، پلیدترین انسان‏ها را دیده‏اى. او بور، سرخ‏روى و زاغ‏چشم است.»11 از رسول‏اکرم(‏صلى الله علیه وآله وسلم) در این رابطه نقل شده است: «مردى از دل دمشق خروج کند که به او سفیانى گویند، همه پیروانش از تیره کلب هستند، آنقدر کشتار کند که حتى شکم زنان را مى‏شکافد و کودکان را از دم تیغ مى‏گذراند»12امیرمؤمنان‏(علیه السلام) در ضمن یک حدیث طولانى از ابعاد دیگرى از جنایات سفیانى پرده برداشته مى‏فرمایند: «با 70000 نفر به سوى عراق حرکت مى‏کند. در کوفه، بصره و دیگر شهرها مى‏گردد، ارکان اسلام را منهدم مى‏کند؛ دانشمندان را مى‏کشد، قرآن‏ها را مى‏سوزاند، مساجد را ویران مى‏کند، محرمات را مباح می کند، به نوازندگى فرمان مى‏دهد، 70000 نفر را در بغداد مى‏کشند و شکم 300 زن را مى‏شکافند! و...»13

اما علامت بعدی خروج یمانی است خروج یمانى از نشانه‏هاى حتمى و در آستانه ظهور مى‏باشد. چنانکه در احادیث فراوان به آن تصریح شده خروج یمانى مقارن با خروج سفیانى است.

از جمع‏بندى احادیث یاد شده و دیگر احادیث موجود در این زمینه به این نتیجه مى‏رسیم که خروج یمانى با خروج آشوبگران و فتنه‏جویانى چون سفیانى، مروانى و مصرى، و اصلاح جویانى چون خراسانى و شعیب‏بن صالح مقارن و همزمان خواهد بود

و تصریح شده که در میان پرچم‏هایى که آن روز در اهتزاز خواهد بود، پرچمى هدایت یافته‏تر از پرچم یمانى نیست.

در ضمن یک حدیث طولانى امام صادق(‏علیه السلام) نشانه‏هاى ظهور را برشمرده، در پایان مى‏افزایند؛ و خروج مردى از تبار عمویم زید در یمن و به یغما رفتن پرده کعبه.14 حضرت باقر(علیه السلام) در لزوم یارى رساندن به یمانى مى‏فرماید:« چون یمانى خروج کند به سویش بشتاب. زیرا پرچم او پرچم هدایت است. بر هیچ مسلمانى جایز نیست که بر او بتازد. زیرا او به سوى حق و به راه راست فرا مى‏خواند.»15

اما سومین نشانه از نشانه‏هاى حتمى که مقارن ظهور رخ مى‏دهد بانگ آسمانى است.

بانگ آسمانى بدون نیاز به اینکه مترجم‏هاى زبردست آن را به دیگر زبان‏ها ترجمه ‏کنند به قدرت پروردگار، براى هر فردى به زبان خودش القا مى‏شود.امام صادق‏(علیه السلام) فرمودند: «ینادى مِنَ السَّماءِ بِاسْمِ القائِم» «منادى از آسمان به نام قائم»16ندا سر مى‏دهد. زراره پرسید: «آیا این ندا خصوصى است یا همگانى؟» فرمود: «عامٌّ، یَسْمَعُ کُلُّ قَوْمٍ بِلِسانِهم» «همگانى است، هر قومى آن را با زبان خودشان مى‏شنوند.»17 و وظیفه ما بنا به تاکید احادیثى که محتواى پیام آسمانى را بیان کرده، تعبیر «اِسْمَعُو وَ اَطیعُوا» دارد. یعنى گوش فرا دهید و اطاعت کنید و در برخى آمده است: «هنگامى که منادى ندا سر داد به سویش بشتابید و خود را با شتاب به او برسانید.» چهارمین نشانه از نشانه‏هاى حتمى، خسفِ سرزمین بیدا است. هنگامى که سپاه سفیانى از مدینه منوّره براى معارضه با حضرت مهدى18به سوى مکه معظمه حرکت مى‏کنند، چون به سرزمین بیدا رسیدند، جبرئیل امین فریاد بر مى‏آورد که ‏اى سرزمین بیدا! این گروه ستمگر را در کام خود فرو ببر. پس زمین دهان باز مى‏کند و همه آنها را در کام خود فرو مى‏برد. از بررسى روایات روشن مى‏شود که این حادثه در حدود یک ماه بعد از ظهور حضرت ولى عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رخ مى‏دهد. بدین‏ترتیب خسف بیدا را نمى‏توان از نشانه‏هاى ظهور به معناى اخصّ کلمه به شمار آورد، بلکه باید آن را از نشانه‏هاى قیام حضرت دانست. پنجمین و آخرین نشانه از نشانه‏هاى حتمى قتل نفس ‏زکیه است. نفس‏زکیه به معناى انسان بى‏گناه است. نفس ‏زکیه است که در مسجد الحرام، در میان رکن و مقام به هنگام قرائت پیام امام به شهادت مى‏رسد.نفس‏زکیه نامش محمد است. امام صادق‏(علیه السلام) در ضمن یک حدیث طولانى مى‏فرماید: «وَ قَتْلُ غُلامٍ مِن آلِ‏مُحمَّد(صلى الله علیه وآله وسلم) بَینَ الرُّکنِ وَالمَقام، اِسْمُهُ مُحمدبن مُحمد، وَلَقَبُهُ النَّفسُ‏الزَّکیَّة» « قتل جوانى از آل‏محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) در میان رکن و مقام که نامش محمد فرزند محمد، و لقبش،نفس‏زکیه مى‏باشد.»19 حضرت مهدى دقیقاً 15 روز بعد از قتل نفس‏زکیه قیام جهانى خود را آغاز مى‏کند. امام باقر(علیه السلام) در این رابطه مى‏فرماید: «لَیْسَ بَینَ قِیامِ القائِم وَ قَتلِ النَّفسِ‏الزَّکیه أَکثَر مِن خَمسه عَشْرَ لَیلَة» «در بین قتل نفس‏زکیه و قیام قائم جز 15 شب فاصله‏اى نخواهد بود.»20

-اطلاعات خوبی در مورد وقایع و نشانه های ظهور مطرح کردید اما سئوال اصلی من نحوه ارتباط این علائم با شرایط کنونی است؟

رهبران صهیونیسم مسیحی و یهودی هم اعلام کرده اند مطابق تفسیر مکاشفه یوحنا در انجیل، صهیونیسم رسالت الهی دارند برای تأسیس دولت اسراییل بزرگ وحق دارند علاوه بر سلب مالکیت فلسطینیان حتی نسل کشی فلسطینیان و اعراب را انجام دهند.با کمی توجه به روایاتی که عرضه داشتم و مقایسه آنها با این گزارشات به وضوح تکمیل اجزای تصویر طراحی شده توسط این گروه را مشاهده می کنیم.طرح عظیمی که در صدد تسریع بخشیدن به ظهور اول مسیح به اعتقاد یهودیان و ظهور دوم مسیح به اعتقاد مسیحیان است. اما زیبایی این تصویر سازی این است که منطبق با روایات ما و باور شیعیان و به شکلی باورهای اهل سنت این ظهور، ظهور مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. که این گروه برای از آن خود کردن این واقعیات به تحریف همه جانبه آن دست زده اند.اگر چه تأثیر تبلیغات گسترده دستگاههای ارتباط جمعی آمریکا که کاملاً تحت کنترل صهیونیست ها ست، مردم آمریکا را به زود باورترین مردم جهان تبدیل کرده، درحادثه ۱۱ سپتامبر هم کینه و نفرت مردم آمریکا و جهان غرب را به خاطر تبلیغات هدایت شده علیه اعراب و مسلمانان برانگیخته است. صهیونیست ها و طرفداران آنها که سال ها یک سلسله برنامه های دینی، فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی خود را تبلیغ می کردند، در دوران جنگ سرد، آمریکا اتحاد جماهیر شوروی سابق را «امپراتوری شر» معرفی می کرد و بعد از جنگ سرد دستگاههای ارتباط جمعی آمریکا ترس از مسلمانان را تبلیغ کردند و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر این تبلیغات علیه اسلام و مسلمانان جهان در دنیای غرب به اوج خود رسیده است. گروههای مسیحی پیرو اعتقاد «خواسته های مسیح» در آمریکا ۱۰۰ میلیون پیرو دارند و آنها در هر دو حزب بزرگ آمریکا یعنی جمهوری خواه و دموکرات صاحب نفوذ هستند و همراه صهیونیست های یهودی، دولت واشنگتن را کاملاً در اختیار دارند.نویسندگان غربی اعتقادات ایوانجلیست ها را به عنوان تروریسم مقدس معرفی می کنند. سیاست دولت آمریکا «نبرد تمدن ها» است و آنها خود را کدخدای دهکده جهانی اعلام کرده اند و به بهانه مبارزه با تروریسم می کوشند سلطه خود را بر سراسر جهان گسترش دهند، و این وقایع یکایک گام هایی است که هنگامه ظهور را سرعت می بخشد. در واقع همه ادیان خواسته یا ناخواسته ،واقع بینانه ویا از سرحیله ونیرنگ، به نوعی در تسریع این امر نقش ایفا می کنند و ما امروز باید مشتاقانه منتظر تحقق علائم حتمی ظهور باشیم .

-ان شاء الله، اما با تصویری که شما ارایه کردید ما باید شمارش معکوس را برای علایم قبل از ظهور شروع کنیم.

· ما باید هر لحظه در انتظار فرج باشیم.

اما برایم جالب است بدانم سیره حکومت حضرت آیا همان سیره ائمه هدی است که متاسفانه هیچ یک فرصت ارایه چنین مدل حکومتی را پیدا نکردند یا خیر شیوه ای است خاص خود حضرت.

· بر منطق روایاتی که به دست ما رسیده درمی یابیم که حضرت مردم را به سیره و شریعت پیامبر(صلى الله علیه وآله) وا مى‏دارند وخود نیز بر همین سیره حکومت می کنند و روش و شیوه ایشان همان سیره اجداد طاهرینشان است؛چرا که حضرت رسول چنین می فرمایند: «سُنَّتُهُ سُنَّتى، یُقیمُ النَّاسَ عَلى مِلَّتى وَ شَریعَتى.» 21

ضمن دعا برای فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در پایان از همکاری صمیمانه شما با مجله شمیم نرجس سپاسگزاریم.

مجله شمیم نرجس شماره6

پی نوشتها:

[1]. مهدی‌پور، علی اکبر، لزوم تفکیک علائم حتمی ‌ظهور از علائم غیرحتمی،دبیرخانه دائمی ‌اجلاس حضرت مهدی ،چاپ اول، بهار 1385

2 . فتنه از ریشه فتن در لغت به معناى امتحان و آزمایش است.

3 . ملاحم جمع ملحمة به معناى جنگ و کشتار است

.7حمیرى، قرب الاسناد، ص 373، ح 1329.

10 .قرطبى، الجامع الأحکام‏القرآن، ج 10، ص 283؛ بحرانى، البرهان، ج 6، ص 107 - 104.

.11 شیخ صدوق، کمال‏الدین، ج 2، ص 651، ب 57، ح 10.

.12سلمى، عقد الدرر، ص 73؛ متقى هندى، کنز العمال، ج 14، ص 272؛ همو، البرهان، ص 113؛ سیوطى الدر المنثور، ج 5، ص 241؛ همو، الحاوى للفتاوى، ج 2، ص 61؛ قنوجى، الاذاعه، ص 135.

.13 سلمى، عقد الدرر، ص 92.

14 .سید ابن طاووس، فلاح السائل، ص 171؛ علامه مجلسى، بحارالأنوار، ج 86، ص 62.

.15 نعمانى، الغیبه، ص 256، ب 14، ح 13.

.16 شیخ صدوق، کمال‏الدین،ج 2،ص650،ب 57،ح 8.

.17شیخ طوسى، الغیبه،ص435،ح 425؛ طبرسى، اعلام الورى، ج2،ص 279.

.18 سوره نسا (4)، آیه 47.

.19فضل‏بن شاذان، اثبات‏الرجعة - محظوط - ؛ مختصر اثبات‏الرجعi، تراثنا، ش 15، ص 217، ح 18؛ میرلوحى، کفایة المهتدى، ص 280؛ خاتون آبادى، کشف الحق، ص 182، ح 30.

.20 نعمانى، الغیبi، ص 258؛ علامه مجلسى، بحارالأنوار، ج 52، ص 234.

.21همان، ص 225.

منبع: سایت نرجس

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...