کشف مقبره

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

عیسی فرزند آدم

چندی پیش خبرگزاری های بزرگ دنیا خبری را منتشر کردند که از همان ابتدای انتشار واکنش های متناقضی را در پی داشت؛ خبر کشف مقبره عیسی مسیح، خانواده و یارانش.

 

به بهانه نمایش فیلم مستندی که از مراحل کشف و تحقیق بر روی این مقبره ساخته شده و جیمز کامرون -کارگردان فیلم هایی چون تایتانیک و ترمیناتور و برنده جایزه اسکار- تهیه کنندگی آن را برعهده دارد، کنفرانسی مطبوعاتی ترتیب داده شد و در این کنفرانس از دو جعبه سنگی قدیمی پرده برداری شد. یکی از این تابوت ها مکعب مستطیلی ساده بود فاقد هرگونه نقشی بر آن و دیگری مکعبی بود که قسمت فوقانی آن را دری مثلثی شکل می پوشاند. بدنه این جعبه نقش ها و کنده کاری های بسیاری داشت و مجلل تر به نظر می رسید. دست اندرکاران این کاوش و سازندگان این فیلم مستند مدعی هستند که در جعبه اول استخوان های عیسی را یافته اند و در جعبه دوم استخوان های مریم مجدلیه را. در حقیقت این دو جعبه را به نوعی می توان تابوت عیسی مسیح و مریم مجدلیه دانست.

در سال 1980 کارگران یک کارگاه ساختمانی در حومه اورشلیم حین کندن زمین به بقایای اشیای باستانی برخورد کردند و بلافاصله مقامات مسوول را در جریان گذاشتند. یک گروه باستانشناسی به کاوش در منطقه پرداختند و کوشش آنها به کشف مقبره ای با 10 تابوت منجر شد. بربدنه 6 تابوت از 10 تابوت کشف شده کتیبه ای وجود دارد که به نام مردگان درون تابوت اشاره دارد. این نام ها عبارتند از 1- عیسی پسر یوسف ،2- Mariamene Mara که آن را تلفظ لاتین یا نام اصلی مریم مجدلیه می دانند، 3- یهودا پسر عیسی 4- متی Matthew، 5- Yose تلفظی دیگر از نام یوسف 6- «مریم» ای دیگر که به عقیده سازندگان فیلم این همان مریم مقدس مادر عیسی است.

دلیل اصلی تیم باستانشناسی همین کتیبه های روی تابوت هاست. مخالفان عقیده دارند که این نام ها از نام های رایج زمان عیسی بوده اند ولی آگاهان به علم آمار توجه و به این نکته اشاره کرده اند که هرچند این نام ها از نام های رایج آن دوره هستند، اما احتمال اینکه 6 نام که همگی عیسی و یارانش را تداعی کنند به طور اتفاقی کنار هم قرار بگیرند بسیار اندک و نزدیک به صفر است.

در آن زمان مراسم تدفین به این صورت بود که اجساد مردگان را به مدت یک سال به حال خود رها می کردند تا پوسیده شوند و تنها استخوانهای آنها باقی بماند. سپس استخوانها را در جعبه ای قرار داده ، مدفون می کردند. افرادی که در تابوت های به دست آمده خفته اند نیز دقیقا به همین روش دفن شده اند.

هرچند آمون کلونر یکی از اولین باستانشناسانی که در پس از کشف این تابوت ها انها را مورد آزمایش قرار داده عقیده دارد که هیچ دلیل علمی برای اینکه این تابوتها قبر عیسی و خانواده اش باشد در دست نیست، اما جیمز کامرون این کشف را یکی از بزرگترین کشف های باستانشناسی تاریخ میداند.

آنها پس از آزمایشات DNA برروی استخوانهای به دست آمده یقین حاصل کردند که یهودا فرزند عیسی و مریم است اما در این گزارشات اشاره ای به این نکته نشده است که آزمایشات DNA آیا بین آن مریم دیگر و عیسی نسبتی را مشخص کرده اند یا خیر.

این فیلم مستند به تهیه کنندگی جیمز کامرون و کارگردانی سیمیکا یاکوبوویچی روز یکشنبه 4 مارس 2007 درمیان اعتراضات بسیار متعصبین مسیحی و شایعه لغو پخش آن ، ساعت 9 شب به وقت گرینویچ از شبکه دیسکاوری پخش شد و 4.2 میلیون نفر بیننده داشت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...